Van gemeentelijk zwembad naar Family Entertainment Center

Teveel water kost geld!
Door te kiezen voor meer beleving en speelaanleidingen is er minder behoefte aan het traditionele zwembad. Enerzijds speel je in op het aantrekkelijker maken van je zwembad en anderzijds bespaar je enorm op de waterhuishouding door minder diepe bassins. In tijden waarin zwemmend Nederland op alle fronten de broekriem moet aanhalen en er veel wordt wegbezuinigd, slaat men juist in Doetinchem een andere weg in.

Momenteel wordt er naast het zwembad, in de voormalige sporthal, driftig gebouwd aan de komst van een spectaculaire indoorattractie met een totaal oppervlak van ruim 2.000 m2 en een investering van boven de miljoen euro alles bij elkaar. De plannen dateren al van jaren terug en hebben de verschillende collegewisselingen overleefd.

Een leuke bijkomstigheid is dat ikzelf [red. Hans van Leeuwen]ooit betrokken ben geweest in de beginfase van de nieuwe invulling. Het is Thony Mul, directeur zwembad Rozengaarde die dit kunstje heeft geflikt.

Skyzone – indoor attractie – meer dan een zwembad
Met de oude sporthal, gelegen direct tegen het zwembad heeft men al voor jaren terug de mogelijkheden onderkend om een nieuwe attractieve invulling toe te voegen. Doetinchem kende voldoende capaciteit en met de komst van een nieuwe topsporthal op “Zuid” was deze overbodig. Op basis van deze ontwikkeling heeft Thony Mul samen met Wim Teunissen (stagiaire van de HAN Hogeschool Nijmegen) diverse scenario’s uitgewerkt, welke uiteindelijk hebben geresulteerd in de komst van de indoor attractie Skyzone.

Mul: “Het onderscheid van de indoor attractie zit vooral in de gekozen attractiewaarde en de mix van echte uitdagende thrill activiteiten en sport games. Zo is er een highrope course, Mark Lammers Plaza en trampoline zone van VCS Play. Spectaculair zijn de twee voetbalkooien boven elkaar. Doordat gekozen is om het niet te laten bij de standaard softplay nettenstructuur spreken we jongeren aan tot zelfs 14 jaar.

De indoor attractie kent een capaciteit van ca. 400 zitplaatsen en met een prijsstelling van € 7,50 per persoon rekenen we op 38.000 bezoekers als break even point. Ons verzorgingsgebied wordt groter en is inmiddels tot aan Arnhem toe. We hebben al mogelijkheden voor aantrekkelijke schoolreisjes en wellicht dat onze nieuwe indoorattractie ook kansen biedt om ook de zakelijke markt te bedienen.”

Het traditionele zwembad verdwijnt, maar baantjes zwemmen blijft populair!
“Het zwembad dateert van 1977 en bestond voornamelijk uit een doelgroepenbad, wedstrijdbad en een sporthal met 1.500 m2 vloeroppervlakte, allen in exploitatie van de gemeente. Sinds enkele jaren is het geheel onder gebracht in een BV vorm in eigen beheer. Er is bewust niet gekozen om de exploitatie onder te brengen bij één van de bekende ketens. Als we de proef op de som nemen dan verdienen wij geld aan het zwembad. Dit komt doordat we alles in eigen beheer uitvoeren, bewust omgaan met onze kostenbeheersing en het geheel marktconform (commercieel) uitbaten.

In ’92 heeft er al eens een vernieuwingsslag plaatsgevonden met de komst van een klein subtropisch zwembadje, wildwater kreek en buiten zwembad. Uiteraard geïnspireerd op de successen van de bekende bungalowparkketens als Center Parcs. De volgende grote aanpassing is de hoofdingang, aangepakt naar een wat vriendelijke manier om via een balie kaartjes te verkopen. In 2009 direct na de verzelfstandiging naar de BV structuur is de luchtbehandeling vervangen en een wellness corner geïntroduceerd. Met de wetenschap van vandaag is dit niet de meest succesvolle investering geweest. Wat wel goed heeft uitgepakt zijn de aanpassingen van de afgelopen jaren door het combineren van de buitenligweide met het binnenbad.

Een spectaculaire toename in bezoekersaantallen hebben wij gerealiseerd door te investeren in een speciaal peuterbadje met alles erop en eraan. Ouder en kind staan centraal in een spartel omgeving met leuke 3D water sculpturen die –vanuit kostenoverweging – door een regionaal bedrijfje zijn gerealiseerd. Ook het nieuwe therapiebad betekent minder water en daarmee een kostenbesparing. Met een temperatuur van 34 graden is het de beste attractie bij het familie zwemmen. Op zondag hangen ze met de benen buiten! Rondom het bad creëerden wij een ligweide met ligstoelen en een grote whirlpool. Met de keuze voor dit therapeutisch bad hebben wij ook de hoeveelheid water niet willen vergroten. We willen liever minder wateroppervlakte en diepte om zodoende kostenefficiënt te opereren.

We denken erover om de bestaande wellnesscorner opnieuw in te richten zodat het qua exploitatie los komt van het reguliere zwembad en zo verhuurd kan worden aan derden. Wellness in een openbaar zwembad werkt gewoonweg niet. De doelgroep hiervoor zoekt een rustigere omgeving. Het bestaande recreatiebad zou ik graag verder ontwikkelen tot nog meer waterpret en beleving. Zo denken we aan uitbreiding in een waterattractie en wellicht meer super waterglijbanen, want we hebben gezien dat door de komst van een tweede waterglijbaan, de Blue Snake, het bezoek explosief omhoog schoot!”

We hebben bijna ‘nee’ moeten verkopen
“Tijdens de afgelopen herfstvakantie hebben wij op het punt gestaan om de deuren te sluiten. Meer dan 1.200 bezoekers op één dag in het bad was echt op het randje. De stijgende bezoekersaantallen zijn geen incident en houden gelijke tred met de voortdurende aanpassingen en investeringen in de afgelopen jaren.”

Met de komst van Thony Mul in 2005 werd eerst gekeken naar de bestaande situatie en koos men voor een heldere financiële basis. “Er lagen plannen van een gerenommeerd onderzoeksbureau welke niet uitvoerbaar waren. We hebben een nieuw ondernemerspad opgezet voor meerdere jaren met verschillende scenario’s waarbij rekening gehouden is met de politieke wensen van de gemeente Doetinchem.

In 2012 had het zwembad 220.000 bezoeken op jaarbasis en wij verwachten dit jaar weer een groei. 2013 is niet representatief omdat we vorig jaar drie maanden gesloten zijn geweest vanwege een grote ingrijpende renovatie. Op de subsidie is door het vorige college een korting van € 250.000 opgelegd. Die bezuiniging hebben we weten te compenseren door de toename van bezoekers en door bedrijfsmatiger te werken.

We maken nog lang geen winst maar alle investeringen in de afgelopen jaren zijn wel gewoon uit de lopende exploitatie opbrengsten betaald en dan heb ik het over serieuze bedragen. We doen niets meer buiten de deur. Zowel de schoonmaak, technische dienst als horeca hebben we in eigen beheer. Ook de was doen we zelf. Nieuwe medewerkers stromen in met marktconform arbeidsvoorwaarden waardoor we op langere termijn op personele uitgaven een ander beeld zullen krijgen.”

De opening op 20 december
“We gaan op 20 december open en we weten nog niet wat we kunnen verwachten. De week voor de opening gaan we proefdraaien om te kijken of de meest voor de hand liggende zaken geregeld zijn. Ter overbrugging heb ik in de eerste week een externe horecapartij ingehuurd om de kwaliteit te borgen. Dat betekent dat we soms een verdubbeling van de capaciteit op een dag hebben. We moeten dan ook tijdelijk gebruik maken van de parkeervoorziening als overloop van het naast gelegen sportpark.

De uitbreiding en verbreding draagt zorg voor het voortbestaan van het zwemmen in meerdere opzichten. De consument is op zoek naar verleiding en doordat wij voortdurend blijven innoveren, kunnen we daar op inspelen. Tegelijkertijd zien we dat een bedrijfsmatige aanpak van verbreding in nieuwe attracties een positieve bijdrage levert aan het exploitatie resultaat.

De grote uitdaging ligt op het personele vlak waarin de beleving van de bezoeker centraal komt te staan. Anderhalf jaar terug hebben wij de totale entree en horeca op zijn kop gezet en ook dat heeft wat voeten in aarde gehad. We zijn in de basis nog steeds een zwembad met daartoe geëigende medewerkers en groeien meer en meer naar een dag attractievoorziening waarbij het andere klantgedrag voor nieuwe uitdagingen zorgt. Deze liggen meer op het vlak van hospitality dan op bijvoorbeeld technisch onderhoud, schoonmaak of de aquagym. Uiteraard zullen we nog veel ervaringen opdoen in de mate waarin we de nieuwe opzet willen vermarkten.”

Dit redactionele artikel is tot stand gekomen met medewerking van Thony Mul – Manager Sportcentrum Rozengaarde – www.rozengaarde.nl

Thony Mul is gastspreker tijdens het Zwembad Congres op dinsdag 18 november 2014.

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.