Campagne Gelderse Streken zet regio op de kaart

Van informatie naar inspiratie

Mijn ontmoeting met adjunct directeur van RBT KAN Hanneline Oosting-Adriaansens, heeft plaats in de Stationshuiskamer van Arnhem in het prachtige, moderne stationsgebouw. Thema van mijn bezoek is een gesprek over de activiteiten van RBT KAN, Regionaal Bureau voor Toerisme Arnhem Nijmegen. Ik begin zo onderhand een expert te worden als het gaat om regionale samenwerking tussen de recreatieondernemers en de marketingorganisaties die de regie naar zich toe trekken als het gaat om destinatiemarketing. In de afgelopen maanden ben ik ook al actief geweest bij de gemeenten Zeewolde, Harderwijk, Aa en Hunze, De Wolden en het Groene Hart bij Struinen en Vorsen.

De luisteraar en kijker kan niet meer om de honderden reclameboodschappen heen

Als geboren en getogen Arnhemmer is mijn nieuwsgierigheid extra getriggerd naar de organisatie die nu al verscheidene jaren hard aan de weg timmert met de landelijke promotiecampagne “Gelderland levert je mooie streken”. De luisteraar en kijker kan immers niet meer heen om de honderden reclameboodschappen die gedurende het jaar worden gebracht op de landelijke radio en televisie. De campagne steekt de slogan “Er gaat niets boven Groningen” fiks naar de kroon en laat met rappe spoed het negatieve nieuws uit 2014 rond het failliete Veluws Bureau voor Toerisme doen vergeten.

Per 1 maart start de nieuwe directeur Herre Dijkema als opvolger van Jurriaan de Mol die zijn dienstbetrekking heeft verruild voor het NBTC. Hanneline ziet uit naar de samenwerking met Herre en voert straks graag samen met hem, en uiteraard met het team van enthousiaste medewerkers de geplande marketingactiviteiten uit. Niet alleen op de binnenlandse markt, maar beslist ook op de Duitse en Vlaamse markt.

Alle winst voor de regio is te behalen op de Duitse en Vlaamse markt

Want daar is de komende jaren alle winst voor de regio te bereiken. Het aantal Duitse gasten in de regio Arnhem Nijmegen is nu nog relatief bescheiden, maar RBT KAN wil daar de komende jaren verandering in brengen. De bewerking van de Duitse markt doet RBT KAN overigens niet in zijn eentje; daarvoor wordt intensief samengewerkt met de collega’s van de andere Regionale Bureaus voor Toerisme in Gelderland en soms ook met die van Overijssel.

RBT KAN exploiteert ook fysieke VVV informatiewinkels waartoe de toerist zich kan wenden om informatie. Zoals hier in de Stationshuiskamer in Arnhem. De aandacht van dit artikel gaat speciaal uit naar dit fysieke deel van wat ooit een VVV winkel heette, maar wat nu is omgetoverd is tot de gezelligste Huiskamer van Arnhem, waar op de gevel overigens ook nog steeds het bekende en vertrouwde blauwe icoon van het VVV merk prijkt.

De Huiskamer van Arnhem
De Huiskamer van Arnhem

RBT KAN in de rol van marketingregisseur

Hanneline Oosting: “Wij zijn de marketingorganisatie voor de regio Arnhem en Nijmegen, en sinds 2015 ook voor de Veluwe. In totaal maken 34 gemeenten deel uit van ons werkgebied en zo’n 800 toeristische bedrijven zijn partner in onze collectieve marketing en promotie voor de regio Arnhem en Nijmegen of de Veluwe. Net als bij veel collega’s hanteren wij basis-promotiepakketten voor de ondernemers, maar de meeste pakketten zijn op maat gesneden.

De financiering van ons bedrijf ligt voor 60% in handen van gemeenten of provincie en de overige 40% komt uit bijdragen van de ondernemers uit het werkveld. In onze optiek een gezonde verhouding. Onlangs hebben wij onze Strategische Marketingvisie voor de jaren 2017-2020 gepresenteerd. Leidraad in die nieuwe strategie is storytelling, interactie met de consument aangaan, samen met vakantie­gangers en inwoners van de Gelderse streken die hun enthousiasme voor de regio met elkaar willen delen. De activiteiten richten zich op de werving van die vakantiegangers, het stimuleren van het delen van de ervaringen en die verhalen op hun beurt weer inzetten in de werving van weer nieuwe vakantiegangers. Zo ontstaat een vliegwieleffect van enthousiaste ambassadeurs die met elkaar zorgen voor een continue stroom van vakantiegangers”.

Leidraad onze strategie is storytelling: interactie met de consument aangaan

De inhoud van de visie en het daarmee verbonden uitvoeringsprogramma zijn mede tot stand gekomen dankzij interactieve sessies met gemeenten en de ondernemers. Hieruit zijn de wensen naar boven gekomen, waarna RBT KAN de benodigde marketingmiddelen heeft gekozen. Zowel op de binnenlandse, maar beslist ook op de buitenlandse markten, met focus op Vlaanderen en de deelstaten NRWF en Niedersachsen. RBT KAN zet in eigen land zijn online activiteiten uit op de portalen www.regioarnhemnijmegen.nl en www.geldersestreken.nl en op de Duitse markt via www.dasandereholland.de Maar RBT KAN kiest ook sterk voor inzet op de social media facebook, instagram, youtube en twitter.

Belangrijke thema’s

Hanneline Oosting: “De geschiedenis van onze regio biedt veel kansen in de toeristische marktbewerking. Zo biedt de Slag om Arnhem veel aanknopingspunten voor activiteiten op de Engelse markt. Daar speelt herdenkingstoerisme namelijk een grote rol. Maar de voornaamste groei verwachten wij van de Duitse en de Belgische markt.  Fietsen en wandelen kun je overal – maar er is maar één Veluwe.

Op de binnenlandse markt is het dringen geblazen om aandacht van de consument

Het Rijk van Nijmegen biedt op zijn beurt De Vierdaagse, het grootste meerdaags evenement van Nederland, met 1,5 miljoen bezoekers in een week. Om de sporen uit de tijd van Romeinen en Bataven en de prachtige Waalkade van Nijmegen niet te vergeten! Of denk je van de wijngaarden van Groesbeek? Het grootste wijngebied van Nederland.”

Wijn proeven bij Wijnhoeve de Colonjes, Groesbeek
Netherlands, Groesbeek, Wijnhoeve De Colonjes

Op de binnenlandse markt is het dringen geblazen en continu vechten om aandacht van de consument. Met het aanbod van een dagje Burgers’ Zoo, funshoppen in stadscentra of historie en cultuur beleven heeft de consument keuze te over in de regio Arnhem Nijmegen. Daar komt binnenkort nog meer bij, zoals de nieuwe factory-outlet in Zevenaar. Dat nieuwe ontwikkelingen goed zijn voor een regio bewijst wel de bouw van nieuwe hotels die dankbaar gebruik maken van de sterke regionale producten. Menigeen heeft kunnen zien welke krachtige impuls de Outlet aan Roermond heeft gegeven. In de regio Arnhem Nijmegen wordt de outlet in Zevenaar dan ook van harte welkom geheten.

De huiskamer van Arnhem

Wie per trein op het station van Arnhem aankomt, kan er niet omheen: de Stationshuiskamer. Dé ontmoetingsplaats waar je direct Arnhem kunt beleven. De huiskamer biedt een eerste kennismaking met de Veluwe bijvoorbeeld want je waant je er direct in een natuurlijke groene omgeving. Het mos groeit letterlijk tegen de muren omhoog.  De huiskamer is meer dan alleen een gezellig horecapunt doordat je hier op een leuke manier wordt ontvangen.

Er is een grote informatietafel met folders van allerlei evenementen uit Arnhem en omstreken en er liggen leuke belevingskaarten, ontworpen door Marieke van Doorn – die ooit de Panda Droom voor de Efteling heeft ontworpen. Daarmee kun je bijvoorbeeld het Spijkerkwartier ontdekken: ooit de wijk met vrouwen van lichte zeden, maar waar nu kledingontwerpers zich hebben gevestigd. Denk aan de Nederlandse tweelingzussen Truus en Riet Spijkers, die na hun masteropleiding aan het Fashion Institute, ArtEZ ModevormgevingArnhem de wereld hebben veroverd. Hun modewinkel ligt in het Spijkerkwartier. Hanneline Oosting: “Wie Arnhem wat beter kent weet dat de stad zich bewust profileert als dé modestad van Nederland met zijn eigen mode-academy en het inmiddels wereld­beroemde modekwartier Klarendal.”

Netherlands, Arnhem, Kerkstraat, 'Coming Soon' fashion and design store
Netherlands, Arnhem, Kerkstraat, ‘Coming Soon’ fashion and design store

[column parallax_bg=”disabled” parallax_bg_inertia=”-0.2″ extended=”false” extended_padding=”true” background_color=”#efefef” background_image=”” background_repeat=”” background_position=”” background_size=”auto” background_attachment=”” background_video=”” vertical_padding_top=”0″ vertical_padding_bottom=”0″ more_link=”” more_text=”” left_border=”transparent” class=”” id=”” title=”” title_type=”single” animation=”none” width=”1/1″ last=”true”]

Dit is ook Arnhem – Bar Spijker

SPIJKER: Eten, drinken en slapen. Een Uniek Concept. SPIJKER oprichters Tanja en Niels vertellen aan Ster van Kooten hoe ze kwamen tot het concept achter SPIJKER vanuit een unieke filosofie van duurzaamheid, kwaliteit, local sourcing en milieubewustzijn, gecombineerd tot een toegankelijk en hoogwaardig geheel.

[/column]

Visit Arnhem, een belofte

“De locatiekeuze was voor ons heel eenvoudig”, vertelt Hanneline. “De huiskamer ligt midden in het station op een A1-locatie. Pluspunt is dat het station door bezoeker en inwoner wordt gezien als hét nieuwe icoon van Arnhem. Het station heeft diverse internationale prijzen gewonnen en is gebaseerd op de toekomst. Daar willen wij ons graag bij aansluiten. De huiskamer is een baanbrekend, nieuw concept voor de invulling van een traditionele VVV. Dat betekende een totaal andere propositie met vernieuwde invulling van het lokale gastheerschap. Dat past naadloos in onze ideeën voor de nieuwe vermarkting van de stad.

De huiskamer is een baanbrekend, nieuw concept voor de invulling van een traditionele VVV

Qua naamgeving zijn wij ook een nieuwe richting ingeslagen en hebben gekozen voor “Visit Amhem”. Visit Arnhem is een belofte naar internationaal voorbeeld van o.a. Barcelona, Londen of Berlijn. Je wilt je laten zien op een inspirerende nieuwe moderne manier en we spiegelen ons aan toonaangevende internationale spelers.”

De huiskamer ligt op een perfecte plek in het station, net buiten de betaalpoortjes en daarmee voor iedereen bereikbaar. RBT KAN realiseert zich dat de uitdaging om nog meer zichtbaar te worden voor alle bezoekers een permanente doelstelling blijft. Aandachtspunt is bijvoorbeeld de verbetering van de signing. Gemeente Arnhem en andere betrokken spelers zouden hun licht daarvoor bijvoorbeeld kunnen opsteken in Groningen. Die stad is niet voor niets meermalen tot beste binnenstad verkozen. De samenwerking met een veelheid aan partijen die bij de inrichting en het gebruik van het station zijn betrokken (NS-horeca, NS-vastgoed, Gemeente en lokale ondernemers) maakt de besluitvorming evenwel zeer complex.

Toegevoegde waarde van het VVV-beeldmerk

RBT KAN maakt in zijn consumentencampagnes bewust gebruik van het beeldmerk VVV. “We gebruiken de VVV-app, hebben VVV-informatiezuilen en gebruiken het VVV-merk ook online. Onze consumenten-websites trekken jaarlijks zo’n 1,5 miljoen bezoekers. Daarbij zetten wij standaard drie talen in: Nederlands, Duits en Engels.”

Uniek in Nederland is de grote e-learningomgeving waarin frontofficemedewerkers van het bedrijfsleven kennis kan opdoen van de regio Arnhem Nijmegen en de Veluwe. In zo’n 25 trainingen leert de medewerker spelenderwijs alle toeristische facetten van de regio’s. Of het nu gaat om Musea in het Rijk van Nijmegen, Hoe ga ik om met mijn Duitse gast of Overnachten in de regio Arnhem: voor ieder onderwerp is er een cursus voorhanden. Deelname is gratis. “In twee jaar tijd hebben al ruim 1.000 cursisten meer dan 3.000 trainingen gevolgd”, vertelt Hanneline trots.

Nijmegen, de oudste stad van Nederland

De stad Arnhem heeft sterke punten waar het gaat om grote dagattracties en musea, de herdenking van de gebeurtenissen rondom WOII en het Modekwartier. In Nijmegen wordt op toeristisch gebied de focus gelegd op de Romeinse geschiedenis, de sfeervolle historische binnenstad en de regio met wellnessmogelijkheden en top-wijngaarden. Vanzelfsprekend geeft RBT KAN ook in Nijmegen, de oudste stad van Nederland, goede invulling aan het lokale gastheerschap. De VVV-winkel bevindt zich hier aan het bekendste plein van de stad, het Keizer Karelplein.

De Waagh Nijmegen
De Waagh Nijmegen

Resume

Opvallend is de dynamiek van de huiskamer tijdens mijn interview met Hanneline Oosting-Adriaansens. Het is een komen en gaan van bezoekers en de koffiekamer is een gezellige drukte.  Als rasechte Arnhemmer ben ik er ook wel een beetje trots op de ontwikkelingen rondom het centraal station waar de Huiskamer van Arnhem een prominente plaats inneemt.

Sinds kort ben ik geslaagd als stadsgids bij het Gilde Stadswandelingen in Arnhem (ca. 30.000 deelnemers op jaarbasis). Het kan zo maar zijn dat u mij als vrijwilliger tegenkomt bij een rondleiding met toeristen door de stad, zevenstraatjes of het modekwartier!

Hans van Leeuwen, trendwatcher & adviseur

PS: Voor meer informatie over de activiteiten van RBT KAN en voor wandelingen in Arnhem

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.