Campingpark De Bongerd, terechte winnaar van de Award Het Vakantiepark van de Toekomst

“Er blijven voor ons genoeg uitdagingen over”

De tweede editie van de VakdagHet Vakantiepark van de Toekomst leverde een nieuwe winnaar op voor de prestigieuze Award Het Vakantiepark van de Toekomst. Nadat de Beerze Bulten er in 2017 met deze prijs vandoor ging, was nu de eer voor Campingpark De Bongerd in Tuitjenhorn waar Wilma en Peter Vriend de kar trekken en perfect weten in te spelen op de almaar toenemende verwachtingen van de consument.

Het zijn juist deze topbedrijven die op de Vakdagen andere recreatieondernemers inspireren zodat ze hun eigen bedrijf van nieuwe impulsen kunnen voorzien. Vandaar dat wij van Pleisureworld NRIT het voortouw nemen en daarmee de totale branche weten te inspireren. Bedrijven als de Bongerd onderscheiden zich van de grote massa door innovatie, belevenissen, storytelling en optimale gastvrijheid. Wij hebben Campingpark De Bongerd al heel veel jaren gevolgd en doen hier verslag van onze kijk op dit bijzondere bedrijf in de provincie Noord-Holland. Uiteraard vragen wij de winnaar om een reactie.

Het DNA versleuteld in alle details van het bedrijf

Een terechte Award Winnaar

Wie de AwardHet Vakantiepark van de Toekomst in ontvangst mag nemen, kan er prat op gaan dat dit een bewijs is van uitzonderlijke prestaties binnen de sector. Het is een beloning van meerdere experts die verbonden zijn aan Pleisureworld NRIT. Wij willen de totale vrijetijdmarkt continu triggeren de consument op de eerste plaats te zetten. Dat betekent luisteren naar wat de gast verwacht en wenst en die input vertalen naar bijzondere prestaties op de werkvloer. Het leuke van de Bongerd is dat zij voortdurend bezig zijn met hun vak en dat beloond zien door de consument met positieve reviews. Als erkende ANWB Top Camping heeft het vakantiepark via Booking.com een 8.9 en bij gastenvertellen.nl een 8.6. Van Pleisureworld NRIT kregen zij dit jaar de hoogste beloning door de uitverkiezing tot Het Vakantiepark van de Toekomst 2018. De bevindingen van de jury zijn:

  • Eigenwijze manier van professioneel ondernemen
  • Ongekende winnaarsmentaliteit die samen met medewerkers (bij de Bongerd noemen ze die samenwerkers) het bedrijf tot ongekende hoogte laat presteren
  • Familietraditie (gestart vanuit een boomgaard) is versleuteld in het DNA van het recreatiepark als onderdeel van de totaalbeleving
  • Trendsettend in creëren van unieke belevenissen en een voorbeeld voor collega’s
  • Dagrecreatie- als onderdeel van de totale bedrijfsvoering met oog voor de regio
  • Voorbeeld voor totale gastvrijheid- & hospitalitybranche
  • Introductie van de Boompasabonnementen voor binding met de regio.
  • Combinatie van verblijfs- en dagrecreatie met horeca en daardoor een jaarrondexploitatie met als belangrijkste voordeel een stabiel basisteam van samenwerkers, het hele jaar door.

Het nieuwe kamperen

De Bongerd is de terechte winnaar van de Award Het Vakantieark van de Toekomst 2018 omdat zij de camping hebben uitgebouwd met dagattractie(park) de Holle Bolle Boom. Zij introduceerden bovendien als een van de eerste recreatiebedrijven in eigen beheer professionele theaterproducties en entertainment. Bekende characters zijn Vlegel de Egel en Koning Pa-Radijs van de Holle Bolle Boom. Ook beschikt men naast een klein buitenzwembad over een innovatieve indoor waterspeeltuin die uniek is in zijn soort: de Holle Bolle Plons.

Fantastische eigen unieke conceptontwikkeling

Met een bouwkundige achtergrond heeft Peter een passie voor alles wat met techniek en bouwen te maken heeft. Dat heeft er mede toe bijgedragen dat er een unieke waterspeeltuin is ontstaan, gecombineerd met outdoor- en gethematiseerde speeltoestellen. Bijzonder is dat men zich met alle dagrecreatieve voorzieningen en activiteiten (als het Sprookjesatelier, Sinterklaas en Kerst) ook gericht heeft op de regio. Hier is men ook succesvol in het faciliteren van evenementen voor families en de zakelijke markt met feesten en partijen. De horeca is al jaren een belangrijke pijler voor het succes. Het was vooral Wilma die hier met sfeer en entourage haar stempel op heeft weten te drukken. Dat is meteen al zichtbaar wanneer men de receptie betreedt met een bijzondere ambiance van een warm welkom.

Het o zo bekende theaterspektakel bij de Bongerd voor op en top plezier

Een vleugje Disney

Insiders weten dat de dinsdag steevast de vrije dag is voor het ondernemersechtpaar en vandaar dat zij de officiële bekendmaking niet persoonlijk hebben kunnen bijwonen. Die dag benutten ze al jaren met als doel inspiratie op te doen door ergens in den lande bij een collega-recreatieondernemer op bezoek te gaan. Ook kom ik Peter en Wilma regelmatig tegen in het buitenland en heb ik het geluk gehad een aantal buitenlandse studiereizen te mogen organiseren met hun beide als deelnemer. Zo zijn wij onder andere op bezoek geweest bij Puy du Fou, Les Bois Aux Daims in Frankrijk maar ook bij CenterParcs Woburn Forrest in Engeland. Je zult ze evenwel nooit betrappen op klakkeloos kopiëren van de daar opgedane kennis maar ze gebruiken die om een eigen unieke attracties te realiseren. Dat geldt ook voor de eventuele nieuwe verhuuraccommodaties. Zo bieden zij ook via Bookings.com hotellodges aan.

Strategische wendbaarheid cruciale succesfactor

Uiteraard heeft men ook bij de plannenmakerij wel eens tegenslagen moeten overwinnen. Ik weet nog goed dat ik met Peter vlak voor de crisis gesproken heb om de uitbreidingsplannen tijdelijk te vertragen. Maar ook heeft men toen, om gezond te blijven, het personeelsbestand moeten aanpassen aan de omstandigheden. Dit betekende even een adempauze in de almaar voortschrijdende vernieuwingsdrang om het totale bedrijf naar een hoger plan te tillen. Maar het zijn juist in deze omstandigheden waarin echte winnaars zich onderscheiden en het lef hadden in de crisis Het Nieuwe Kamperen te introduceren.

Het meerjarenplan voor Het Nieuwe Kamperen

Een belangrijke succesfactor is dat Wilma en Peter bijna wekelijks ergens in binnen- en of buitenland hun blik te verruimen. Ze hebben een brede interesse en kijken ook naar attractieparken, winkelcentra, musea, of strandpaviljoens, waarbij het economische model natuurlijk leidend is. Zo weet ik dat zij onlangs uiteraard ook een dagje op bezoek zijn geweest in de Culturele hoofdstad van Europa; Leeuwarden. Door al die bezoeken hebben ze een referentiekader opgebouwd wat nodig is om je onderneming telkens opnieuw uit te vinden en daardoor aantrekkelijk te blijven voor de gasten. Het gaat hierbij om strategische wendbaarheid waardoor de Bongerd in al die jaren nog steeds relevant en het een gezonde onderneming voor de toekomst is.

Wat betekent het winnen van deze Award?

“Deze Award geeft inspiratie om door te gaan, niet om alleen in stenen en speeltuinen te investeren maar ook in de organisatie en ons team van samenwerkers. Zij zijn immers de software van ons product.

Hoe was het afgelopen hoogseizoen en hebben jullie nog plannen?
“Het afgelopen hoogseizoen was pittig, heerlijk en zakelijk zeer geslaagd.

  • Pittig om met een team van samenwerkers te presteren tijdens twee hittengolven. Dagelijks hebben we aanpassingen moeten doen zoals het verplaatsen van shows vanuit het te warme theater naar buiten, onder de schaduw van de bomen. Het verruimen van openingstijden en toch de zorg om onze samenwerkers niet te lange dagen te laten maken.
  • Heerlijk om de gasten te zien genieten van een mooie zomer. Nederland staat als vakantieland weer op de kaart.
  • Zakelijk zeer geslaagd, al onze labels en afdeling zitten in de plus en de kosten hebben wij goed in de hand.

Plannen hebben we in overvloed en deze zomer inspireert om door te bouwen aan het waterpark. Welke fase en welk budget beschikbaar zijn, zal in het najaar besloten worden”. En dat typeert Peter en Wilma Vriend: kort, zakelijk en to-the-point met alweer hun blik gericht op de toekomst en de dag van morgen. Het kan altijd weer beter. Een mooie voorbeeld bedrijf waar de totale branche trots op mag zijn.

Zwembeleving in De Holle Bolle Plons

Wie wordt de winnaar van 2019?

Voor 2019 bent u van harte welkom bij de Vakdag op de locatie van Safari Resort Beekse Bergen waarvoor wij nu alweer druk in de weer zijn een uniek programma samen te stellen. Daar wordt de bekend gemaakt wie de opvolger zal zijn van Campingpark De Bongerd. Voor meer informatie: https://bongerd.nl/

 

Auteur: Hans van Leeuwen; Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme
Pleisureworld NRIT
Contact : Hans van Leeuwen
mobile : +31 (0) 653394506
e-mail : hans@pleisureworld.nl
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/pleisureworld/
Skype : hansvanleeuwen1958
web : www.pleisureworld.nl / www.nritmedia.nl

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.