Het gevecht om de camper is los gebarsten

Het lijkt wel een vat vol tegenstellingen: nog niet zo lang geleden waren het de campingeigenaren die camperaars liever zagen gaan dan komen. Zelfs nu nog hebben veel campingeigenaren een betonplaat voor hun kop en missen ze het oog voor de realiteit. De eerste camperparken zijn een feit en er zijn al recreatiebedrijven die deze groeiende doelgroep met open armen ontvangen.

De opkomst van de camper is niet meer te stuiten
Het beeld dat camperaars alleen maar de camping op zoeken om hun stront en vuilwater te lozen, is van vervlogen tijden. Ook gemeenten zitten niet stil. Wethouders die zo nodig verlegen zitten om een persoonlijk succesje gaan op zoek naar economische impulsen en zien in de aanleg van gratis camperplaatsen een kans. Het meest bizarre is dat diezelfde gemeenten de aanleg van de camperlocaties financieren uit de pot voor algemene middelen. Geld dat komt uit heffingen als de toeristenbelasting. Dat betekent de opkomst van een geduchte concurrent uit eigen zak. Is het niet immers de verblijfsrecreatie die de gemeentekas spekt? Beweegt de gemeente zich niet op glad ijs of heeft men boter op het hoofd?

Hoezo belangenbehartiging: “NKC en RECRON stoppen met convenant”
Onlangs las ik het volgende bericht in de pers: NKC en Recron stoppen met convenant”. Hoe denkt men door deze stap nog de wensen van de consument te kunnen bedienen als de NKC de binding heeft met de bezitter van de tent op vier wielen? Hoe zat het ook alweer met de Vebon, VeKaBo en SVR? Dreigt hier eenzelfde scenario en zien wij juist een verharding van standpunten? Onbegrijpelijk dat in deze tijden het protectionisme hoogtij viert en de gelederen gesloten blijven.

Natuurlijk begrijp ik ook wel de gedachte dat men vindt dat de NKC te veel concurrentiecapriolen creëert en knokt voor haar leden om tegen een zo’n laag mogelijk tarief te recreëren. Het is geen algemeen belang om overal in de openbare ruimte maar camperparken te kunnen ontwikkelen. Maar is het juist in deze tijd niet zo dat wie de deur dicht doet links en recht voorbij gelopen wordt? Eerst hebben we alle consumenten naar de boerencamping verjaagd en nu sturen we de camperaar naar de gemeentelijke parkeerplaats.

Er is wat mij betreft maar één remedie en dat is kwaliteit bieden. Neem de camperaars serieus in hun bedoelingen en verwelkom hen als een nieuwe doelgroep. Logisch dat ook de Koninklijke Horeca Nederland zich al in de discussie mengt want de klanten worden op een presenteerblaadje aangeboden.

Mag de gemeente op stoel van de ondernemer zitten?
Wat mij betreft dienen gemeenten de rol van facilitator op zich te nemen en zich te onthouden van (para)commerciële activiteiten, tenzij bedoeld voor algemeen nut. Denk aan de vele “eigendomsconstructies’ bij zwembaden en sportaccommodaties. Als de Recron en haar leden nou juist de camperaars zouden omarmen en hun poorten zouden openen in toeristische gebieden waar het aanbod van camperplaatsen tekortschiet, dan laat de NKC of de gemeenten het wel achterwege om hierop in te spelen. Het zijn dus de campingeigenaren die in hun “eigen” vlees gesneden hebben.

Eerst zijn de camperaars niet welkom en als er dan elders een ontwikkeling van start gaat, begint het geklaag. Als ik campingeigenaar zou zijn, dan was ik allang gestart met camperplaatsen om daarmee eventuele initiatieven die elders de kop opsteken te ontmoedigen. Camperaars zijn een nieuwe doelgroep waar veel meer uit te halen valt dan je zou denken. Bij één van onze adviesopdrachten, een SVR camping met ruim tweehonderd plaatsen, zijn we dan ook gestart met de ontwikkeling van honderd camperplaatsen.

Dat de komst van enkele camperplaatsen extra bezoekers oplevert voor het gemeentelijk stadscentrum is een farce en is slechts een aanname zonder gedegen onderzoek naar de economische effecten. Ik vind het van de gekke dat camperaars gratis mogen overnachten terwijl er campings in de buurt zijn die hierop zijn ingesteld. Mijn advies is om geen toeristenbelasting meer te betalen als gemeenten gratis camperplaatsen aanleggen. Stop de gelden in een geblokkeerde rekening zodat men wel laat zien de intentie te hebben ter betaling van de toeristenbelasting maar zet hiermee de gemeente onder druk.

Wat mag een camperplaats kosten?
Weet u dat er sinds enkele jaren een exclusief camperpark is aan de kust in Zeeland? Voor 24 uur betaalt men € 19,50 zonder allerlei toeslagen voor gebruik van voorzieningen en mede passagiers. En weet u dat menig RECRON, SVR en VeKabo camping lagere tarieven kent voor een kampeerplek? Nederland loopt op dit gebied achter op andere landen in Europa en het aantal camperplaatsen zal explosief groeien de komende jaren. Zie ook een grote groep buitenlandse toeristen die nu niet kamperen in Nederland als een nieuwe doelgroep.

Nieuwe camperplaatsen komen binnenkort in Steenderen met acht nieuwe plaatsen. In Doesburg kost een camperplaats € 10,- per nacht, te betalen via een speciale zuil die ook toegang geeft tot stroom en water. In diezelfde regio kost de Europakade in Tolkamer € 7,50 per nacht en kan men afrekenen bij het VVV-kantoor. Er zijn ook gratis plaatsen w.o. de parkeerplaats bij het Van Pallandtbad in Varsseveld met vier camperplaatsen. Op de camping het Zwarte Schaar liggen er vier en bij camping IJsselstrand is ook plek voor vier campers. De beide campings in Doesburg laten echter op geen enkele wijze zien op de website dat op hun camping de camperaars welkom zijn. In de meeste gevallen betaalt men op een Recron camping het tarief van een enkele toeristische overnachting.

Ter illustratie. Onlangs las ik in de Stentor Deventer het volgende;

Uitbater Brouwer heeft zich onlangs in laten schrijven bij de verschillende camperorganisaties, waaronder het genoemde NKC. ,,Het is best spannend. Een nieuw iets voor mij, voor de Boskamp. Ik ben heel benieuwd hoeveel bezoekers we krijgen.” Hij heeft de prijs met opzet laag gehouden. „Een plaats kost bij ons negen euro all-in per nacht. We hebben gekeken wat andere plaatsen kosten en dit is volgens ons een reële prijs voor wat we allemaal bieden.” Met de realisatie van deze acht plaatsen zijn er binnen de gemeente Olst-Wijhe twee officiële camperplaatsen. Op de Loswal in Wijhe biedt de gemeente Olst-Wijhe tien plekken voor campers aan. Daarnaast zijn er camperplekken op de verschillende campings of bij particulieren.

Weet u al wat blurring is?
Onlangs werden wij geattendeerd op het volgende persbericht:

Internationale toerist met kampeerrondreis nieuwe doelgroep. Rico Recreatie heeft onlangs d.d. 15 mei een tweede locatie voor camper- en caravanverhuur in de omgeving van Schiphol. Een belangrijke nieuwe doelgroep die zij hiermee willen aanboren is de internationale toerist die een kampeerrondreis wil maken door Europa. Amsterdam wordt daarbij het startpunt. Ook Nederlandse campings kunnen hier van meeprofiteren.

De verwachting is dat ook de binnenlandse markt groeipotentie laat zien. De verhuurmarkt van campers (90.000 bezitters in ons land) zal alleen nog maar toenemen en ook de traditionele caravan (460.000 bezitters in ons land) zal meer en meer een verhuur object worden, ondanks dat de laatste maanden weer een groei in de verkoop laat zien van 10%. De consument is in de afgelopen vijf jaar steeds minder waarde gaan hechten aan ‘bezit’ en focust op ‘gebruik’. Wie per jaar slechts drie weken jaar gebruik maakt van een camper of caravan heeft wel een erg dure hobby.

Wanneer stapt de eerste camping in de verhuurmarkt van campers en caravans? Is het niet zo dat wie ooit in een tent heeft gekampeerd later de caravan pakt, met de camper erop uit trekt en later in een luxe chalet van zijn pensioen geniet? Consumenten willen ontzorgd worden en voor het ultieme vakantiegevoel kiezen ze bij de huur vaak ook nog voor aanvullende pakketten, zoals een serviesgoedpakket, TV met volautomatische schotel, mountainbikes of (elektrische) fietsen.

Uiteraard kan het internet niet achter blijven en is er al een deelplatform voor campers en caravans. Je vindt bij Camptoo goed onderhouden campers of caravans voor een eerlijke prijs. Voordat ze de verhuur in gaan worden ze brandschoon opgeleverd en technisch gecontroleerd via hoogwaardige servicestations. Alle campers en caravans zijn het eigendom van particulieren, vaak met net even wat extra luxe en comfort.

Camperaars: join or beat them?
Recron moet zich gaan afvragen welke rol zij in de toekomst bij dergelijke nieuwe ontwikkelingen moet innemen. Mijn advies zou zijn “better join them than beat them!”. Of anders gezegd ontwikkel een eigen camperstrategie dan je terug te trekken binnenskamers. NKC moet voor kwaliteit gaan en dan wel tegen een marktconform tarief en niet voor de laagste tarieven. Immers de camperaar dient ook voor toekomstige generaties geconserveerd te worden.

De campingeigenaar moet niet zeuren maar aanpakken en deze nieuwe doelgroep omarmen. Ga campers als een nieuwe vorm van glamping aanbieden en start met caravanverhuur in plaats van -opstal. De tijd dat camperaars geen geld uit wilden geven is al achterhaald. Ze willen graag uit eten en kiezen voor kwaliteit dus wie een goed restaurant heeft op zijn camping kan op veel klandizie rekenen. Inspelen op de markt van de toekomst is mijn adagio.

Tip: kijk eens bij CampResort op EuropaPark voor inspiratie!

www.europapark.de/camp-resort
www.camptoo.nl
www.caravanencamperhuren.nl

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Camp resort Europapark
Camp resort Europapark

[/column]

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Camperpark Zeeland
Camperpark Zeeland

[/column]

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Campers in allerlei soorten en maten
Campers in allerlei soorten en maten

[/column]

[column width=”1/4″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Futuristische campers
Futuristische campers

[/column]

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.