Hoe bereik je de gast? Het antwoord: ‘Innovatie in Marketing’

Als kenner van de recreatiebranche zie ik ondernemers worstelen om online ontwikkelingen bij te kunnen houden en dat er steeds meer behoefte is aan praktische houvast. Er gebeurt zoveel op internet, en het is alweer meer dan vijf jaar geleden dat wij ruim zeshonderd recreatieondernemers met de cursus ‘Best Marketeer’ hebben geholpen met de eerste stappen op het internet. De consument kon voor het eerst een kaartje kopen op internet, een vakantie boeken en direct betalen. Sindsdien is er veel veranderd. De tijd van de folder is definitief verleden tijd.

Hoe houd je jezelf staande als de consument alles zelf bepaalt?

De regie ligt in handen van de consument. Loyaliteit is verleden tijd: elke volgende vakantie of dagje uit moet een andere beleving bieden. De consument doet steeds meer online en via de smartphone en tablet ligt de wereld aan zijn voeten. De traditionele folders en krantenadvertenties maken plaats voor YouTube. Voor jongeren is dit kanaal al belangrijker dan televisie.

Maar hoe moet je met de consument communiceren via Facebook en Twitter, of nieuwe kanalen als SnapChat? Hoe ga je om met de opmars van vloggers, bloggers en deelplatformen als Airbnb?

Vertaling naar de praktijk

Als trendwatcher en adviseur in leisure kom ik overal en zie ik alles, wat een compleet inzicht geeft in wat er speelt onder de consument en in de markt. Pleisureworld neemt recreatieondernemers bij de hand. De (online) marketingvraagstukken staan vaak centraal om ondernemers op weg te helpen.

Daarom hebben wij het initiatief genomen onze kennis te bundelen in een nieuw handboek met direct toepasbare marketing- en internetkennis, speciaal gericht op de recreatiebranche. Susanne Giesbers, recreatie- en marketingadviseur bij Pleisureworld, heeft hieraan als marketingspecialist eveneens een waardevolle bijdrage geleverd. Het handboek ‘Innovatie in Marketing’ telt ruim tweehonderd pagina’s vol met links naar de praktijk waarmee marketeers hun marketingplannen beter kunnen uitvoeren.

[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Impressie Best Marketeer
Impressie Best Marketeer 2011

[/column]

[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Impressie Best Marketeer
Impressie Best Marketeer 2011

[/column]

[column width=”1/3″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Impressie Best Marketeer
Impressie Best Marketeer 2011

[/column]

Meer dan een boek

Het boek is zo praktisch mogelijk ingericht, maar speciaal voor de vertaalslag naar de eigen organisatie is daarnaast een hands-on Masterclass ontwikkeld. Deze cursus, in combinatie met het boek ‘Innovatie in Marketing’, staat garant voor inspiratie en vooral praktisch adviezen, met als doel meer én tevreden gasten. Bij deelname aan de Masterclass is het handboek bovendien inbegrepen!

Zeeuwse recreatieondernemers in de schoolbanken

Een aantal Zeeuwse recreatieondernemers zette onlangs al de eerste stappen in deze zoektocht naar het bereiken van de gast. Camping Julianahoeve is één van de bedrijven die enkele jaren geleden als eerste deelnam aan de cursus ‘Best Marketeer’ en sindsdien zijn er grote stappen gezet.

De ontwikkelingen in de markt hebben ervoor gezorgd dat Julianahoeve samen met Strandpark De Zeeuwse Kust het initiatief heeft genomen om de nieuwe Masterclass incompany te volgen met een groep Zeeuwse recreatieondernemers. Sandy Troost van Oeveren van Julianahoeve had dan ook de eer om het eerste exemplaar van het handboek ‘Innovatie in Marketing’ in ontvangst te nemen.

[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Overhandiging handboek Innovatie in Marketing Julianahoeve
Overhandiging handboek Innovatie in Marketing aan Sandy Troost van Julianahoeve

[/column]

[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Ook Danny Paerl - Bungalowpark Hoenderloo aan de slag met Innovatie in Marketing
Ook Danny Paerl – Bungalowpark Hoenderloo aan de slag met Innovatie in Marketing

[/column]

[column width=”1/3″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Handboek Innovatie in Marketing
Het Handboek Innovatie in Marketing

[/column]

Vier thema’s rond de vraag “Hoe bereik je de gast”?

In de Masterclass staan vier thema’s centraal rond de centrale vraag: ‘Hoe bereik je de gast?’

1. Uw customer journey in beeld
2. User generated content
3. Distributiekanalen en inzet van middelen
4. Meten is weten

In het najaar van 2016 organiseert Pleisureworld de Masterclass ‘Innovatie in Marketing’ voor open inschrijvers. In de cursus staan onder andere internetexperts uit Duitsland en België garant voor de tips & tricks om meer gasten uit het buitenland te verleiden.

Na afloop van de Masterclass ‘Innovatie in Marketing’ hebben de deelnemers niet alleen het nieuwe handboek in handen, maar ook alle benodigde handvatten om de marketingstrategie van hun organisatie te vertalen naar een strategische en operationele invulling. Dit jaar gingen ruim tweehonderd recreatieondernemers u al voor! Waaronder VVV Zeeland, Ontdek Ons – Friesland, RBT Rivierenland, MaasMeanders, Aa en Hunze, De Hondsrug, en binnenkort Heerlijk Harderwijk.

Hans van Leeuwen, Trendwatcher en Adviseur

U kunt nu inschrijven voor de Masterclass!

De vierdaagse Masterclass ‘Innovatie in Marketing’ wordt georganiseerd op dinsdag 6 september 2016, dinsdag 11 oktober 2016, dinsdag 1 november 2016 en dinsdag 6 december 2016. De cursus is praktijkgericht en direct toepasbaar. Deelnemers ontvangen gratis een exemplaar van het handboek ‘Innovatie in Marketing’. Het programma rondom het centrale thema ‘Hoe bereik je de gast?’ begint telkens om 13.00 uur ’s middags en eindigt met een gezamenlijk diner.

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.