Hoe kan je samenwerken met bloggers en vloggers?

Het zijn de nieuwe journalisten anno 2015: bloggers en vloggers. Bloggers en vloggers worden ook wel “influencers” genoemd, omdat zij vaak een grote invloed hebben op hun volgers. Zo blijkt uit onderzoek dat maar liefst 92% de aanbevelingen van een influencer betrouwbaarder vindt dan betaalde content van commerciële bedrijven. En dat betekent kansen voor ondernemers, dus ook voor u.

Wie of wat zijn het?

De meesten van ons zijn inmiddels wel bekend met het fenomeen “bloggers”, mensen die online een soort dagboek bijhouden over de meest uiteenlopende onderwerpen. Dit doen ze aan de hand van teksten, foto’s en beeldmateriaal. Een relatief nieuw begrip zijn “vloggers”. Dit is eigenlijk de video-variant van bloggen.

Ook hier geldt dat er video’s gedeeld worden (voornamelijk via YouTube) over allerlei verschillende onderwerpen, van lifestyle tot fashion & beauty en van reizen tot DIY (do-it-yourself). Er zijn diverse voorbeelden in Nederland van bloggers en vloggers die inmiddels hun oude baan hebben opgezegd en zich alleen nog maar fulltime met het genereren van content bezighouden en daar geld mee verdienen. Vaak publiceren ze meerdere keren per week en sommigen zelfs meerdere keren per dag.

En net als met pers en de media, zijn de bloggers en vloggers belangrijke contacten om (free) publicity te genereren!

Dylan Haegens voor campagne Halloween Toverland
Dylan Haegens voor campagne Halloween Toverland

Waarom samenwerken met bloggers en vloggers?

  • Het is een middel om nieuwe doelgroepen aan te spreken. Of om je bestaande doelgroep te verbreden. Bloggers en vloggers hebben vaak vele volgers uit verschillende achtergronden en in diverse leeftijdscategorieën.
  • Bloggers & vloggers creëren content
    Oftewel: bijzondere verhalen over jouw bedrijf die je niet zelf hoeft te schrijven. Bovendien weten de bloggers & vloggers vaak precies wat hun achterban wil zien en lezen. Profiteer van hun schrijf- en videokunsten.
  • Je vergroot er de vindbaarheid van je bedrijf mee
    Laat bloggers & vloggers op hun eigen kanalen over jouw bedrijf publiceren. Des te meer kanalen verwijzen naar jouw bedrijf en/of website, des te beter je vindbaar zult zijn in de zoekmachines.
  • Bloggers & vloggers hebben een hoge geloofwaardigheid
    Doordat influencers veelal vanuit hun eigen naam publiceren, hebben zij een hoge betrouwbaarheid gecreëerd bij hun doelgroep. Berichten worden eerder voor “waar” aangenomen dan de commerciële boodschappen.

Voorbeelden in de recreatiesector

Eerder dit jaar zette De Efteling al de poorten open voor bekende vloggers en Walibi startte het seizoen met een #hardgaan-challenge in samenwerking met bekende YouTubers. Ook Attractiepark Toverland wist afgelopen Halloween met YouTuber Dylan Haegens duizenden viewers te bereiken.

CenterParcs startte deze zomer een social mediacampagne voor tieners: Your Take On. Deze werd afgetrapt met de twee bekende vloggers Enzo en Milan Knol. In de campagne Gelderse Streken wist RBT KAN blogger Mirre te strikken om via haar blog het fietstoerisme te promoten (www.5000kmgeldersestreken.nl). Burgers’ Zoo besloot de rollen om te draaien en organiseerde een vlogwedstrijd.

Mirre fietst met Gelderse Streken
Blogger Mirre fietste met Gelderse Streken

Waar vind ik bloggers en vloggers?

De beste tip om blogs te ontdekken is Bloglovin, een RSS reader voor blogs. Bijna alle bloggers sluiten zich hierbij aan. Op deze site kun je zoeken op categorie (bv. fashion) en land (bv. Nederland). Andere handige Nederlandse websites zijn familytravelbloggers.nl, kidseropuit.nl, blogtoday.nl, bestebloggers.nl en femmefab.nl. Voor vloggers kan je eens kijken op Social1influencers.nl, waar zo’n beetje alle grote YouTubers zitten van Nederland. Natuurlijk kun je ook op YouTube zelf zoeken.

Wil je niet zelf op zoek gaan naar bloggers? Meld je dan aan voor een blogger-event. In elke niche komen bloggers bij elkaar om te netwerken en om kennis uit te wisselen. Je kunt er ook voor kiezen om zelf een blogger-meeting te organiseren; een soort persevenement voor bloggers en vloggers.

Enkele tips voor je aan de slag gaat

Vraag je goed af welke doelgroepen je bereikt in samenwerking met een blogger of vlogger. Er zijn steeds meer influencers in nichemarkten actief, dus je kunt het zo specifiek maken als je wil. Dit betekent dat je je zult moeten verdiepen in het netwerk en bereik van een influencer. Kijk verder dan alleen de uitstraling van een blog en verdiep je in bezoekersaantallen en type volgers.

Bedenk dat samenwerken met bloggers & vloggers tweerichtingsverkeer is. Zorg er dus voor dat je de goede randvoorwaarden creëert om het voor de influencers zo makkelijk mogelijk wordt om kwalitatief goede content te creëren. Nodig je een blogger uit om te komen overnachten op jouw vakantiepark? Zorg dan dat alles tip top in orde is en dat diegene bijvoorbeeld de beste kamer krijgt. Doe wat extra moeite. Negatieve publiciteit wil je vermijden.

Bespreek van tevoren duidelijk óf en wat de vergoeding voor de blogger of vlogger zal zijn. In sommige gevallen hoeft er geen vergoeding tegenover te staan, maar kan je de inspanningen compenseren door een gratis verblijf of toegang tot je park.

Susanne Giesbers, recreatieadviseur

PS: wilt u horen hoe Attractiepark Toverland het samenwerken met een bekende YouTuber heeft opgepakt? Ga dan mee op backstage-tour op woensdag 9 december

PPS: nog meer informatie over samenwerken met bloggers? Neem dan contact op via susanne@pleisureworld.nl

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.