Op zoek naar nieuwe doelgroep! Kampeer & Caravan Jaarbeurs

De Kampeer & Caravan Jaarbeurs zou voor kamperend Nederland het ultieme vertrekpunt moeten zijn voor de kampeervakantie. Maar wie over deze consumentenbeurs loopt, waant zich meer en meer op de AutoRAI of de Beverwijkse Bazaar. Er valt weinig van het “echte” kampeergevoel te beleven. De Jaarbeurs is nou niet per definitie het decor voor de ultieme kampeerbeleving. De toekomst van het kamperen staat al jaren op de agenda van de Recron maar het wil maar niet lukken om deze bedrijfstak van de juiste impulsen te voorzien.

Een nieuwe generatie tentkampeerders?
Richten wij ons wel op de juiste doelgroep? Willen we meer tent kampeerders dan zullen wij ook de doelgroep moeten verleiden die nog helemaal geen ervaringen heeft met kamperen of die een totaal verkeerd beeld heeft van de camping. Er is helemaal niets maar dan ook niets terug te vinden van wat de jongere doelgroep ook maar zou kunnen aanspreken.

Zoek de jeugd op
Glamping alleen is niet genoeg want het kampeerproduct wordt niet echt aan de man gebracht. Men kiest voor veiligheid, blijft zitten waar men zit en richt zich op de families die nog wel de moeite nemen om te kamperen. Is de huidige camping nog wel hip, trendy en uitdagend genoeg voor een jongere doelgroep en is de Jaarbeurs nog wel de juiste locatie? Waarom zoeken we de jeugd niet gewoon op bij de grotere festivals om het kampeerproduct direct aan de man te brengen?

Grotere staplaats, meer stroom en WIFI…
Als we zo nodig het nieuwe kamperen willen introduceren dan zie ik dat in ieder geval niet terug. Wel klagen dat het kamperen achteruit gaat en de vlag uithangen dat de markt zich gelukkig stabiliseert. Maar draait de sector zelf niet het kamperen de nek om? De groei in bungalows en chalets gaat maar door en het nieuwe kamperen wordt vertaald naar een grotere staplaats, meer stroom en WIFI. Daar houdt het dan ook mee op. Is dat wel voldoende voor een nieuwe generatie kampeerders? Of zal de sector uitdraaien op een Hollandse folklore die alleen hier en daar nog in ere wordt gehouden?

Luxe accommodaties
Willen we echt een verandering op gang brengen dan moeten we dat per definitie niet van een beursorganisatie alleen verwachten maar van de totale sector zelf. Zodra kinderen op jeugdkamp gaan slapen ze in hostels, bungalows en groepsaccommodaties en allang niet meer in tenten. Bij de scouting kiest men ook al vaak voor luxe accommodatie, gewoon puur omdat dit makkelijker is. Ik geloof dat ik een van de laatste generaties ben geweest die zelfs nog op de middelbare school in een tent sliep in Beekbergen ergens in het bos.

Loont het wel de moeite?
Wie goed de bezoekersstromen in kaart weet te brengen, ziet dat de generatie grijze duiven de klok slaat. Zelf ben ik ook al toegetreden tot deze categorie vakantievierders die met minder luxe geen genoegen neemt en steeds minder affiniteit heeft met het echte kamperen. Het sanitair wordt toch wel een steeds groter struikelblok en de horecavoorzieningen blijven vaak achter. Nog afgelopen zomer heb ik gekampeerd in zo’n kant en klare tent die – afgezien van het feit dat ‘ie waterdicht was – alles ontbeerde van comfort en gemak. Moeten we nog wel al die energie in jongeren steken om ze aan het kamperen te krijgen of is het al een uitgemaakte zaak dat we deze generatie kwijt zijn?

De beleving sluit niet aan!
Wanneer je ze op de man afvraagt hoe ze denken over kamperen, dan laten ze je weten dat het allemaal zo bekrompen is. Het rare is dan wel weer dat bivakkeren in de blubber geen enkel probleem is tijdens de grote festivals als Lowlands, Zwarte cross of Pinkpop. De beleving van de gewone camping sluit dus niet aan op deze nieuwe generatie potentiele kampeerders! Waar is de dj die de meute weet te bereiken? Is de camping wel sexy genoeg om een tentje op te zetten? Wat zoeken jongeren op een camping?

Hans van Leeuwen, trendwatcher & expert in leisure

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.