Van Hardenberg tot Harry Potter!

Terwijl de beursborrel van de Recreatie Vakbeurs Hardenberg in volle hevigheid losbarstte met vermoeide maar tevreden standhouders, was ik al weer op weg naar Schiphol. Het ultieme doel van mijn reis was uiteraard een bezoek aan de wondere wereld van Harry Potter in de Universal Studio’s in Orlando. Een nieuwe trekpleister die in de gehele wereld geen gelijke kent.

Het blijkt dat deze innovatieve attractie, waar men drie jaar aan heeft gewerkt, een boost geeft in de vorm van hogere bezoekersaantallen, een toename van bestedingen in food and beverage en een enorme stijging in de verkoop van merchandise. De bezemstelen vliegen je letterlijk om de oren. Het geliefde ‘Butterbeer’ vindt stevig aftrek en er staan lange rijen voor de winkeltjes.

Is dit het bewijs dat wie innoveert tot de winnaars van morgen behoort? Een prettige bijkomstigheid is dat men minder hoeft te grijpen naar het kortingsinstrument en hierdoor stijgt de gemiddelde entreeprijs.

Wellicht dat sommige attractieparken in Nederland hier nog wat van kunnen leren. Ondanks concurrentie van andere organisaties (die naar mijn idee toch iets aan kennis van ons vakgebied missen) is het ons weer gelukt om voor de zesde keer op rij een speciale studiereis te organiseren naar het Mekka van de toeristische industrie.

Samen met Reinoud van Assendelft de Coningh bezoeken wij met onze reisgenoten Animal Kingdom met de fantastische Lion King Show. We keken onze ogen uit bij de Universal Studio’s en hun ‘Island of Adventure’ met de klassiekers als Jaws en live entertainment van de Blues Brothers. EPCOT Center mocht natuurlijk ook niet ontbreken in ons programma.

SORIN is de meest in het oog springende attractie maar opvallend was het Dine and Food Festival. Dit is mijn inziens meer een grote schranspartij waar men tracht de bezoekers zoveel mogelijk te verleiden (te) veel te eten en te drinken. Elk jaar valt er weer iets nieuws te ontdekken dat te maken heeft met het principe van up-selling (geldklopperij). Er zijn nu premium parkeerplaatsen. Betaal $5 extra en je mag direct voor de hoofdingang je auto stallen.

Netwerken doen we uiteraard ook. Daarom bezochten we de Benelux Party. Noch wat onwennig voor de Club van Elf om ook de organisatie ToerNed als volwaardig partner mee te nemen in haar programmering. Het is een gezellig treffen van recreatieondernemers onder elkaar. Bart de Boer van de Efteling opende deze feestelijke receptie. Dit jaar werd ToerNed verwelkomd in de organisatie van samenwerkende dagrecreatiebedrijven Benelux (Belgaparcs-Club van Elf-RECRON-KHN-ToerNed).

De Kick-Off is het openingsevent van de IAAPA beurs, voordat de deuren van de beursvloer open gaan. Het is de grootste vakbeurs in haar soort met ruim 600 standhouders. Winnaar van de Applause Award was het attractiepark DOLLYWOOD waarvan de bekende zangeres eigenaar Dolly Parton de prijs persoonlijk in ontvangst nam.

Bob Rogers van BRC is uitverkozen voor de Hall of Fame. In Nederland staat BRC bekend als het bureau dat verantwoordelijk is voor de Heineken Experience en ook hand heeft in de nieuwe plannen rondom Sportstad Heerenveen.

Ook in Nederland kennen we een Kick-Off Event als start van de Recreatie Vakbeurs Gorinchem. Wij hopen met deze eerste editie van de Nationale Netwerk Lunch een nieuwe traditie te starten. Nu maar hopen dat de bekende brancheorganisaties onder ons dit initiatief ruimhartig zullen ondersteunen.

Het zal spannend worden wie er dit jaar met de Pleisureworld Award vandoor zal gaan en de hoofdprijs van duizend euro in ontvangst mag nemen als aanmoedigingsprijs. Wordt het Prikpoint die inspeelt op de trend van het toenemend aantal fietsen met oplaadbatterijen?

Of de Wheelylift voor een handige oplossing voor het stallen van fietsen? Of toch een boomhut waarin kinderen naar hartelust zullen spelen? Wist u dat maar liefst 25% van de bezoekers aan de Recreatie Vakbeurs Hardenberg een stem heeft uitgebracht? Al deze vakbezoekers uit de doelgroep hebben de tweeëntwintig inzendingen aandachtig bestudeerd!

Hans van Leeuwen, Expert in Leisure
Dir. SLIMMadvies / Initiatiefnemer Pleisureworld

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.