Heeft u ook deze zomer de commercial gezien van een van de grotere bungaloworganisaties om je slechtste kampeer ervaring in te zenden. De winnaars werden beloond met een gratis weekend verblijf of konden tegen een sterk gereduceerd tarief een last minute boeking maken. Is hier geen sprake van een beetje leedvermaak en inspelen op een negatieve stemming rondom kamperen? Uiteraard zat ook hier weer een slimme marketeer achter die zeer snel kon inspelen op de actuele situatie van dat moment. Voor een “kneuterige” camping eigenaar is dat onmogelijk en ontbreken ook nog vaak de financiële middelen. De strijd om de consument wordt steeds harder en een reactie van de camping branche was op zijn plaats geweest. Jammer dat hij er niet is gekomen.

Blijkbaar is de campingbranche (nog) niet in staat om deze concurrentiestrijd aan te gaan en op een ludieke wijze te pareren. Dit lijkt mij iets voor een discussiepanel bij een van de komende congres bijeenkomsten van branche organisaties.

Kijk bijvoorbeeld eens naar de originele advertentiecampagne van Hogenboom Vakantieparken! Commercieel directeur Frank de Groot: “Onze marketing afdeling komt wekelijks bij elkaar en tijdens ons overleg hebben wij ‘koopzondag’ bedacht als onderwerp voor een campagne op de voorpagina van de zondagskrant. Alleen al de term ‘koopzondag’ zet veel consumenten op scherp. Zo vlak voor de herfstvakantie heeft deze campagne ons geen windeieren gelegd. Precies op het juiste moment nog een keer Hogenboom Vakantie Parken onder de aandacht gebracht”.

Steeds meer consumenten vragen hun reisgids aan via de website reisgidsen.nl. Door het simpelweg ingeven van diverse zoekcriteria zoals bestemming, type vervoer en type vakantie krijgt de consument een lijst met daarin alle gidsen van reisaanbieders die passen bij de vakantiewensen. Het aanvragen van deze reisgidsen is gratis. Dit is een van de vele voorbeelden van e-commerce waaruit blijkt dat het aantal distributie kanalen (reclame uitingen) voor de campingeigenaar blijft toenemen. Waar moet je nou precies reclame maken om nieuwe klanten te werven?

Het is daarom goed om wat verder te kijken dan de branche zelf om voldoende bezoekers op je website te krijgen. Er ontstaat een situatie waarin de traditionele campingeigenaar dit proces niet meer in eigen beheer kan uitvoeren; Te weinig kennis van zaken. Hierdoor is de noodzaak tot samenwerking nog meer dan voorheen noodzakelijk geworden. De bungalowbranche heeft al wat langer ervaring met ketenvorming. Het is een speerpunt om door samenwerking voldoende marketingbudgetten te creëren waarmee hogere bezetting en een beter rendement worden gerealiseerd.

Nieuwkomer op de markt van reizen is dagbladuitgever Wegener die per 1 november j.l. een nieuwe online reisportal op de markt zal introduceren. Ook hier is er sprake van verbreding van dienstverlening. Steeds vaker voegen dagbladen en uitgeverijen nieuwe activiteiten toe aan hun assortiment. Naast het genereren van inkomsten is ook binding met hun achterban een reden om hiervoor te kiezen.

Mediacampagnes via de dagbladen, internet, reclame en promotionele activiteiten is allang geen bezigheid die je er maar even bij doet. Het is een serieuze zaak geworden die dagelijks aandacht vergt. Promotie is geen bijzaak is maar een hoofdzaak geworden. Professionaliteit is geboden en dient als basis voor succes waarin de consument de dienst uit maakt .

CategoryBlog
Write a comment:

*

Your email address will not be published.

© 2017 Pleisureworld-Connect | Trendsetting in Leisure.
Top
Follow us:          
Pleisureworld

Pleisureworld