Waddentocht van drie uur naar de zeehonden

Toerist is gebaat bij loyaliteit toeristische sector

We schrijven het jaar 1666; dit jaar dus 350 jaar geleden. De Engelse Furie steekt voor de kust van Vlieland meer dan 150 koopvaardijschepen in brand, waarbij 2.000 opvarenden omkomen. De volgende dag branden de Engelsen het dorp West-Terschelling plat. Deze grote rampen worden eens in de vijftig jaar herdacht op Terschelling. Het NOS Journaal wijdde hier onlangs zelfs op prime time een nieuwsitem aan.

Deze herdenking is een van de bijzondere belevenissen die Pleisureworld deze zomer voor een bezoek naar Terschelling bracht. Wij zijn uiteraard benieuwd hoe het gaat met het toerisme op de eilanden en in het bijzonder Terschelling.

De veerboot is onderdeel van de eilandbeleving

De veerboot is onderdeel van de eilandbeleving

storytelling-begint-al-bij-de-vertrek-terminal-van-de-boot

Storytelling begint al bij de vertrek terminal van de boot

Evenementen kalender bij de fietsen verhuur

Evenementen kalender bij de fietsen verhuur

Assortiment VVV Winkel met vraagtekens

Assortiment VVV Winkel met vraagtekens

De bereikbaarheid per boot is een extra horde voor de toerist. Het aantal Duitse bezoekers daalt en de verblijfsrecreatie heeft heel wat te stellen met de veranderende eisen van de consument.

De concurrentie is heviger dan ooit, waardoor je logischerwijs zou denken dat het hele eiland de activiteiten van de VVV ondersteunt.

Om daar een antwoord op te geven, hebben wij het eiland dit jaar meermaals bezocht, adviseert Pleisureworld belangeloos een familiebedrijf met een middelgroot hotel- annex groepsaccommodatie, en zijn wij vol in de eilandbeleving gedoken. We gingen op een drie uur durende zeehonden kano-excursie en genoten van ons diner in de bijzondere strandtent Heartbreak Hotel: rock-‘n’-roll aan de Oostkant van het eiland.

We dronken een biertje bij Hessel, de eilandzanger die komend jaar te zien is in de Ziggo Dome, en flaneerden over de rommelmarkt onder de Brandaris. De hoofdrolspelers in onze eilandavonturen zijn Roelan Schroor (directeur VVV Terschelling), Wanda (boswachter Staatsbosbeheer) en Femke Doeksen (residentie Dicht Bij Zee, een familiehotel/groepsaccommodatie)

Elvis een Icoon bij Hartbreak Hotel - Oosterend

Elvis een Icoon bij Heartbreak Hotel – Oosterend

Dit hoeft geen betoog. Gewoon zo laten

Dit hoeft geen betoog. Gewoon zo laten

Foldertjes doen het nog altijd goed op de plaats van bestemming

Foldertjes doen het nog altijd goed op de plaats van bestemming

Wij hebben alles op terschelling

Wij hebben alles op Terschelling

Goed voorbeeld van samenwerking van Staatsbosbeheer en VVV

We maakten kennis met Wanda, de vrouwelijke boswachter van Staatsbosbeheer. Ze ging voorop in de strijd met de kano tegen de wind in, wanneer ze mij terugriep omdat ik alweer te ver voor de groep uit richting de Brandaris voer. “Het gaat om jouw veiligheid”. Voor slechts € 49,50 boek je online via de VVV een kano-excursie die je naar een zandplaat brengt met wel honderden zeehonden. Een van Neerlands eigen Big Five.

Samen met een handjevol toeristen gingen we gehuld in een wetsuit de elementen op zee te lijf en kwamen oog in oog met de ogenschijnlijk zo aaibare zeehond. Na ruim twee uur peddelen kregen we even rust en stak Wanda van wal met haar verhaal over de zeehond. Opgaand in de immense natuurlijke schoonheid om mij heen stelde ik vast dat dit een memorabele belevenis is die me altijd bij zal blijven.

Geen pretpark, terrasje, braderie, theater maar een natuurbelevenis om nooit te vergeten.

Goed dat Staatsbosbeheer en de VVV dit samen mogelijk maken. Het grote publiek heeft vaak slechts oog voor toeters en bellen, terwijl het juist deze unieke belevenissen van natuur en cultuur zijn die zo’n eilandervaring echt bijzonder maken.

Waddentocht van drie uur naar de zeehonden

Waddentocht van drie uur naar de zeehonden

Gewoon een selfie op het wad

Gewoon een selfie op het wad

Wat is Terschelling mooi

Wat is Terschelling mooi

Het vergeten stukje Terschelling

Het vergeten stukje Terschelling

De belangrijkste trekkers van Terschelling

Op de dag dat wij naar Terschelling vertrekken, belooft het weerbericht dik 25 graden en zon. Reden voor veel lastminute boekers om een paar dagen naar de eilanden te trekken. De vroege snelboot van 7.30 uur zit dan ook vol, tot vreugde van de ondernemers op het eiland. Ook de VVV mag (ondanks of juist dankzij het imago?) op drommen bezoekers rekenen.

We kijken actief hoe we de geschiedenis van het eiland kunnen vertalen naar nieuwe verhalen.

Wie met de boot aankomt bij de terminal kan de VVV bijna niet missen. In traditionele kleuren zorgt het team voor een gastvrij onthaal. We gaan in gesprek met Roelan Schroor, directeur van de VVV op Terschelling. We vragen Roelan: wat zijn nou de toeristische trekkers van het eiland?

“Naast het weer zijn voor ons de verhalen en activiteiten op het eiland van wezenlijk belang. Zoals de Fjoertoer, een wandelevenement dat inmiddels al 10 jaar bestaat en waarmee wij het voorseizoen verlengen, met name in de weekends. Daarnaast hebben we de Berenloop in november, een marathon die heel goed bij de sfeer van ons eiland past. Hier komen jaarlijks duizenden deelnemers op af. Bovenal is Terschelling natuurlijk bekend van het festival Oerol in juni.

We kijken actief hoe we de geschiedenis van het eiland kunnen vertalen naar nieuwe verhalen. Dit jaar hebben we bijvoorbeeld het rampjaar 1666 gelanceerd als thema en dat is ontzettend goed opgepakt in de media. Wij zien dat door al deze activiteiten het toeristenseizoen steeds langer wordt. Vooral in het voor- en najaar is een stijging waarneembaar.”

Nu weten jullie ook waar Sil de Strandjutter vandaan komt

Nu weten jullie ook waar Sil de Strandjutter vandaan komt

Ook Glamping op het Eiland

Ook Glamping op het Eiland

Ook dit is toerisme

Ook dit is toerisme

Verrkijgbaar bij de VVV en voordeel bij shoppen

Verrkijgbaar bij de VVV en voordeel bij shoppen

Wat is de rol van de VVV hierin?

“Met name het verbinden van alle verhalen en de vertaling naar de bezoekers van het eiland. Voorzien in kennis en informatie, en dat is ook waarvoor de mensen naar ons toekomen. De voornaamste reden dat ik als toeristisch informatiepunt bij de VVV ben aangesloten, is dat de VVV voor de Nederlandse consument een groot vertrouwen biedt.

Je kunt alles op internet zoeken, maar als je iets zeker wil weten, dan ga je naar de VVV.

We werken hier met 6,5 FTE en sinds kort is daar een fulltime marketeer bij. Momenteel komt zo’n 6 à 7% van onze inkomsten uit bijdragen van ondernemers. Nog eens hetzelfde percentage wordt aangevuld door de gemeente. Voor de overige inkomsten dienen we onze eigen broek op te houden. Dat betekent momenteel dat 30% van onze omzet komt uit onze rol als touroperator voor de verblijfsaccommodatie op het eiland. Via onze boekingscentrale betalen ondernemers 8% provisie en daar komen € 7,50 reserveringskosten voor de consument bij.

Toch hebben veel ondernemers er moeite mee om bij deze provisie af te dragen aan de VVV, terwijl een partij als Booking.com gemakkelijk 12% of meer vraagt. Plus een ander groot verschil: de VVV stopt de inkomsten weer terug in de BV Terschelling. Als stichting hebben wij geen winstoogmerk, dus alle opbrengsten komen ten goede aan marketing en promotie voor het eiland.

Wij geven maar weinig meer gratis weg.

Feitelijk werken wij voor een groot gedeelte als een ‘gewoon bedrijf’. Het grootste deel van de folders in onze winkel worden verkocht; wij geven maar weinig meer gratis weg. Zeker ten opzichte van sommige andere VVV’s in het land, die nog profiteren van grotere gemeentelijke subsidiebedragen.”

Damestoilet - experience in het raadhuis

Damestoilet – experience in het raadhuis

Zilte Duinen - Streekproduct met als slogan Zonder haast

Zilte Duinen – Streekproduct met als slogan Zonder haast

Uitzicht vanuit strandtent Hartbreak Hotel

Uitzicht vanuit strandtent Heartbreak Hotel

Omdat het zo leuk is. Herentoilet

Omdat het zo leuk is. Herentoilet

Wat zijn de grootste uitdagingen voor Terschelling?

“Wij zijn op Terschelling goed in wat ik noem ‘de grootschalige kneuterigheid’. We hebben een enorm aanbod van authentieke activiteiten zoals Terschellinger volksdansen, Terschellinger kaasboerderijen, kleinschalige musea en fruitpluktuinen. Dat is juist goed, we kunnen ons hiermee onderscheiden en alles is bij ons in verhouding.

De onderlinge samenwerking tussen ondernemers is wel nog een uitdaging.

Een goed voorbeeld is de openstelling van de horecazaken, zeker in Oost-Terschelling. In de winter kan je in bepaalde dorpen nog geen kop koffie krijgen en dat geeft geen goede indruk aan de bezoeker van ons eiland. Het is niet erg dat er een zaak gesloten is, maar ondernemers stemmen niet onderling af wie er wanneer open gaat.

Bovendien is goede informatievoorziening daarbij van belang: je moet weten of je ergens kunt eten, is het geopend of sta ik voor een dichte deur? In de winter komt het geregeld voor dat de paardenhuifkar geen ritje maakt over het strand omdat er te weinig bezoekers zijn, en de gast teleurgesteld afdruipt. Als we dit centraal regelen, dan kan een rit ineens wel gewoon doorgaan. Daar liggen kansen, bijvoorbeeld door meer samenwerking tussen de drie bedrijven die deze activiteit aanbieden.”

Hartbreak Hotel - Strandtent op Oosterend - Moet je geweest zijn

Heartbreak Hotel – Strandtent op Oosterend – Moet je geweest zijn

Een strandtent met al 25 jaar storytelling - Hartbreak Hotel

Een strandtent met al 25 jaar storytelling – Heartbreak Hotel

Er zijn nog te veel accommodaties die innovatie kunnen gebruiken

Er zijn nog te veel accommodaties die innovatie kunnen gebruiken

Gewoon te lezen aan de binnenrand van een kopje

Gewoon te lezen aan de binnenrand van een kopje

De eilandroddels

Ook op Terschelling is de discussie gevoerd of men zich al dan niet met het merk VVV wilde profileren. Natuurlijk klagen recreatieondernemers over de VVV, die het in hun ogen niet goed doet. Hebben zij dan oogkleppen op?

Het gaat juist om een collectieve aanpak die zorgt voor meer reuring en beweging.

Door onbekendheid en gebrek aan persoonlijke betrokkenheid ontstaan nieuwe initiatieven, maar ook uit commercieel oogpunt steekt concurrentie de kop op. Ook wij zien de vlag Toerist Info hangen en kijk naar bijvoorbeeld Beleef-terschelling.nl die als touroperator bemiddelt in vakantiewoningen, net als de VVV. Dergelijke commerciële activiteiten hou je niet tegen.

Want ook Booking.com, Groupon en tientallen andere distributiekanalen roeren hun staart op het eiland. Zij brengen dan wel toeristen naar het eiland, dit gaat wel ten koste van marges met dalende kamerprijzen als neveneffect. Sommige ketens op het eiland roepen hard dat zij gasten naar het eiland brengen en beperken zich daarom schaamteloos tot een schamele jaarlijkse minimale bijdrage aan de VVV van 100 euro per jaar.

Dit soort ketens zou met hun schaalgrootte juist het goede voorbeeld moeten geven. Neem bijvoorbeeld Westcord, dat zich wel zich professioneel opstelt en de VVV activiteiten volwaardig ondersteunt met een volwassen partnerbijdrage.

Is het niet zo dat deze bedrijven juist blij mogen zijn dat zij hun bungalows en appartementen mogen verhuren in een bijzondere natuurlijke omgeving, in plaats van andersom?

2 en 3 sterren hotel. Dat past niet meer in deze tijd

2 en 3 sterren hotel. Dat past niet meer in deze tijd

Vreemde eend in de bijt. Wat doet dit op Terschelling

Vreemde eend in de bijt. Wat doet dit op Terschelling

Kijk eens achter het huis

Kijk eens achter het huis

Ja wat moet ik zeggen

Ja wat moet ik zeggen

Ik heb mijn eigen kijk op VVV Terschelling moeten nuanceren, nu ik constateer dat het gewoon een keihard werkend bedrijf is dat de eventuele winst weer terug investeert in het toerisme, en het niet in de kontzak laat verdwijnen van de bedrijven of multinationals die enkel willen verdienen aan de consument die het eiland bezoekt.

Wij adviseren de “eilanders” juist om toch meer samenwerking te zoeken met organisaties als VVV en Staatsbosbeheer.

Deze instanties investeren in het product Terschelling. Nu de exorbitante verhoging van de toeristenbelasting in de afgelopen vier jaar nog aan de kaak stellen (van € 0,85 naar € 1,55!). Waarom wordt de toerist dubbel gepakt door het betalen van toeristenbelasting bij zowel het gebruik van de veerboot als de overnachting? Welke rol speelt de gemeente bij het economisch belang voor het toerisme op het eiland, dat daar in grote mate van afhankelijk is? De kas van de VVV is er echter niet groter op geworden. Wij vragen ons af of deze gelden niet rechtstreeks terug horen te vloeien naar de belangrijkste verteller van het eilandverhaal: de VVV.

Hans van Leeuwen, trendwatcher & adviseur

Voor meer informatie:

Residentie Dicht Bij Zee : www.dichtbijzee.nl
Hardbreak Hotel – Oosterend : www.heartbreak-hotel.nl
VVV Terschelling : www.vvvterschelling.nl

  1. 23 oktober 2016

    Alleen de eerste dag toeristenbelasting wordt via de bootkaart geheven. De rest van de dagen via de verhuurder. Niets dubbel dus. Dit is vanwege het dagjestoerisme. Persoonlijk draag ik graag commissie af aan de VVV. Juist vanwege de lokale werkgelegenheid en eilandpromotie. Probleem is echter dat ze niets verhuren (2% van alle reserveringen over 2016). Tel je dan de lidmaatschap en verplichte donateurskosten erbij op, dan is het een relatief dure partner.

Write a comment:

*

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

© 2017 Pleisureworld-Connect | Trendsetting in Leisure.
Top
Follow us:          
Pleisureworld

Pleisureworld