Op avontuur in Vlaanderen – zoektocht naar unieke belevenissen

Van overdekte camping tot Suske en Wiske pretpark

De komende weken publiceren wij telkens één van onze ervaringen in de zoektocht naar unieke belevenissen ‘Op avontuur in Vlaanderen’; een inspiratietour bij onze zuiderburen. We gingen op zoek naar jonge inspirerende ondernemers die ons de weg wijzen naar innovatie en die nu al inspelen op de veranderende marktomstandigheden en eisen van de gast van de toekomst. Duurzaamheid en biologisch zijn krachttermen die regelmatig terug komen tijdens deze tour. Mijn kameraad was dit keer Ton Vermeulen van NRIT Media; 5 dagen gingen wij samen op pad.

Meer dan een Sportsbar

[column parallax_bg=”disabled” parallax_bg_inertia=”-0.2″ extended=”false” extended_padding=”true” background_color=”#efefef” background_image=”” background_repeat=”” background_position=”” background_size=”auto” background_attachment=”” background_video=”” vertical_padding_top=”0″ vertical_padding_bottom=”0″ more_link=”” more_text=”” left_border=”transparent” class=”” id=”” title=”” title_type=”single” animation=”none” width=”1/1″ last=”true”]

Uit de serie: “Op avontuur in Vlaanderen”

Inleiding: “Op avontuur in Vlaanderen” – zoektocht naar unieke belevenissen
1. De overdekte camping: Treck Hostel, de hipste adresjes van Gent
2. Comics Station: Het nieuwe pretpark van Suske & Wiske
3. The Guiltfree Bakery: Belgische student onderneemster van het jaar
4. Food & Dine: Superette, Holy Foodmarket, MeatBalls
5. New Age in Doks: FEC O’Learys, Urban Soccer, ECarts
6. Vlaanderen: Proeftuin voor nieuwe ideeën en inspiratie

[/column]

Dit keer zijn wij niet te vinden in Dubai, Orlando, Singapore, Hong Kong of Berlijn. Je hoeft niet naar de andere kant van onze planeet te reizen voor bijzondere ontdekkingen. Dit keer stonden wij versteld van de bijzondere ontmoetingen met locals tijdens ons verblijf in Antwerpen, Brugge en Gent.

[column width=”1/2″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Suske, Wiske en Schanulleke
Suske, Wiske en Schanulleke

[/column]

[column width=”1/2″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Treck - De Overdekte Camping
Treck – De Overdekte Camping

[/column]

[column width=”1/2″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Madam Bakster - Taartenbakker
Madam Bakster – Taartenbakker

[/column]

[column width=”1/2″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Holy Foodhal
Holy Foodhal

[/column]

Een groot verschil tussen Nederland en onze Zuiderburen is dat de toeristische infrastructuur er beter verzorgd is en gezien wordt als een taak van de overheid. Vandaar dat je je als gast gewaardeerd voelt en het beleid erop gericht is een hogere gastwaardering te scoren. Dankzij de samenwerking met Toerisme Vlaanderen & Brussel hebben wij een aantal unieke ervaringen mogen beleven. Met deze serie willen we u ook inspireren en wellicht zelfs verleiden om ook zo’n inspiratiereis naar het zuiden te maken.

Een tipje van de sluier van wat u in de volgende delen van deze serie kan verwachten, lichten wij alvast op: ons bezoek aan het Historium in Brugge.

Toeristen in groepen met een gids en een nummertje
Toeristen in groepen met een gids en een nummertje

Is VR dan wel van toegevoegde waarde?

Gekozen tot een van de beste toeristische bestemmingen is het Historium in Brugge. Op de markt in het centrum biedt dit museum en historische attractie een totaalbeleving: decors, film, muziek en speciale effecten versmelten tot een goed beeld van de geschiedenis van deze stad. Dit jaar is er bijna anderhalf miljoen euro geinvesteerd en er een tweede attractie toegevoegd. Voor een extra 5 euro bovenop de toegangsprijs kunnen bezoekers een virtuele tour maken. Mee op reis op een handelsschip uit de Middeleeuwen, dat allerlei koopwaar via de zee naar Brugge vervoert. Het is opvallend te zien hoeveel toeristen kiezen voor een up-sell om deze virtuele tour te beleven. Gemiddeld worden er constant zo’n drie medewerkers ingezet voor het wisselen van de brillen en het op gang brengen van de film die in meerdere talen wordt gepresenteerd. Dit was voor mij de eerste keer dat een VR attractie echt een meerwaarde betekende, doordat de content hier echt aansluit op het beeldverhaal van het museum zelf en de kwaliteit op orde was.

VR Historium Brugge - een Middeleeuws verhaal
VR Historium Brugge – een Middeleeuws verhaal

In deze serie: “Op avontuur in Vlaanderen” zullen nog volgen:
1. De overdekte camping: Treck Hostel, de hipste adresjes van Gent
2. Comics Station: Het nieuwe pretpark van Suske & Wiske
3. The Guiltfree Bakery: Belgische student onderneemster van het jaar
4. Food & Dine: Superette, Holy Foodmarket, MeatBalls
5. New Age in Doks: FEC O’Learys, Urban Soccer, ECarts
6. Vlaanderen: Proeftuin voor nieuwe ideeën en inspiratie

Hans van Leeuwen, Trendwatcher en Adviseur in Leisure

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.