Het blijkt lastig om alle ontwikkelingen in de traditionele hokjes samen te vatten. Veel ketens zijn bijvoorbeeld niet de eigenaar of exploitant van het vakantiepark, en richten zich vooral op marketing en touroperating. De opkomst van concepten als glamping en bizcations zijn voorbeelden van ontwikkelingen die de traditionele definities te buiten gaan.
Ook vanuit de hotelwereld, de dagrecreatie en de horeca worden eigenschappen geadopteerd die het karakter, concept en verdienmodel van de traditionele campings en bungalowparken ingrijpend veranderen.
Mede daardoor biedt dit brancherapport een nuttig inzicht in de nieuwe marktstructuur, die zich op een Europese schaal ontwikkelt. De redacteuren hebben gewerkt aan een hernieuwd overzicht van definities en indelingen.
Waar in het verleden nauwelijks overlap was tussen campings en vakantieparken, is dat de laatste jaren sterk veranderd. We zien in Nederland al jaren een tendens campings worden omgevormd naar vakantieparken. Dat heeft niet alleen tot gevolg dat het aantal vakantieparken relatief snel groeit, maar ook het aantal hybride parken (mix tussen camping en bungalowpark) groeit. Het is nog de vraag of dit een tijdelijk effect is omdat vaak niet voor het hele terrein toestemming of financiering is om de transformatie door te voeren.
Ook de opkomst van de vakantiewoning als tweede huis heeft invloed op de markt. Parken die zich richten op deze doelgroep hebben vaak volwaardige grote huizen met een bovengemiddelde prijs. Dit soort parken kunnen de vergelijking met een luxe woonwijk glansrijk doorstaan.
De ketenvorming heeft ook een impuls gekregen doordat sterke online marktpartijen de laatste jaren met een steeds grotere provisie aan de haal gingen. Door een verhuur- en marketingorganisatie te ontwikkelen onder een sterke merknaam kan een groot deel van de boekingen via de eigen kanalen worden gerealiseerd. Het is dan ook logisch dat ketens zich steeds meer de rol van touroperator toe-eigenen, waarbij ook parken buiten de eigen eigendomssfeer kunnen aanhaken.
Dat we ook de rol van dagrecreatie niet mogen uitvlakken blijkt wel uit een ontwikkeling in Duitsland. Het grootste cluster van verblijfsaccommodaties (aantal bedden) bij onze Zuiderburen is gelegen rond attractiepark EuropaPark. Daaruit blijkt dat de kracht van een sterk dagrecreatief aanbod van grote invloed is op de ontwikkeling van vakantieparken. In het rapport komen op dat gebied meerdere voorbeelden aan de orde.
De trend naar meer beleving en comfort heeft er ook voor gezorgd dat er eigenschappen uit andere branches worden geadopteerd door de campings en vakantieparken. Met name uit de hotelsector worden concepten overgenomen, zoals o.a. opgemaakte bedden bij aankomst en het aanbieden van een ontbijt bij de overnachting. Met deze ontwikkeling weet de markt een nieuwe groep aan zich te binden die voorheen voor een hotelaccommodatie koos. (veelal ook uit het internationale marktsegment).
Over het brancherapport
Het brancherapport start met een overzicht van trends, ontwikkelingen en nieuwe definities in Nederland en Europa. Daarna volgt een overzicht van specificaties van de diverse ketens die in deze markt actief zijn. Er worden kerngegevens van 120 ketens in perspectief gezet. Dat is een nuttig overzicht, mede omdat de eigendomssituatie in kaart wordt gebracht, waardoor de werkelijke marktverhoudingen zichtbaar worden. De diverse cases, interviews en bijlages (o.a. verhaal van Landal Roompot en Center Parcs) in het rapport zorgen voor de duiding van de trends en ontwikkelingen op diverse individuele bedrijven.
Tot 12 oktober 2021 kan het rapport nog met een aantrekkelijke korting worden besteld.
Meer (bestel)informatie: www.nritmedia.nl/store/56/
Dit rapport wordt gepresenteerd op de Praktijkdag Vakantieparken op 12 oktober op Puur Exloo. Wil je daar ook bij zijn, klik dan op onderstaande banner: