Grote enquête met meer dan 130.000 deelnemers wijst uit dat de supermarkt zijn beste tijd heeft gehad
De kracht van internet, LinkedIn en het grote relatienetwerk van Pleisureworld heeft zich duidelijk laten zien. Hoeveel reacties kan een simpele vraag teweeg brengen? Op dit moment staat de teller op 133.518 personen die de volgende vraag gelezen hebben:
[column parallax_bg=”disabled” parallax_bg_inertia=”-0.2″ extended=”false” extended_padding=”true” background_color=”#efefef” background_image=”” background_repeat=”” background_position=”” background_size=”auto” background_attachment=”” background_video=”” vertical_padding_top=”0″ vertical_padding_bottom=”0″ more_link=”” more_text=”” left_border=”transparent” class=”” id=”” title=”” title_type=”single” animation=”none” width=”1/1″ last=”true”]
Is een supermarkt noodzakelijk voor een “nieuw” bungalowpark?
Graag uw reactie: JA of NEE
[/column]
Wat blijkt: zowel de consument en exploitant zien het slechts als een noodzakelijk kwaad. Voor de consument: te duur, te weinig kwaliteit en te weinig aanbod. Voor de ondernemer: te arbeidsintensief en niet kostenefficiënt. Op de vraag of de supermarkt gaat verdwijnen geeft de sector het antwoord waarmee wij de verblijfrecreatie heel concreet kunnen adviseren. Voor een traditionele camping is een supermarkt al helemaal geen optie!
Mannen weten het beter dan de vrouwen
In totaal hebben wij meer dan 500 reacties ontvangen, waarvan het overgrote deel van mannen (65%). Als we ook nog kijken naar de meest opvallende reacties dan zien we dat vooral de mannen een voorkeur hebben voor een ietwat modernere wijze van boodschappen doen. Bijvoorbeeld de voorkeur voor online shoppen via een app of webwinkel. Het ophalen van boodschappen bij een pick-up point is geen enkel probleem. Vrouwen daarentegen maken nog wel de afweging of de meest benodigde producten wel te krijgen zijn op het bungalowpark. En dat mag gerust in een kleine serviceshop zijn. Het gaat vooral om de vergeten boodschappen van thuis.
Veel gasten verafschuwen de extreme prijzen in de bungalowparksuper.
De supermarkten op de bungalowparken vindt men veelal een armetierige vertoning. Het spreekt weinig tot de verbeelding en speelt daardoor niet bepaald in op het vakantiegevoel. Wel vindt men dat de warme broodjes niet mogen ontbreken. In veel reacties wordt aangehaald dat het uiteraard afhankelijk is van de grootte van het bungalowpark en hoe ver de lokale supermarkt verwijderd is. De extreme prijsstelling leidt tot grote afschuw; door dit imago doen veel gasten per definitie al geen boodschappen op het bungalowpark.
[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/3″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
Boodschappen haal je bij de buurtsuper in de regio
Boodschappen doen buiten het bungalowpark heeft dus de voorkeur. Bijna overal in Nederland kun je tegenwoordig binnen tien minuten winkelen. Natuurlijk kwamen ook Jumbo en Albert Heijn voorbij als mogelijke nieuwe oplossingen voor op het vakantieadres zelf: Jumbo zou een pick-up point voor de bestelde boodschappen op het vakantiepark kunnen realiseren, en de concurrent een AH to go als serviceshop. Als vernieuwend concept in plaats van de gedateerde campingwinkel werd een idee geopperd van SPAR ENJOY, een belevenissuper op beperkte schaal met een luxe assortiment. Zo’n dergelijke supermarkt is onlangs geopend op Landal Miggelenberg in Hoenderloo.
Mannen hebben al iets vaker de voorkeur voor een moderne manier van boodschappen doen. Vrouwen willen vooral dat de basisbehoeften te krijgen zijn.
Consument zoekt belevenissen in plaats van basisvoorzieningen
Tussen de vele reacties op onze vraag zitten er enorm veel kansrijke ideeën. Denk ook aan de mogelijkheden van diensten a la BlaBlaCar of Airbnb. Sommige van die nieuwe ontwikkelingen zijn al op succesvolle wijze geïmplementeerd, echter speelt een groot deel van de markt daar onvoldoende snel op in. Enkele leuke reacties die wij hebben gekregen:
Martin van Kranenburg
Ik zou een Picnic achtige dienst opzetten met supermarkt in de buurt, via de app van nieuwe park te bestellen elke dag tot 21.00 uur 🙂
Laurens van Geffen
Mooie vraag, wij www.SuperBuddy.nl bieden de oplossing voor deze vraag maar ook voor werkgevers die hun medewerkers iets meer tijd en gemak gunnen. Klanten bestellen hun boodschappen bij hun favoriete winkel en vertrouwde buddies (uit de buurt) brengen binnen 2 uur de boodschappen aan huis/ het huisje / op het werk.
Theo Franssen
Inderdaad afhankelijk van allerlei factoren maar dat is natuurlijk met alle voorzieningen op een park. Ik zeg ja, mits je goed nadenkt over het totale concept waarbinnen een supermarkt een passende plek heeft in de sfeer en beleving die je voor de totale uitstraling van het park wil neerzetten. De beoogde doelgroep is mede bepalend voor de retail- en horeca wereld die je gaat neerzetten. Je bent er niet meer met ‘zomaar’ een supermarkt. Maak er een supermarkt 2.0 van in een retail-wereld en zorg dat niemand van je park af wil om te shoppen of zijn boodschappen te doen. Daar is meer voor nodig. Nogmaals ja mits vernieuwend / verrassend.
Edith Appels
SPAR Enjoy! Ga eens kijken in Ouddorpduin voor onze jongste gemakswinkel voor recreatie!
Berrie van Gils
Nee, creëer een state-of-the-art pick-up point bij een servicecenter. Combineer dit met een app waarbij gasten bestellingen kunnen doen die of worden achtergelaten bij het pick-up point of als service door de staff worden bezorgd tot in de keuken. (less costs, high service).
Martijn Pietersen
Kun je geen bestaand serviceconcept van supermarkten uitdiepen en hierop een unieke service ontwikkelen? Appie en Jumbo in je bungalow of op de receptie van het park.
Sandra Michielsen
Voor gezinnen met kleine kinderen is het niet altijd mogelijk om de basisbehoeften mee te nemen of direct na aankomst te gaan halen. Een basisassortiment voor de eerste avond en ochtend is voor mij zeker noodzakelijk. (Denk aan babyvoeding, tandpasta, paracetamol, melk, broodbeleg) En verse broodjes in de ochtend zijn voor mij ook een must. Voor overige boodschappen zou je kunnen denken aan een bezorgservice van de lokale supermarkt. Dat scheelt ook in de hoeveelheid verkeer op het park.
Sandra Juffermans-Verhoeven
Streekproducten naast de basisbehoeften. Werk samen met de locals. En ook producten die in het staan, bv glaswerk, kussens. Maak er vooral een beleving van. Net als in een conceptstore.
Carla Pels
Als er maar een supermarkt in de directe omgeving zit. Een supermarkt op een park kan vaak niet concurreren met een naburige prijsvechter. Ik zie meer in een “picnic” thuisbezorgservice via app. De consument wil ontzorgd worden maar daar niet al te veel voor betalen.
Rob Eleveld
Dat is de OTS (old school) formule. Misschien vinden gasten het juist wel fijn om even ouderwets verse croissants te gaan halen in een winkeltje als ze een lang weekend weg zijn naar een bungalowpark. Of omnichannelen met een app en online voor de New schoolers!
Ted du Pon
Tegen de tijd dat het park klaar is bezorgen de plaatselijke leveranciers je bestelling per drone.
Bijna 500 meningen van consumenten en professionals naast elkaar zetten levert bijzondere inzichten op. Maar liefst 50% geeft aan dat ze meer beleving willen zien in plaats van het bestaande standaardaanbod. Voor de juiste oplossing moeten we concluderen dat meerdere afwegingen noodzakelijk zijn om zo’n basisvoorziening aan te bieden. Want dat is nog steeds het huidige beeld van de bungalowparksuper. Niet meer en niet minder, op enkele uitzonderingen na op verschillende locaties in ons land.
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
Conclusie: wel boodschappen, maar geen supermarkt
Zolang de wow!-factor ontbreekt en men de consument niet weet te verrassen, moet de bungalowsector zich achter de oren krabben of zij nog langer aan het basisconcept van de te dure standaardsupermarkt vast willen blijven houden. De consument anno 2017 is verwend en ook op vakantie neemt hij met minder geen genoegen. Gemak dient de mens en met de juiste servicegedachte wordt het gemis aan boodschappen tijdens een vakantie weer een leuke happening.
Wat te denken van een traiteur op het park, die dagelijks verse maaltijden bereidt. Je hebt dan geen supermarkt meer nodig! Of kunnen er geen maaltijdboxen geleverd worden die precies zijn afgestemd op de samenstelling van het gezelschap per bungalow. We beschikken immers over Big Data (en heel eenvoudig: de boekingsgegevens). De warme broodjesservice blijft een veelgehoorde wens. Maar ook een zelfpluk- of moestuin zou bij veel vakantiegangers in de smaak vallen. Zo kwamen er ook ideeën voorbij voor een Foodboetiek, supermarkt 2.0 of combinatie van een boeren- en streekwinkel met biologische producten.
Hoe maken we van het gemis aan boodschappen op vakantie een beleving?
Onze vraag over de noodzaak van de supermarkt komt voort uit onze rol als adviseur bij plannen voor nieuwe bungalowparken. Onlangs kregen wij in eerste instantie weer de traditionele inrichting van een centrale voorziening voor de kiezen. Met, u raadt het al, een receptie, restaurant met terras, pizzeria, snackbar, recreatieruimte én een supermarkt. Afzonderlijke elementen, met soms nog een zwembad er tegenaan geplakt. Is dit nog van deze tijd? Nee!
Wij kiezen voor een totaal andere aanpak, waarbij je moet denken aan een integrale samenhang tussen de activiteiten die je als gast op een bungalowvakantie wilt beleven. In een traditionele supermarkt is van storytelling geen sprake, laat staan van een unieke food-experience. Bovendien is het al geen core business, dus waarom proberen we telkens zelf het wiel opnieuw uit te vinden?
Een bezoek aan de supermarkt op vakantie is een noodzakelijk kwaad
Wat mij betreft is een bezoek aan een supermarkt in dit plaatje een noodzakelijk kwaad en verloren tijd. En de reacties op onze vraag onderstrepen dit volop! Vandaar dat wij volgende bungalowsuper 2.0 top 6 in het leven roepen:
1. Supermark wordt Servicemarkt
Creëer een nieuwe attractie door de huidige supermarkt naar conceptstore te transformeren (funshoppen – Kids Academy – themarestaurant – kookstudio, et cetera).
2. Welcome Plaza Conceptstore
Integreer de receptie, serviceshop, coffee- & snackcorner, het sport- & entertainmentcentrum, een streekwinkel en funshoppen (voeg activiteiten toe die aansluiten bij de competenties van de medewerkers).
3. Smart Shopping
Implementeer nieuwe diensten en services, zoals een app, pick-up service, home delivery, maaltijdboxen of een butler service. Maar waarom ook geen thuisbezorgd.nl, hapjesaanhuis.nl of Domino’s pizza bestellen voor in de bungalow?
4. Back to Basic
Het bewust omgaan met voeding, gezondheid en duurzaamheid kan beslist op een originele manier van toegevoegde waarde zijn tijdens een verblijf op een bungalowpark. Denk hierbij aan een moestuin, volkstuin, kruidentuin, zelfplukken van bloemen, enzovoort. Wat is het verhaal achter de groente en de kruiden? Wat vertellen de vergeten groenten op de menukaart?
5. Branding
Samenwerking met een duidelijke “brand” in de regio. Deze samenwerking moet zo ver gaan dat men dezelfde aanbiedingen als normaal via internet kan bestellen, ophalen met een pick-up service of zelfs kan laten bezorgen tot in de bungalow.
6. Outcourcing
Faciliteer een supermarktketen uit de regio met een extra locatie. Hier staat echter wel een intensieve mobiliteit en derving van inkomsten tegenover.
Als exploitant van een bungalowpark tellen uiteraard de financiële consequenties van het al dan niet meer uitbaten van de supermarkt. Maar veel belangrijker is het belevenisaspect van de consument. Dat wordt uiteindelijk vertaald naar een waarderingscijfer op de sociale media. Wie kiest voor een unieke invulling kan op een hogere gastwaardering rekenen en dit zal uiteindelijk ook meer revenuen in het laadje brengen. Mits men aan alle servicecomponenten heeft gedacht. De mogelijkheden zijn eindeloos, maar de traditionele supermarkt blijkt toch echt een gepasseerd station.
Hans van Leeuwen, trendwatcher & adviseur
PS: wilt u ook weten voor wie wij dergelijke nieuwe conceptstores ontwikkelen? Neem gerust contact met ons op en wij kunnen u daar meer over vertellen.