Als er zoiets bijzonders gebeurt in de wereld dan wil ik er ook altijd zo snel mogelijk bij zijn om de sfeer te proeven en vooral te ervaren wat ik hiervan kan leren. Om eerlijk te zijn is dit een ongelooflijk verhaal van een visionair met veel geld die alle streekproducenten in Italie onder de noemer van FICO – Fabbrica Italiana Contadina bij elkaar heeft gebracht. Wel meer dan 100.000 vierkante meter Food, Fun, Education & Shopping.

Het is er werkelijk zo groot dat er fietspaden zijn aangelegd en er een treintje rijdt voor de bezoekers. Je koopt geen entree kaartje want het is wel een “gratis” pretpark. Daarentegen kan je er allerlei betaalde activiteiten boeken. Zo zijn er tal van Grand Tours (rondleidingen) en kan je bijna overal een cursus in volgen. Denk maar even aan ‘Heel Holland Bakt een taart’ en probeer dat te verplaatsen naar meer dan vijfhonderd verschillende streekgerechten. Wil je meer over dit soort cursussen te weten komen kijk dan op www.eatalyworld.it/en/plan.

Het is te veel op te noemen en vandaar dat we er voor gekozen hebben jullie mee te nemen via een vlog (zie bovenaan artikel) en een foto reportage zodat jullie onze belevenissen zelf kunnen ‘ervaren’. Wij waren daar met een gezelschap uit de Betuwe dat onderdeel uit maakt van het opdoen van inspiratie als onderdeel van een adviesplan waaraan wij gewerkt hebben in opdracht van het Regionaal Bureau voor Toerisme Rivierenland samen met Johan Kaspers en op uitnodiging van Richard de Bruin van het Regionaal bureau voor Toerisme. Wie samen met mij een unieke reis wilt voor enorme boost aan inspiratie in Food en Thematisering en Retail in leisure moet er maar eens een belletje aan wagen. Zij die werkzaam zijn in onze sector moeten hier geweest zijn want dit zal uitgroeien tot een bedevaartsoort met jaarlijks 3 miljoen bezoekers.

Arrivederci, Hans van Leeuwen – Trendwatcher leisure industrie

Vertrek vanaf Dusseldorf met Wizair naar Bologna op en neer in een dag

Wij zijn gearriveerd op weg naar The World’s largest Agri-Food Park

Bij aankomst gaan de eerste bezoekers al op hun fiets naar binnen

Dit doet mij denken aan een beurs locatie

Entree van Eataly World bestaat uit een wand van duizenden verse appelen

Dit is het dan de laars van Europa waarop meer dan 500 soorten streekgerechten uit Italie bij elkaar zijn gebracht in Eataly World

Het is tevens een showcase voor het toeristen bureau

Het is net een pretpark met wel 175 exhibits met zelfs een kapel voor gelovigen

Even de route bepalen over de aangelegde fietspaden in het eerste overdekte World Food Pretpark

Een rondleiding boeken met een gids is een van de verdienmodellen

Met meer dan 60 restaurants waar streekgerechten de basis ingredienten vormen is dit een walhalla voor inspiratie

Outdoor vindt men de landbouw producten die binnen tot worst en beefsteak verwerkt worden. Elk varken heeft zijn eigen smaak volgens de Italianen

En dit was ooit een varken


Italianen hebben hun streekgerechten omgetoverd tot iconen

Na twee uurtjes besluiten we toch maar eens de plattegrond te bekijken en zien een oppervlakte van meer dan 100.000m2. Gaan we dat wel redden in een dag…

Even overleggen welke richting we op moeten fietsen

Er is een Fietsen plan om te shoppen (met kratjes voor en achter) en gratis voor gebruik

Foodtrucks all over te vinden in de restaurants en met de displays in retail

Er zijn alleen al vier verschillende pasta restaurants met allen hun eigen bereidingswijze

Achter elk restaurant, winkel of experience kijkt men rechtstreeks in de keuken hoe alles ter plaatse wordt bereid. Het is wel een beetje ‘clean’ maar de entourage maakt dat weer helemaal goed

Olien zijn verworven tot de parfums van het diner

Shop in Shop principe, twee maanden na de opening wordt er al weer gewerkt aan vernieuwend aanbod

Ook branding maakt onderdeel uit van de voedselketen

Ook hier hebben ze een mascotte

Ook veel aandacht voor details en decor. Een wand vol chocolaatjes

Via een Ipad kan men direct online bestellen

Weet u hoeveel rassen er zijn in alle streken van Italie? Educatie is een onderdeel van dit concept

Dit was onze lunch, zes verschillende verse pasta’s

Wij waren er op donderdagmorgen een tijdstip waarop deze doelgroep niet aanwezig is; er is een een kids academy

Ook voor bedrijfsevents en partijen een compleet evenementen theater

Consumenten educatie maar ook professionele ijsmakers opleidingen en cursussen. Voor meerdere doeleinden kan men hier een ijssmaak cursus volgen

Zo te zien is dit het resultaat van Food Innovatie

Ook de honing cultuur wordt breed uitgemeten en uiteraard mag je overal proeven en kopen

Maar ook de banketbakker doet zijn best

Dit zijn eetbare chocolade bloemen

Dit was het meest favoriete restaurant – La Carne

Dat ziet er vers en lekker uit. Je kunt kiezen wat op je bord geserveerd gaat worden

Overal front Cooking

Uiteraard mag de vis niet ontbreken en komt alles uit de middellandse zee en zoetwater

Het andere animatie team. Je ziet dat de koks onderdeel uitmaken van de beleving en trots zijn op hun prestaties

Ook outdoor vinden wij veel streek producten. Je kan zien dat alles pas enkele weken geopend is omdat alles nog zo pril en klein er uit ziet

Er is een heuse truffel room

Storytelling laat zien hoe een traditie in Italie zoals het truffel zoeken in het echt gebeurd. Bij ons zou dat het melken van de koe zijn

Ook de wijn industrie wordt niet vergeten. In Italie kent men bijna 150 soorten wit-rood en rose

Er is ook een treintje voor de toeristen

Dit zou een bijzonder commercieel succes in Nederland kunnen zijn voor de pretpark industrie en Indoor Speeltuinen

Met wel meer dan 500 verschillende outlets is het een bron van inspiratie

Er is ook een heeeellleee grote winkel. Een mix tussen Dille en Kamille, Xenos en Action met Kwantum en Ikea. Dus ga er maar aan staan

Alles wat je koopt kan via Italie Post direct achter de kassa via een pakketdienst verstuurd worden naar je huis adres

Geschikt voor alle doelgroepen en ook zoals hier te zien de zakelijke markt

Overal business talks tussen de retail

’s Werelds meest beroemde fietsen merk heeft ook een brandstore en is leverancier van het unieke fietsen plan

Twee universiteiten zijn verbonden aan Eataly World voor lessen en praktijk

Zowel bij de hoofdingang als uitgang een enorme landmark Fabrica Italiana Contadina

CategoryBlog
© 2017 Pleisureworld-Connect | Trendsetting in Leisure.
Top
Follow us:          
Pleisureworld

Pleisureworld