Het is alweer een paar weken terug dat we met z’n allen “Auf den Bänken” zongen tijdens het Oktoberfeest! En hebben wij de afgelopen donkere dagen niet menig “ghost” voorbij zien vliegen op een bezem? Het zal nog wel even duren voordat de Kerstman op zijn slee is gearriveerd nadat eerst Sinterklaas de pakhuizen heeft geleegd en overal kadootjes heeft uitgedeeld.
De boodschap van dit verhaal is dat er een toename is van allerlei “evenementen” binnen de vrijetijdsbranche. Bij de camping en bungalowparken gebruikt men deze thematische evenementen oftewel eventing, voor de aankleding van het totale park en past men daar het recreatieprogramma op aan. Veel verder dan dat komt men vaak nog niet en binnen de horeca zie je nog maar zelden dat men op deze “events” inspeelt met leuke aangepaste foodconcepten.
Daartegenover staat dat de pretparkindustrie juist deze “events” aangrijpt om bezoekers te prikkelen en iets extra’s te kunnen bieden. Men probeert de consumenten te verleiden voor een leuk, spannend en gezellig dagje uit in een totaal andere sfeer. In de meeste gevallen blijft het niet alleen bij de aankleding van het park maar maakt men ook gebruik van acteurs (scare actors) en biedt het pretpark een totaalbelevenis na een volledige make over. Ook de horeca past zijn food & beverage aan naar het thema.
Een ticket bestellen kan soms alleen nog via websites speciaal ingezet voor dit “event” of aparte landingspagina’s met een uniek aanbod. Zolang het maar anders is dan het gewone entreekaartje, want dat gaat met veel korting de markt op. Het meest opvallende is dat de consument bereid is zijn beurs te trekken als hij het maar van voldoende toegevoegde waarde vindt.
Wil je succes maken van je “event”, dan zul je het er niet “even” bij moeten doen maar volgens een duidelijke planning en doelstelling met een bijzonder verhaal. Maar kijk uit voor slechte kopieën want daar trapt de consument niet in!
Hans van Leeuwen, trendwatcher & expert in leisure