Innovatie in marketing. Het is de grootste uitdaging voor recreatieondernemers en staat nog slechts in de kinderschoenen. Een gebrek aan kennis, informatie en tijd in combinatie met de voortdurende vernieuwingen binnen social media geeft het gevoel dat men niet weet hoe de consument te bereiken. Met de veranderende gedragscultuur van de consument die voortdurend met zijn mobiel online is, komt men voor steeds grotere uitdagingen komen te staan. Men ziet door de bomen het bos niet meer.
Het zijn vaak de beleidsbepalers die nog uit een andere tijd stammen. Wie heeft nou verstand van al die social media kanalen en hoe pak je dat aan? Het is de generatie die tot voor kort nog verslaafd was aan de fax en de mooiste advertenties plaatste in de Kampioen van de ANWB, Libelle, Margriet of de Camping Gidsen en het Vrij Uit Magazine. Ook de kortingsbonnen bij veel recreatiebedrijven staan nog steeds met stip op de eerste plaats, denk bijvoorbeeld aan die van attractiepark Hellendoorn die nog steeds huis-aan-huis worden verspreid. Het lijkt alsof de meeste recreatieondernemingen nog steeds met hagel schieten en niet echt een antwoord hebben op de huidige ontwikkelingen. Het zijn slechts de grotere organisaties als Landal, Center Parcs, Roompot Vakanties en de Oostappen Groep met enkele kleinere spelers die het wel kunnen volgen en precies weten wie hun gast is en waar hij vandaan komt.
Er is geen eenduidige doelgroep meer die je met één advertentie in de ANWB Kampioen kunt bereiken. Kent u de persona al? Een individu dat zijn eigen interesse heeft en zelf bepaalt waar hij zijn informatie verzamelt. Zowel via print (folders, tijdschriften en kranten) als op social media (Pinterest, Instagram, Facebook, Twitter E-mail, enz.) heeft hij de regie in eigen handen. Heeft u al gehoord van influencers? Dat is de nieuwe generatie informanten waaronder bloggers, vloggers of YouTube sterren die via een groot bereik hun boodschap uitdragen en hiermee de traditionele journalist op afstand zetten. Dat betekent ook dat uw informatie via andere kanalen gepost moet worden om diezelfde de digitale persona te bereiken.
Storytelling alleen is niet genoeg. Je moet ook oog hebben waar jouw doelgroep persona’s uithangt. Wie de single wil bereiken kan via een adwords campagne bij de exploderende datingsites terecht. Wil je de hondenliefhebber aanspreken, dan boek je gewoon een weekendje via DoggyDays. En hoe krijgen we contact met de Vlamingen? Waarom geen reclame maken in de herkomstlanden zelf? Ook wij weten dat de moeders in de meeste gevallen bepalen waar de vakantie of het dagje uit naar toe gaat. Op de Libelle week zit je met een promotiestandje midden in de doelgroep en op de ANWB Lente Dagen ontmoet je zo’n twintigduizend liefhebbers voor recreatie op de camping en in de buitenlucht!
Heeft u al gehoord van de mama’s clubs in ons land? Een sociale kring voor moeders die een aantal keer per maand samen activiteiten ondernemen (bijvoorbeeld een massageavond of een workshop), de ene keer met de andere keer zonder kinderen. De mama’s club uit Elst bestaat deze maand vijf jaar en kent inmiddels al zestig leden. Daarnaast zijn er nog tientallen andere mama’s club in het land. Laat dit nou net de nieuwe manier zijn om in contact te komen met specifieke persona’s!
Ik kom bij veel recreatieondernemers op bezoek en tref menig adviesrapport aan van bekende organisaties binnen onze branche. Slecht zijn de uitkomsten niet maar ze bieden vaak te weinig houvast voor een concrete uitvoering. Wilt u een gestructureerde aanpak en weten waar u aan toe bent? Schroom niet om te bellen want bij mijn eerste bezoek neem ik ons actie planbord al mee onder de arm. Zodat we samen aan de slag gaan met een plan van aanpak om uw persona’s te bereiken!
Meer informatie:
www.mamasclub.nl
www.doggydays.nl
Hans van Leeuwen,
Trendwatcher & expert in Leisure