Kamperen met een rugzak

Je moet als recreatieondernemer wel lef hebben om op je homepage een button te plaatsen met “zorg”. Voor Jeroen Slager en zijn vrouw Jenny is het al bijna twintig jaar een normale situatie. Zelf zegt Jeroen dat hij goed boert omdat het voor hem een nichemarkt betreft. Veel collega’s in verblijfsrecreatie hebben zorg altijd een beetje buiten de deur gehouden en bekijken ontwikkelingen bij collega’s met argusogen. Ook ikzelf heb ervaren dat ik te vroeg was met mijn trendrapport “Toegankelijkheid in Recreatie”. Doordat inmiddels de overheid de hele zorgsector op zijn kop heeft gezet, zien we dat er meer aandacht komt voor dit onderwerp binnen de recreatiesector. Ouders met kinderen die zorg nodig hebben, kunnen kamperen op camping Het Reestdal.

Zinvolle en ontspannen vakantie met het hele gezin
“We waarderen de gasten zoals ze zijn. Iedereen is van harte welkom, met of zonder mankementen. Kom maar gezellig bij ons!, luidt het motto bij het Reestdal. We bieden vakantiemogelijkheden aan voor gezinnen met uiteenlopende zorgbehoeftes zoals ADHD, PDD-NOS of een andere vorm van autisme. Het is voor hen heel belangrijk dat er een veilige omgeving is en mede doordat we onze seizoenkrachten met een opleiding in de zorg inzetten in persoonlijke begeleiding, komen ook de andere gezinsleden aan bod en kunnen ouders en verzorgers even op adem komen. Voor ons is de basis dat we vanuit het respect voor onze gasten opereren. We zien het gedrag van de mensen daardoor ook aanpassen. Het is bij ons gezellig en het team medewerkers straalt dat ook uit.

Bij ons op de camping lopen gasten met hun eigen “identiteit”, waar wij proberen zo goed en zo kwaad als kan op in te spelen. Dat betekent niet dat wij ze in hokjes willen plaatsen maar wel dat onze seizoenkrachten niet alleen van de opleiding sport en bewegen zijn maar uit dat er ook personeel met een zorg-achtergrond rondloopt. Voor ons is van belang dat wie bij ons wil komen werken, dat met veel plezier doet. Zo schrijven wij ook zelf de zorgplannen voor ouders met kinderen die een PGB-uitkering ontvangen. Wij proberen hiermee een achteruitgang of stilstand in de ontwikkeling van het kind te voorkomen en aan te sluiten op hun behandelingsplan. Meestal gebeurt dit op persoonlijke titel want een echte regeling is er niet. Nu gemeenten verantwoordelijk worden voor de zorg zien wij nog meer beren op de weg. Misschien ligt er een taak weggelegd voor onze brancheorganisatie om het dossier zorg op te pakken. Daarom vind ik het zo bijzonder dat we op dinsdag 2 oktober gastheer zijn van de NSGK Speeltuinbende en de organisatie Habitat, dat zich bezig houdt met het zorg vraagstuk op te lossen via en pragmatische aanpak. Ik hoop veel collega’s te ontmoeten!”

50% meer omzet in de horeca
“Ook op onze camping was de horeca jarenlang een ondergeschoven kindje en kreeg het niet de aandacht die het verdiende. Door de komst van kok ( en ondernemer) Johan en zijn vriendin Danielle drie jaar terug is er een unieke samenwerking ontstaan met een zeer inventieve zakelijke deal. Het afgelopen zomer seizoen hebben wij als het ware de koek verdeeld. De omzet uit de keuken van het restaurant is voor onze kok en de drankomzet is voor ons. Na elke week verdeelden we de omzet en krijgt ieder zijn aandeel. Wij ontvangen geen huur maar kunnen wel bepaalde kosten doorberekenen. Zo krijgen we een bijdrage voor de spoelkeuken, afval en verbruik energie. Met deze opzet kan de kok optimaal zijn creativiteit en ondernemerschap tentoon spreiden zonder dat een baas zich bemoeit met de inkoop of de samenstelling van het menu. Dat ligt buiten mijn verantwoordelijkheid. sindsdien is de samenwerking alleen maar beter geworden. Eén keer in de maand loop ik mee in de bediening gewoon omdat ik dat leuk vind en ik zie dat de gasten er in alle opzichten op vooruit zijn gegaan.”

Wat is de mooiste camperplaats?
“We hebben onlangs met vier collega’s in onze regio om de tafel gezeten om het idee “wat is de mooiste camperplaats?” uit te werken. Zelf heb ik de domeinnaam www.campercheque.nl al vastgelegd. Als wij als kampeerbedrijven niet snel genoeg reageren worden gemeenten onze grootste concurrent met de opkomst van openbare camperplaatsen. En dat gebeurt ook nog eens met onze toeristenbelasting! Via een PMPC subsidie aanvraag bij de provincie Overijssel proberen wij dit project los te trekken.

Er ligt ook een taak bij ons als ondernemers zelf om het imago van de camperaar te verbeteren. Omarmen in plaats van uitsluiten lijkt mij een betere optie en wie deze doelgroep op een juiste manier weet te benaderen, kan daar beslist ook inkomsten uit genereren. Het klopt dat de traditionele camperaar niet veel wil betalen voor zijn overnachting. Maar hij trekt wel de portemonnee voor allerlei overige servicediensten. En het zijn vaak welkome gasten voor de horeca. Het ruimtebeslag voor een gemiddelde camper is de helft van een kampeerplek dus daartegenover staat een dubbele omzet voor een camperovernachting. De praktijk leert wanneer je je bedrijf op een goede manier weet neer te zetten, dat zich dat uit in goede cijfers. Vandaar dat we ons ook blijven ontwikkelen en nieuwe kansen creëren.

Ondanks dat het steeds moeilijker voorspellen wordt wat het nieuwe jaar ons gaat brengen, zie ik de toekomst zonnig tegemoet. Het zal toch niet zo lang meer duren of de eerste campingbedrijven zullen de deur moeten sluiten? Ook zelf durfde ik begin dit jaar geen voorspellingen te doen maar nu ik zicht heb op de globale cijfers kan ik niet anders dan tevreden zijn. Het kamperen zit weer in de lift door de twee mooie zomers. Ik denk dat ook de onrust in andere Europese landen de mensen in Nederland houdt. Ook de recessie van de afgelopen jaren helpt en je zou verwachten dat de sector daar meer gebruik van zou kunnen maken. De campagne om het imago dan kamperen te verbeteren sluit daarbij goed aan. De sector had eigenlijk al veel eerder met een dergelijke doorlopende campagne van start moeten gaan. We zijn helaas daardoor wel enkele generaties kwijtgeraakt.”

www.reestdaloutdoor.nl

PS: Op donderdag 2 oktober a.s. zijn wij met onze “tour behind the scenes” te gast bij Jeroen en zijn vrouw Jenny. Wij hopen u allemaal te ontmoeten!

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.