Overeenkomst 4* hotel versus bed & breakfast

dinsdag 15 april 2014 – Afgelopen weekend hadden wij het genoegen te verblijven in één van de meest prominente hotels van Nederland, namelijk Kasteel Vaalsbroek van Bilderberg hotels. Aanleiding was een actie van Hotelspecials.nl en opvallend is dat er veel gasten rondliepen die duidelijk nog nooit eerder op zo’n niveau van een shortbreak genoten hebben. Het moeten er niet te veel worden want dat harmonieert niet echt met het aantal glanspakken en spijkerbroeken.

Enkele gasten hadden dus niet in de gaten dat het “aangeboden” glas Prosecco als welkomstdrankje bij het diner gewoon op de rekening kwam te staan. Met een tweegangendiner en enkele drankjes kwamen we al gauw op een bedrag van ruim €100,-. Het hotel ziet er op alle punten goed verzorgd uit en alles staat letterlijk goed in de verf. De ontvangst is hartelijk en de medewerkers zijn allemaal in stijl gekleed. De kamers zijn schoon en de bedden zijn gewoon super. Zou het misschien komen omdat de dames van de housekeeping allemaal in zo’n lekker Limburgs accent ons een prettige dag wensten? Bij veel hotels in ons land waan je je in het voormalig Oostblok.

Vooral het ontbijt is een echte aanrader. Er zijn veel soorten vers brood en er is volop vleeswaren, vis, fruit en diverse sappen. Zodra gasten van tafel gaan wordt er meteen afgeruimd. Het hele weekend zien we overal op de juiste momenten voldoende personeel ingeroosterd. Ook om ca. 16.00 uur op het terras is er voldoende bediening en bij de borrel krijgen we steevast een schaaltje nootjes. De bediening loopt nooit met lege handen. Een teleurstelling waren de standaard bitterballetjes; geen Van Dobben of Kwekkeboom.

Niet ver lopen richting het kleine plaatsje Holset vinden we Herberg Oud Holset gelegen tegenover de kerk waar je voor slechts € 38,- p.p. één van de zeventien kamers kunt reserveren. Niet eens zoveel voordeliger dan Hotel Vaalsbroek waar wij voor € 50,- p.p. geboekt hadden. Het is gezellig verblijven in de herberg met zijn rustieke authentiek sfeervolle eetkamer. Als we daar met z’n tweeën gaan eten zijn we met tweegangen en enkele glaasjes wijn bijna € 70,- kwijt. Ook hier zijn de kosten slechts een fractie lager dan in Kasteel Vaalsbroek maar we hebben wel te maken met een totaal andere ambiance.

Eigenlijk moeten we vaststellen dat de accommodaties nauwelijks voor elkaar onder doen. Ook de herberg had vorig jaar een actie voor meer bezetting maar zij kozen voor Groupon. Ze gaven te kennen dat ze zich met name hebben vergist welke gasten zij vervolgens in huis kregen.  Men verzekerde ons dat het bij een eenmalige gebeurtenis is gebleven. Gezien het aantal voorzieningen (o.a. een zwembad met wellness voorzieningen), de ruim opgezette accommodatie en het gevoel van echte gastvrijheid, wint wat mij betreft toch Kasteel Vaalsbroek. Opvallend was de goede klimaatbeheersing in alle restauratie ruimtes, wat er voor zorgt dat men comfortabel het diner kan beleven.

Tijdens ons verblijf hebben we ons verder tegoed gedaan aan een bezoek aan de enige berghut van Nederland (‘t Hijgende Hert) en hebben wij uiteraard een bezoek gebracht aan het vernieuwde Labyrint Drielandenpunt. Tussendoor hebben we nog een terrasje gepikt op loopafstand van Landal Greenparks Hoogvaals. Na ons vierdaags verblijf kijken we met een goed gevoel terug en is hotel Kasteel Vaalsbroek voor ons toegevoegd aan het rijtje favorieten  al was het maar om de bijzonder mooie omgeving en de gezellige uitjes bij de Herberg Oud Hostel en ‘t Hijgende Hert dat je in beide gevallen niet mag missen!

Hans van Leeuwen, trendwatcher & expert in leisure

Dir. SLIMMadvies/uw bedrijfsadviseur

 

Hotel Kasteel Vaalsbroek:

* opvallend veel bediening op de juiste piek momenten

* narrow casting met TV screen met o.a. resultaten reviews Zoover – Tripadvisor

* medewerkers zijn prima aangekleed

* terras ziet er verzorgd uit met schone en afgeruimde tafels

* altijd iets extra’s (pinda’s – olijven) bij bestellingen op terras

* op ieder verzoek wordt positief ingespeeld en volgt een aanbod op maat

* kamers super schoon (dit zou overal normaal moeten zijn)

* voor kwaliteit is men bereid te betalen

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.