donderdag 23 januari 2014 – Moeten wij ook lastminute acties inzetten?
Ook ik sta elke dag weer aan het begin van een dag vol met uitdagingen maar heb mijzelf wel aangeleerd om in de spiegel te kijken. Mijn devies is om uw organisatie zo in te regelen dat deze gericht is op sales. Traditionele marketing pur sang bestaat niet meer. Het bedrijf dat nog over traditionele marketeers beschikt moet er maar gauw mee stoppen! Hoe vaak kom ik nog camping- en bungalowparken tegen die slechts adverteren in de ACSI, ANWB Gids en Alan Rogers?
Of attractieparken die alleen via hun eigen website tickets verkopen. Om nog maar niet te spreken over de bedrijven waar je dat nog niet eens kan. Wie een stapje verder is, doet ook nog wat met Google en als je niet al te veel wil verdienen zijn er nog talrijke veiling-sites! Waarom zie ik geen inzet van touroperators en affiliators? Regionale samenwerking is in opkomst! Zie daar in de Achterhoek de opkomst van een “eigen” campingcheque.
Het moeilijke is dat ik als adviseur weinig te verkopen heb. Ik moet het hebben van recreatieondernemers die min of meer zijn vastlopen en op zoek zijn naar een oplossing van hun problemen met betrekking tot teruglopende bezetting. In een sessie van een paar dagen zetten wij recreatieondernemers op het spoor door op een schoolse manier diverse “campagnes” uit te werken. Dit wordt gekoppeld met de aanwezige middelen en enkele nieuwe concepten. De vraag van een grote camping of men ook met arrangementen en aanbiedingen de boer op moet, is afhankelijk van een aantal factoren. Vaststaat dat de consument kritisch is en op prijs wil scoren en vooral “geil” is op lastminute aanbiedingen.
Zie daar het wapen van de vroegboekkorting om zo eerder de klant over de streep te trekken. De boekingen schuiven steeds verder op in het jaar richting hoogseizoen en feitelijk hebben we het al over lastminute reserveringen. Wie in juni geen salescampagne heeft klaar liggen, slaat de plank volledig mis. Aanbiedingen zijn van alle dag en er dient een constante stroom (flow) van commerciële communicatie via alle mediakanalen te worden ingezet. Wij gebruiken hiervoor een media checklist. Het is onvoorstelbaar hoeveel bedrijven niet weten hoe enige structuur aan te brengen en via een integrale aanpak hun marketingactiviteiten te organiseren. Maak de inspanningen vooral meetbaar en kijk waar en op welke activiteiten je wil verdienen.
Nog moeilijker is dat juist uw gasten altijd komen met hun eigen verhaal. Niemand staat zomaar voor een receptie voor zich uit te staren. Wie naar huis gaat zal nooit vertellen dat zijn chalet of toilet zo schoon was of dat er een recreatieprogramma aanwezig was. Wat uw gasten wel doorvertellen zijn bijzondere persoonlijke ervaringen! Waarom uw kinderen niet verrassen met een feestmuts en een leuk presentje als ze jarig zijn? U hebt de gegevens toch in uw boekingssyteem? Waarom doet u er niets mee? Of een telefoontje in de week voor de aankomst van gasten die van ver moeten komen met de vraag: “Kunnen wij soms enkele boodschappen voor u klaar zetten in de bungalow?” Waarom op de drukke uren in uw douche- en toiletgebouw niet even een paar uurtjes extra inzet van personeel om alles tip top in orde te houden? En waar is de tijd dat gasten naar hun (staan)plaats werden begeleid? Zorg voor meer persoonlijke aandacht en verleg uw interesse van product naar de persona.
Hans van Leeuwen, Trendwatcher & expert in leisure
Dir. SLIMMadvies / initiatiefnemer Pleisureworld
PS: Gelukkig is de situatie zoals bovenstaand niet overal zo en zijn er tal van voorbeelden waar het wél goed geregeld is. Toch kan het soms de moeite waard zijn even de spiegel voorgehouden te worden. De beste adviseur is uw concurrent; hij weet precies waar hij u op moet aan kunt spreken of wil verslaan. Mijn boodschap is dat de aandacht minder op het product gericht moet zijn maar juist op sales en de klant.