U heeft het vast wel mee gekregen, de razende populariteit van het spel Pokemon-Go*. Nog voordat de app officieel in Nederland gelanceerd werd, meldden diverse nieuwssites dat er in anderhalve week al meer dan een miljoen gebruikers werden geteld.
Hypes en rages zoals Pokemon-Go lijken in steeds kortere tijd een steeds grotere doelgroep aan te spreken
Wil je als bedrijf mee profiteren van de buzz dan is het zaak om snel te schakelen. Zo zagen we in de afgelopen week ook in onze sector al enkele voorbeelden.
Zo zijn de Pokemons te spotten in de verschillende dierenwerelden van Burgers’ Zoo en is ook de Efteling op jacht naar de digitale diertjes. Er staat zelfs een Pokemon event gepland.
Ook Walibi Holland faciliteert de gebruikers van de app. Door bijvoorbeeld extra speelmomenten tijdens de bestaande Summer Vibez avonden en extra oplaadpunten voor mobieltjes. Walibi is dan ook bij uitstek een bedrijf dat prima aansluit op deze trend. De grootste groep gebruikers van Pokemon-Go bestaat immers uit tieners en laat dat nou net de belangrijkste doelgroep bezoekers van Walibi zijn.
Maar hoe bepaal je nu of zo’n trend of rage ook voor jouw bedrijf van toegevoegde waarde is? En hoe speel je er op in?
1. Weet waar je doelgroep mee bezig is
Snel inspelen op een hype kan alleen door te weten wat er speelt onder je doelgroep. Vaak start een rage onder de doelgroep tieners, dus je doet er slim aan om te weten waar zij zich mee bezig houden. Zijn jongeren binnen jouw bedrijf niet zo’n grote doelgroep? Vergeet niet dat dit soort hypes vaak in een later stadium ook aan populariteit winnen bij oudere doelgroepen. Nu al is zo’n 10% van de gebruikers boven de 18 jaar.
2. Verdiep je in de hype of laat je informeren
Lures, gyms en Incense, weet jij wat het betekent? Laat je informeren of verdiep jezelf in de werking van de app en weet hoe het werkt. Alleen door zelf te testen weet je waar gebruikers tegenaan lopen en waar voor jouw bedrijf kansen liggen om erop in te spelen. Denk bijvoorbeeld aan de telefoon oplaadpunten bij Walibi.
3. Bedenk wat het jou oplevert
Allemaal leuk en aardig, meedoen met een rage. Maar wat levert het jouw bedrijf op? Voor een lokale horecaondernemer kan het misschien extra bezoekers opleveren. Toegang is immers gratis en als je er toch bent, bestel je misschien gelijk een ijsje. Zeker als je 10% korting krijgt op vertoon van een gevangen Pokemon. Voor Walibi, Efteling en Burgers’ Zoo staat wellicht het creëren van loyaliteit centraal. Bezoekers moeten immers eerst een “gewoon” entreekaartje kopen. Daarna wordt de beleving extra leuk doordat je er toevallig ook op Pokemons kunt jagen.
4. Bepaal je budget
Apps en spellen als Pokemon-Go hebben natuurlijk een commercieel belang. Hoewel je je als bedrijf nog niet zelf kunt aanmerken als PokeStop zijn er wel diverse features waarmee je tegen betaling extra bezoekers kan trekken. Ook zijn er merchandise – tools aangekondigd. Vraag jezelf af hoeveel budget je hiervoor uit wil trekken.
5. Bouw en creëer publiciteit
Heb je voorgaande stappen doorlopen? Ga dan snel aan de slag met jouw strategie en creëer publiciteit! Schrijf persberichten, spreek je netwerk aan en laat de Pokemonjagers maar komen.
Welke mkb-er in onze sector weet als eerste in te spelen op Pokemon-Go? Ben jij ook bezig met de rage van Pokemon-Go of heb je al ervaringen met gasten? Meld jouw campagne aan voor de Marketing Innovatie Award 2016 en wie weet behoor jij straks wel tot één van de genomineerden van de beste marketingcampagne van het jaar.
*In Pokemon GO kun je virtuele schepsels uit de gelijknamige animatieserie vangen, trainen en met elkaar laten vechten. Voor het vangen van de Pokemon moet je de straat op. De game werkt met augmented reality; je smartphone projecteert de wezens in de ‘echte wereld’.