Aa en Hunze lanceert innovatievouchers voor 2017
Het gaat goed met het toerisme in Drenthe. Onlangs nog werd bekend dat de Drentse hotels dit jaar te maken hebben met de grootste groei in het aantal overnachtingen van heel Nederland. De gemeente Aa en Hunze wil graag dat ook recreatieondernemers profiteren van de aantrekkende belangstelling voor de provincie.
De aanzet hiervoor werd twee jaar geleden al gegeven met de totstandkoming van de projectgroep Ontspannend van Aa tot Hunze, waarmee men vorig jaar de Toeristische Samenwerking Award wist te winnen.
Komend jaar staat er met de introductie van innovatievouchers weer een bijzondere project op stapel en stellen wij recreatieondernemers in de gelegenheid meer kennis en op te doen. Wij gingen in gesprek met Gerda Kamps, projectleider en beleidsmedewerker recreatie & toerisme van de Gemeente Aa en Hunze.
Wat is het succes van toeristische samenwerking in jullie regio?
Kamps: “Ieder jaar lanceren wij vanuit de gemeente een themajaar en vorig jaar was dat Recreatie & Toerisme. Vanuit het themajaar zijn nieuwe producten en diensten ontwikkeld en is een impuls aan de samenwerking tussen bedrijven, instellingen en organisaties gegeven.
Voor ons betekende dat concreet dat recreatieondernemers, MKB, kunst en cultuur, sport, terreineigenaren en de gemeenten elkaar vonden en hebben samengewerkt in de projectgroep Ontspannend van Aa tot HunZe.
Op diverse terreinen worden nieuwe producten, vormen van verblijf en arrangementen gemaakt
We zagen allerlei enthousiaste initiatieven tussen bedrijven ontstaan die ten goede komen van ons toeristische aanbod, zoals fietsmenu’s, speciale ATB weekenden en mijn persoonlijke favoriet, de KunstKeet. Dat zijn mobiele ketens beschilderd door kunstenaars waarin men kan overnachten. Samen met Staatsbosbeheer en het Drentse Landschap hebben we 30 bijzondere locaties in onze regio.”
De samenwerking binnen de projectgroep verliep dermate succesvol dat men besloot het initiatief aan te melden voor de Toeristische Samenwerking Award en de jury beloonde de inspanningen door hen te belonen met de eerste prijs.
Juryvoorzitter Marc Gerlings (Recreatie & Toerisme) bewoordde dit destijds als volgt: “Ontspannend van Aa tot Hunze laat zien dat je met enthousiaste ondernemers en een lokale overheid die goed meedenkt en ondersteunt in korte tijd deze belangrijke tak van de economie een echte groeispurt kan laten maken.
Niet alleen worden op diverse terreinen nieuwe producten, vormen van verblijf en arrangementen gemaakt, ook worden diverse data verzameld. Waarschijnlijk kan de projectgroep nog meer doen in de conversie naar de consumenten maar de visie op vrije tijd, de prima ondersteuning van de gemeente en ondernemers die elkaar veel gunnen en verbeteringen met elkaar delen, maakt dit initiatief tot een echte winnaar.”
Wat gebeurde er na het winnen van de Award?
Kamps: “Wat je ziet is dat bedrijven elkaar steeds meer gaan opzoeken en vinden in gezamenlijke belangen. Zo heeft een groep ondernemers in het Drentsche Aa gebied aangegeven dat ze iets met ruitertoerisme willen.
Zij hebben ons gevraagd om daarbij te ondersteunen. Dat doen we graag. Dit soort initiatieven zijn goed voor de regio én voor de sector. En zo zijn er nog meer voorbeelden te noemen, waarbij bedrijven gaan inzien dat ze samen sterker staan dan alleen. Het bundelen van de krachten en belangen levert meer op dan de som der delen.
Wij als gemeente treden op als toegankelijke en meedenkende partner
Het feit dat mensen elkaar beter hebben leren kennen, betekent dat ze elkaar door het themajaar nu steeds beter en gemakkelijker weten te vinden. En gelukkig hebben de bedrijven ons leren kennen als een toegankelijke en meedenkende partner. Dat geeft over en weer vertrouwen en maakt dat er steeds weer verrassende nieuwe producten en diensten ontstaan.
De samenwerking is ook onder de aandacht bij de politiek gekomen. Dat betekent dat we tot 2019 de financiële middelen hebben gekregen om de samenwerking tussen de toeristische bedrijven nog verder te verbeteren.
Mede daardoor zijn we deze zomer in samenwerking met Pleisureworld gestart met een onderzoek naar de wensen en behoeften van onze bezoekers in de regio. De belangrijkste parels blijken de kleinschaligheid, natuur en de rust en ruimte.”
Hans van Leeuwen (directeur Pleisureworld) licht toe: “Het onderzoek heeft uitgewezen dat in de regio van Aa en Hunze natuur echt op nummer één staat. Opvallend was dat veel respondenten aangaven om qua ontwikkeling vooral te kiezen voor behoud. Men geniet er juist van de rust en wil toekomstgericht vooral ook niet dat het er druk en massaal wordt.”
Ondernemers staan voor de uitdaging om te zorgen voor een fijne verblijfsaccommodatie en activiteiten die aansluiten op de beleving
Kamps: “De belangrijkste activiteiten die de gast hier onderneemt zijn fietsen en wandelen. Het is dan ook aan ons als gemeente om te voorzien in een optimale infrastructuur om de toerist zo makkelijk mogelijk door de regio te laten bewegen.
Ondernemers staan daarbij voor de uitdaging om te zorgen voor een fijne verblijfsaccommodatie en activiteiten die aansluiten op de beleving. Online boeken, optimale bereikbaarheid en oog voor betaalbare kwaliteit zijn de minimale eisen van de huidige consument.
De resultaten van het onderzoek hebben we inmiddels teruggekoppeld aan de recreatieondernemers waardoor ze weten waar de kansen liggen. Vanuit de gemeente zijn we enthousiast om daarin ook een concrete bijdrage te leveren, mits de bedrijven duidelijk kunnen aangeven wat ze ermee willen en hoe ze ideeën en doelen gaan realiseren. Als zij bereid zijn de handen uit de mouwen te steken, zijn wij dat zeker ook. Alleen dan zet je samen een regio toeristisch namelijk pas echt op de kaart.”
Wat zijn de plannen voor 2017?
Kamps: “We kijken nu al terug op een positieve impuls voor de sector recreatie en toerisme maar we hopen natuurlijk dat er nog veel meer mooie ideeën in onze regio werkelijkheid mogen worden. Om onze bijdrage voor ondernemers concreet te maken introduceren we zogenaamde innovatievouchers, die kunnen worden ingezet in de maanden januari en februari van het volgend jaar.
In een 10-punten verbeterplan volgen dan concrete tips en aanbevelingen om de onderneming ‘toeristproof 2020’ te maken.
Een innovatievoucher kan worden ingezet voor een bedrijfsscan. Dat betekent dat recreatieondernemers hun bedrijf én eventuele nieuwe ideeën en plannen kunnen laten testen door een professionele leisure expert. In een 10-punten verbeterplan volgen dan concrete tips en aanbevelingen om de onderneming ‘toeristproof 2020’ te maken. In totaal komen er (voorlopig) zes innovatievouchers beschikbaar.”
Meer informatie over de Innovatievoucher en aanmelden
Een innovatievoucher heeft een waarde van €1.250,-. Voorwaarde is een eigen inbreng ter waarde van €350,- excl. btw. Bent u recreatieondernemer en wilt u meer informatie over de mogelijkheden? Neem dan contact op met Gerda Kamps, beleidsmedewerker Recreatie en Toerisme bij de gemeente Aa en Hunze, via gkamps@aaenhunze.nl.
Aanmelding volgt op basis van aanmelddatum. De bedrijfsscans zullen worden uitgevoerd door ervaren experts van netwerk- en adviesorganisatie Pleisureworld. De aanmeld termijn sluit op vrijdag 2 december van dit jaar en de toewijzing wordt schriftelijk bekend voor het eind van 2016.
Wie meer wil weten over het toeristenonderzoek kan contact opnemen met Susanne Giesbers van Pleisureworld, t. 0481-353470 of susanne@pleisureworld.nl. Voor meer informatie over de innovatievouchers, neemt u contact op met Gerda Kamps, t. 0592-267809 of gkamps@aaenhunze.nl.