Lessen van een rondje Nederland met tot slot mijn bezoek aan Leiden: stad van “vergeten” ontdekkingen
Iedereen die een rol van betekenis speelt in recreatie & toerisme weet dat ik mijzelf niets op de mouw laat spelden. Laat staan dat ik schroom om gevoelige kwesties onder de aandacht te brengen en een zo objectief mogelijk beeld schets van micro-economische ontwikkelingen. Niet voor niets heb ik inmiddels veel kwalificaties op achter mijn naam mogen schrijven, waar ik uitermate trots op ben! Velen zullen mij omschrijven als dwarsdenker, troubadour, ADHD-er, leisure expert, trendwatcher, klokkenluider, blogger, bruggenbouwer en inspirator maar bovenal ben ik adviseur.
Ik was dan ook als geen ander geschikt voor de opdracht om een onafhankelijk beeld te schetsen van rol die het merk VVV momenteel vervult in ons landje als het gaat om het verstrekken van toeristische informatie. Bedenk je dat ik eerder zelf nog de blog publiceerde: “VVV Nederland is een cadeaubonnenfabriek”. Met een kritische maar tegelijkertijd open blik ging ik op pad.
In de afgelopen maanden bezocht ik VVV Terschelling, Marketing Groningen, VVV Zuid-Limburg en VVV Zeeland en kreeg de gelegenheid om een kijkje achter de schermen te nemen van deze organisaties. Daarnaast ben ik ook als toerist ondergedompeld in de betrokken regio’s en heb mij als een ware toerist gedragen. Van zeehonden spotten op Terschelling tot aan slapen bij het oudste treinstationnetje Tummers in Valkenburg. Van struinen door de leukste winkelstraat van Nederland, gelegen in Groningen, tot aan de Mossel Experience in Domburg. Ik bracht een bezoek aan Leiden, dat haar citymarkting komend jaar inzet op thema De Geboortestad van Rembrandt (zie daarover mijn laatste blog in deze serie). Maar zeker het bezoek aan de Huiskamer van Arnhem, een vernieuwde opzet van een VVV winkel, heeft mij duidelijk gemaakt dat de regio zelf als regisseur optreedt.
VVV zorgt voor de ‘couleur locale’ in de regio
Het toerisme wordt op de kaart gezet met het gedachtegoed van de VVV waardoor wordt geborgd dat dit op professionele en betrokken wijze gebeurt. Ik heb veel passie in den lande gezien en ook dat het overal weer op een andere manier wordt uitgevoerd. Zie het maar als ‘couleur locale’!
Het voordeel van een samenwerking op deze wijze is dat men niet is overgeleverd aan de commerciële kapers op de kust zoals Booking.com, Vakantieveilingen.nl, Airbnb, Hotelspecials.nl en tientallen andere online provisieboeren. De recreatieondernemer zal dan echter wel meer moeten samenwerken in de regio, waarbij VVV staat voor de betrouwbare manier van promotie en marketing van het product. Maar niet alleen samenwerking op lokaal niveau met recreatieondernemers is van belang; ook tussen de (branche)organisaties zoals ANWB, RECRON, KHN, NBTC en Gastvrij Nederland. En daar ontbreekt het vaak nog wel aan.
Mij is duidelijk geworden dat het VVV merk meer inhoud heeft gekregen en ook echt ergens voor staat. Persoonlijk denk ik dat VVV Nederland best nog wat prominenter de rol van regisseur naar zich toe mag trekken. Zij zouden als organisatie vooral kennis moeten delen en onderlinge samenwerking stimuleren. Vooral dat laatste biedt nog veel kansen. Het is mij opgevallen dat men het wiel nogal eens zelf opnieuw probeert uit te vinden, terwijl het elders al volop ronddraait. Als men de ingeslagen weg blijft vervolgen, is VVV in staat hét keurmerk te zijn voor professionaliteit in toeristische gastvrijheid.
VVV mag zichzelf wat mij betreft prominenter een regisserende rol toebedelen
De rondreis langs de VVV’s heeft mij positief verrast en veel nieuwe relaties opgeleverd. Lees hieronder mijn laatste bezoek aan Marketing Leiden!
Leiden: stad van “vergeten” ontdekkingen
Slechts 1% van de Nederlanders weet dat Rembrandt in Leiden geboren is!
Op onze trip dwars door toeristisch Nederland zijn wij geland in Leiden. Na bezoeken aan VVV Terschelling, Marketing Groningen, VVV Zuid-Limburg en VVV Zeeland gaan wij dit keer in gesprek met directeur Martijn Bulthuis, Leiden Marketing. Uiteraard zijn wij benieuwd in hoeverre Leiden Marketing in staat is de harten van de toeristen te veroveren en de belangen te behartigen van de ondernemers in de vrijetijd?
We hebben toch onze steden driehoek Amsterdam, Den Haag en Rotterdam!
“Dat klopt, maar Leiden is de Stad van Ontdekkingen en dat is wat ons onderscheidt van de grote drie, zullen we maar zeggen”, aldus Martijn Bulthuis. De bijzondere ontdekkingen en ontwikkelingen en de beroemdheden uit onze stad hebben we op een tijdlijn gezet en dan realiseer je je dat al deze gebeurtenissen en de aanwezigheid van deze mensen met elkaar te maken hebben en ook nergens anders dan in Leiden hadden kunnen plaatsvinden.
Uit onderzoek blijkt dat 30% van de Nederlanders nog geen enkele associatie heeft met Leiden en dus ook geen motief voor een bezoek. Laat binnen je familie een lijstje maken wat hun favoriete steden zijn en daar moet je spontaan in de top tien terecht komen, vind ik. Anders is er sprake van een gemiste kans en dat wil je toch niet als stad. We worden gezien als een Universiteitsstad en nog te weinig als een toeristische stad. Maar Leiden is juist cultuurhistorisch zo interessant! Wij van Leiden Marketing gaan voor een plaats bij de eerste tien. Gelukkig hebben steden allemaal hun eigen DNA en het is zaak die van ons zo goed mogelijk te profileren. We hebben 13 musea en 3000 monumenten en na Amsterdam zijn wij de stad met het meeste water, 28 kilometer aan grachten en singels. Door festivals te organiseren in samenwerking met de musea laten we bovendien zien waar kunst en wetenschap elkaar raken.”
Is de keuze voor Kennis & Cultuur bij gebrek aan beter?
“Natuurlijk niet! We zijn de oudste Universiteitsstad van Nederland; hebben 16 Nobelprijswinnaars en met Armin van Buuren één van de beste dj’s ter wereld. Nee, Leiden is de stad van iconen. Slechts 1% van de Nederlanders weet dat Rembrandt in Leiden is geboren. Het meest bijzondere wat ons land ooit is overkomen en wij hebben er nooit wat mee gedaan.
Er zijn wel bijna 50 werken gemaakt door de jonge Rembrandt. Stip aan de horizon voor Leiden is 2019 wanneer er een grote tentoonstelling opent over de jonge Rembrandt in Museum de Lakenhal. Het is dan 350 jaar geleden dat de schilder overleed. We hebben deze week net het pand verworven waar Rembrandt zijn eerste schilderlessen kreeg. In dit atelier leerde hij verf mengen, schetsen en etsen. Hier komt een experience waar je Rembrandt kunt leren kennen. Deze plek koppelen we aan nog 3 of 4 plekken in de stad die een belangrijke rol hebben gespeeld in het leven van de jonge Rembrandt. Hiermee hopen we bezoekers te trekken naar zowel de expositie als de stad en hen een niet te missen beleving te geven van het leven van Rembrandt in Leiden in de Gouden Eeuw.
Een ander groot cultuurhistorisch evenement zal plaatsvinden in 2020 rondom de Pilgrim Fathers, de Founding Fathers van de Verenigde Staten. Zij stichtten hun land op basis van belangrijke vrijheden die zij gedurende hun verblijf in Leiden hadden leren kennen. De traditie van Thanksgiving zou teruggevoerd kunnen worden naar de viering van het Leids Ontzet. We verwachten hiermee bij veel Amerikanen onder de aandacht te komen.
Het Leiden Bio Science Park is een bedrijvenpark in Leiden en Oegstgeest dat zich richt op de biotechnologie en behoort tot de top 5 van Europa. Hier worden in een onwijs spannende omgeving de meest bijzondere medische uitvindingen gedaan en medicijnen ontwikkeld. En wie kent ons niet van Naturalis wat uiteraard met de komst van T. Rex een enorme boost geeft in bezoekers.”
Citymarketing is toch niet meer van deze tijd?
“Het is meer van deze tijd dan ooit te voren. Omdat het een verdieping is van promotie. De stadspromotie is alleen reclame maken terwijl wij verder gaan dan een reclame campagne. Wij vormen een bindmiddel doordat we een platform zijn waarin wij partijen uit de stad samenbrengen. Wij proberen samen met onze stadspartners één gezamenlijk beeld van Leiden naar buiten te brengen. Niet alleen wat wij zelf doen, maar een samenwerking met de musea, de universiteit, de gemeente en bedrijven en als we op al die niveaus hetzelfde beeld weten te vertellen, zal dit op langere termijn zijn uitwerking niet missen.
Citymarketing is het aanjagen van saamhorigheid met een economische spin-off. Onze doelgroepen zijn de bezoekers, bewoners, bedrijven en (internationaal) talent (studenten en kenniswerkers). We werken goed samen met de Universiteit om ervoor te zorgen dat Leiden het imago heeft van een spannende studentenstad. Daarom zijn we een strategisch partnerschap aangegaan met de studentenverenigingen. We hebben speciaal voor hen een Cultuurkaart ontwikkeld waarmee deze studenten korting krijgen bij bijvoorbeeld festivals, musea en poppodia! Door deze voordeelkaart zijn wij in staat 1 op 1 te communiceren met de studenten, waardoor ze nog meer van de stad kunnen gaan ontdekken en beleven.”
Is jullie dienstverlening liefdadigheid of keiharde commercie?
“We hebben een aantal einddoelen en we streven een hogere kwaliteit van beleven na voor alle doelgroepen. Vanzelfsprekend worden wij financieel ondersteunt door de gemeente, maar ook door de Rabobank, de Universiteit en andere kennisinstellingen in de stad, de musea, diverse congreslocaties, hotels en andere bedrijven. We hebben een ambassadeursnetwerk van hoogleraren die ons helpen om internationale congressen naar Leiden te halen. Dit is een mooi voorbeeld hoe wij ons kunnen branden als Kennisstad. Ook gaan we als stad voor de titel “Beste binnenstad van Nederland in 2017”! Bij de vorige verkiezing stonden wij wel op de shortlist en ook dit jaar gaan we voor de eer. Voor de binnenstad hebben we samen met het Centrummanagement een nieuw concept opgezet als aanvulling op onze VVV winkel met diverse informatiepunten in bestaande winkels.”
Hebben toeristenbureaus de strijd allang verloren van de OTA’s?
“Zeker niet. Wij trekken alleen al ruim 600.000 bezoekers op onze VVV site. Wij zien ons als een DMO (destination marketing organisatie). In tegenstelling tot vroeger beseffen wij dat we niet meer de claim hebben op exclusieve toeristische informatie. Als je in staat bent de toeristische informatie te koppelen aan een bestemming dan heb je een product. Dat betekent dat wij voorop moeten lopen met de juiste content en veel meer moeten investeren in productontwikkeling en onderzoek om belangrijk en relevant te zijn. Uiteindelijk willen we top of mind worden voor de bezoekers op zoek naar een bijzonder uitje in Leiden.
We willen top of mind worden voor wie op zoek is naar een bijzonder uitje
Onze fysieke winkel is niet meer gebaseerd op retail eigenschappen zoals de balie of de schaphoogte, maar is veel meer de plaats voor inspiratie. Wij proberen added value te creëren op de bijdrage van onze partners. We leggen onszelf wel doelstellingen op, maar naast het aantal overnachtingen, bestedingen en museumbezoek zetten wij vooral in op duurzaam toerisme en richten wij ons op de toekomst. Er zijn te veel factoren die het werk en de successen kunnen beïnvloeden.”
Leiden, een stad van ontdekkingen
We zien dat Leiden enorme sprongen vooruit maakt en door de nieuwe visie de richting voor de komende jaren heeft bepaald. Er is een duidelijke propositie gekozen waardoor men de bezoekers van binnen- en buitenland weet te raken met Kennis & Cultuur en met beroemdheden als triggerpoints. Het enthousiasme waarmee ik ben onthaald door Martijn Bulthuis zal zeker ook zijn weerslag hebben op de komende ontwikkelingen aangejaagd door Leiden Marketing. Wie weet is Leiden de Beste binnenstad van 2017?
Hans van Leeuwen, Trendwatcher & Adviseur in Leisure
Wilt u meer weten over Leiden Marketing?