#Trendwatch: Waarom een karaokeconcept voor ondernemers een lucratieve business is en aansluit bij huidige trends

Na de paddenstoelenexplosie van escaperooms, is er een nieuw concept dat de leisure markt gaat veroveren. Karaoke! Nadat Philips in 1982 Nederlandse huishoudens kennis liet maken met dit toen nog Japanse fenomeen, is er nu weer een Nederlands bedrijf dat voor een tweede opleving gaat zorgen. Naast de ontwikkeling in hardware, neemt karaoke een vlucht door de app TikTok en het Eurovisie Songfestival, dat in 2021 alsnog in Nederland gaat plaatsvinden. Sunvig is PleisureWorld Toppartner en heeft in Zwijndrecht een ‘Karaoke Experience Center’. We bezochten dit center en spraken met eigenaar Marcel van Ketel.

“Ja, karaoke heeft een behoorlijk stigma,’’ begint Marcel van Ketel. “Maar komend jaar gaat dat écht veranderen. Vooral bij jongeren onder de 30 is het populair. Zonder gene maken zij filmpjes en dansjes van zichzelf op TikTok.” Deze snelgroeiende app had in mei 2020 al 3,5 miljoen gebruikers. Al jaren verhuurt Van Ketel met Karaokeconcurrent karaokesets voor thuis en op bedrijfsfeestjes. In september 2019 startte hij met Sunvig. Naast stand-alone karaokecabines die hij als enige producent buiten China maakt, richt hij themakamers in. “Eigenlijk kun je onze Karaoke Kabin overal neerzetten, je hebt alleen stroom nodig. De cabine voldoet aan alle Europese veiligheidseisen en licenties, heeft Nederlandstalige software en is op de Europese lengtemaat gemaakt. Wij richten ons nu voornamelijk op bowlingbanen, indoor midgetgolfcenters en speelhallen. Maar ook voor pretparken, dierentuinen en vakantieparken is het een geschikte vorm van entertainment. Veel locaties hebben een oude rookruimte over of zoeken na een escaperoom naar iets nieuws.” Ook in de Coronatijd is een karaokeconcept een overweegbare investering waard. “Ik verwacht wel dat mensen na deze lockdown fase minder de massa gaan op zoeken, maar juist in kleine vertrouwde groepjes erop uit gaan. In een karaokethemakamer kun je, afhankelijk van het oppervlakte, met zo’n 4 tot 20 personen terecht.”

Lucratieve business

Inmiddels staat op vijf locaties in Nederland een karaokeconcept van Van Ketel en zijn team. In Eindhoven, Bergen op Zoom, Tilburg, Amsterdam en Capelle aan de IJssel. En dat blijkt niet alleen op papier maar ook in de praktijk een lucratieve business. In juni opende de ‘Golden Oase’ bij Bowling Resto-Lounge in Bergen op Zoom en die draait zelfs in deze tijd al een topomzet. “ Met een karaokekamer en -cabine kun je als ondernemer ruim een ton (€100.000) per jaar omzetten. Dit is veel meer dan een escape room die gemiddeld zo’n €60.000 omzet,’’ weet Van Ketel. “Waarbij de investering, techniek- en personeelskosten ook nog eens lager zijn. Bovendien is een karaokekamer meer uren beschikbaar, een escaperoom moet meestal 20 minuten per keer gereset worden en stap je niet om 22.00 uur ’s avonds nog eens in. Ook is er bij een karaokeroom een upsell mogelijkheid van drank en bitterballen. Juist de combinatie van een themakamer en cabine is lucratief, de één verkoopt de ander. ”

Themakamers

In het Experience Center Zwijndrecht zijn drie themakamers ingericht. “We hebben hier een Franse bistro, 70’s discokamer en 90’s Spice Girls kamer. Deze geven een impressie van wat er mogelijk is. Eigenlijk is niets te gek voor ons, we kunnen het customizen naar iedere stijl. Out-of-the box denken zit in ons DNA. Dat is ook waarom enkele A-merken ons al vinden. Ze vinden het een leuke beleving als toevoeging aan hun merk en zo maken ze op een ludieke manier reclame.” Van Ketel streeft naar een marktaandeel van 70% van de Family Entertainment Centers. “Ik nodig iedereen vooral uit om in ons Experience Center te komen kijken en wie durft pakt zelf de microfoon.” Contact: mvketel@sunvig.com of 06 110 820 40

Auteur: Sanne Bakker

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.