Na de paddenstoelenexplosie van escaperooms, is er een nieuw concept dat de leisure markt gaat veroveren. Karaoke! Nadat Philips in 1982 Nederlandse huishoudens kennis liet maken met dit toen nog Japanse fenomeen, is er nu weer een Nederlands bedrijf dat voor een tweede opleving gaat zorgen. Naast de ontwikkeling in hardware, neemt karaoke een vlucht door de app TikTok en het Eurovisie Songfestival, dat in 2021 alsnog in Nederland gaat plaatsvinden. Sunvig is PleisureWorld Toppartner en heeft in Zwijndrecht een ‘Karaoke Experience Center’. We bezochten dit center en spraken met eigenaar Marcel van Ketel.
“Ja, karaoke heeft een behoorlijk stigma,’’ begint Marcel van Ketel. “Maar komend jaar gaat dat écht veranderen. Vooral bij jongeren onder de 30 is het populair. Zonder gene maken zij filmpjes en dansjes van zichzelf op TikTok.” Deze snelgroeiende app had in mei 2020 al 3,5 miljoen gebruikers. Al jaren verhuurt Van Ketel met Karaokeconcurrent karaokesets voor thuis en op bedrijfsfeestjes. In september 2019 startte hij met Sunvig. Naast stand-alone karaokecabines die hij als enige producent buiten China maakt, richt hij themakamers in. “Eigenlijk kun je onze Karaoke Kabin overal neerzetten, je hebt alleen stroom nodig. De cabine voldoet aan alle Europese veiligheidseisen en licenties, heeft Nederlandstalige software en is op de Europese lengtemaat gemaakt. Wij richten ons nu voornamelijk op bowlingbanen, indoor midgetgolfcenters en speelhallen. Maar ook voor pretparken, dierentuinen en vakantieparken is het een geschikte vorm van entertainment. Veel locaties hebben een oude rookruimte over of zoeken na een escaperoom naar iets nieuws.” Ook in de Coronatijd is een karaokeconcept een overweegbare investering waard. “Ik verwacht wel dat mensen na deze lockdown fase minder de massa gaan op zoeken, maar juist in kleine vertrouwde groepjes erop uit gaan. In een karaokethemakamer kun je, afhankelijk van het oppervlakte, met zo’n 4 tot 20 personen terecht.”
Lucratieve business
Inmiddels staat op vijf locaties in Nederland een karaokeconcept van Van Ketel en zijn team. In Eindhoven, Bergen op Zoom, Tilburg, Amsterdam en Capelle aan de IJssel. En dat blijkt niet alleen op papier maar ook in de praktijk een lucratieve business. In juni opende de ‘Golden Oase’ bij Bowling Resto-Lounge in Bergen op Zoom en die draait zelfs in deze tijd al een topomzet. “ Met een karaokekamer en -cabine kun je als ondernemer ruim een ton (€100.000) per jaar omzetten. Dit is veel meer dan een escape room die gemiddeld zo’n €60.000 omzet,’’ weet Van Ketel. “Waarbij de investering, techniek- en personeelskosten ook nog eens lager zijn. Bovendien is een karaokekamer meer uren beschikbaar, een escaperoom moet meestal 20 minuten per keer gereset worden en stap je niet om 22.00 uur ’s avonds nog eens in. Ook is er bij een karaokeroom een upsell mogelijkheid van drank en bitterballen. Juist de combinatie van een themakamer en cabine is lucratief, de één verkoopt de ander. ”
Themakamers
In het Experience Center Zwijndrecht zijn drie themakamers ingericht. “We hebben hier een Franse bistro, 70’s discokamer en 90’s Spice Girls kamer. Deze geven een impressie van wat er mogelijk is. Eigenlijk is niets te gek voor ons, we kunnen het customizen naar iedere stijl. Out-of-the box denken zit in ons DNA. Dat is ook waarom enkele A-merken ons al vinden. Ze vinden het een leuke beleving als toevoeging aan hun merk en zo maken ze op een ludieke manier reclame.” Van Ketel streeft naar een marktaandeel van 70% van de Family Entertainment Centers. “Ik nodig iedereen vooral uit om in ons Experience Center te komen kijken en wie durft pakt zelf de microfoon.” Contact: mvketel@sunvig.com of 06 110 820 40
Auteur: Sanne Bakker