Het eerste Nationale Glamping onderzoek is in de zomer van 2022 uitgevoerd door Travelmark onder gasten en bezoekers van Vacanze col Cuore- Papillon Country Resort, Glamping.nl en Campingnavigator.com. Er zijn twee enquêtes verstuurd, een naar B2B contacten (campings in NL) en een naar consumenten (Vacanze col Cuore, Glamping.nl, Campingnavigator.com).
Het onderzoek is uitgevoerd om te achterhalen welke behoeftes er leven onder vakantiegangers met betrekking tot onze branche en in hoeverre recreatieondernemers hierop inspelen. Uiteindelijk zal dit onderzoek een terugkerend project moeten worden om de trends in onze branche in Nederland te blijven duiden en de staven met goede data te voorzien.
Een aantal resultaten uit dit onderzoek, gericht op B2C
Uit resultaten van dit onderzoek en de gehouden ‘Glamping marktanalyse, grand view research 2019’ blijkt dat er in 2018 2,1 miljard Glamping accommodaties beschikbaar waren, de voorspelling is dat dit elk jaar met 12,5% blijft groeien, waardoor de totale markt in 2025 op 4,5 miljard staat.
Top 3
Bezoekers geven met bijna 60% de voorkeur aan kleinschalige Glamping locaties welke in hun ogen meer bijdragen aan de algehele beleving, een groot park is met 2% een no go wanneer het om Glamping gaat. Uit de resultaten staat op nummer twee als populairste Glamping thema een Glamping locatie waarbij honden welkom zijn. Op drie staat het aanbieden van extra luxe, een trend die we de afgelopen jaren al sterk zagen opkomen, de bezoeker zoekt tegenwoordig hetzelfde of meer luxe dan thuis met behoud van het kampeergevoel.
Uit huidige trends blijkt dat de top drie populairste Glamping accommodaties bestaat uit de op nummer 1 Safaritent, 2 Lodgetent en op 3 de Airlodge. Respondenten uit dit onderzoek sluiten zich daarbij aan. Daarnaast geeft meer dan 30% aan een voorkeur te hebben voor Mobile homes op vakantieparken, wat in dit onderzoek uitgekomen is op nummer twee aan voorkeur voor accommodatiesoort.
Welke trends kunnen we de komende jaren verwachten?
Trends die op korte termijn, voor het komende jaar, te verwachten zijn bestaan uit de focus op eco toerisme, duurzaamheid en zero footprint reizen. Bezoekers laten nu al een duidelijke verschuiving hierin zien, waar ondernemers ook op anticiperen met diverse duurzaamheidsoplossingen als circulair en modulaire bouw, maar ook bijvoorbeeld het hergebruiken van ‘oud’ materiaal.
Daarnaast is het zogenoemde ‘wellness toerisme’ in opkomst. Dit is ook terug te zien in de reacties van de respondenten op de vraag welke faciliteiten voor hen van belang zijn. Hier wordt door 40% van de respondenten aangegeven dat wellness van belang is tijdens een Glamping verblijf.
In augustus dit jaar (2022) was het nieuwe Glamping gedeelte op het Lowlands Festival in Biddinghuizen ontzettend in trek. Deze trend in Glamping verblijven op festivals zal er ook zeker een zijn om in de gaten te houden. Op deze manier kun je als ondernemer je commercieel bereik verbreden buiten de vakantiesector.
Volledige resultaten
De resultaten van het onderzoek zijn in zijn volledigheid terug te vinden in de Trendspecial ‘De Glamping (R)Evolutie’ welke te bestellen is op www.pleisureworld.nl/publicaties.
Over de Trendspecial ‘De Glamping (R)Evolutie’
Anno 2022 is Glamping eigenlijk niet meer iets voor de happy few, maar eerder een nieuwe standaard voor kamperen. Mede gevoed door het veranderende vakantiegedrag door de Corona-crisis voorspellen we dat de Glamping markt nog verder zal groeien. Daardoor vonden we dat het hoog tijd werd om een overzicht te maken van alle belangrijke spelers in onze markt. De Trendspecial biedt een overzicht waarin je in een oogopslag kan zien waar je moet zijn in de Glamping branche, het Nationale Glamping onderzoek 2022, trendartikelen en achtergrondverhalen uit de praktijk. De Trendspecial is een uitgave van Pleisureworld – Hans van Leeuwen. In samenwerking met Glamping.nl – Richard Otten & Capmo Media – Linda Fijma
Met dank aan:
Travelmark heeft de onderzoeksvragen van dit onderzoek opgesteld en uitgewerkt. Tevens hebben Alessandro van de Loo (eigenaar van Papillon Country Resort) en Peter Doornekamp (eigenaar Campingnavigator) geholpen met het uitzetten van de enquête.