Verrassende keuze in activiteiten en SMART horecaconcept
Ruim twee maanden na de spetterende opening bij gastheren en eigenaren Harold Kluit en David van Luijn ontmoeten wij op de werkvloer floormanager Sieb Guldemond. Wij waren voornamelijk benieuwd of het totaalconcept van Almere Underground zoals het bedacht is ook daadwerkelijk aanslaat in de jonge groeigemeente Almere. Een bijzondere locatie in het kloppende hart van de stad, gelegen in het basement van de Schippersparkeergarage.
De komst van dit speciale indoorentertainment bewijst dat er een nieuw soort vermaak in opmars is: een gezellig uitje geschikt voor meerdere doelgroepen in een sfeervolle, gezellige entourage rondom leuke, uitdagende activiteiten. Het is geschikt voor jong en oud en verschillende doelgroepen van schoolreisjes en kinderfeestjes tot bedrijfsuitjes. Binnenkort is de opening van AlmereTours & Tickets, gericht op de B2B markt met de verkoop van uitjes aan de zakelijke markt, een primeur voor de regio Almere.
Dit zijn de 12 activiteiten van Almere Underground (and more to come?)
Bowlen, lasergames en glow in the dark zijn drie van de ‘big five’ best presterende indooractiviteiten bij standaard FEC’s. Nieuwkomers zijn karaoke, poolbiljart, jeu de boules, Mix VR en darten met als laatste topper in opmars de sjoelbar. Met uitzondering van die laatste vind je deze alle bij Almere Underground. Deze activiteiten doen het altijd en overal goed en mogen niet ontbreken in een nieuwe ontwikkeling. Bij Almere Underground zien we ook dat de totale oppervlakte al inspeelt op toekomstige ontwikkelingen, want indoorentertainment centers worden alsmaar groter, het gemiddelde ligt ondertussen op zo’n vijfduizend vierkante meter gebruiksoppervlakte. In het middelpunt van de vierduizend vierkante meter staat een prachtig verlichte bar, waar vele soorten cocktails worden geserveerd. Vijfhonderd vierkante meter is gereserveerd voor de backoffice diensten, zoals opslag, technische dienst, kantoor en personeelsruimte.
Er is bewust gekozen voor technologie en virtual reality, met ook Zero Latency VR: een hypermoderne VR-ervaring die bezoekers de mogelijkheid biedt om in een virtuele wereld te stappen en samen spannende avonturen te beleven. Zero Latency VR zorgt voor een ongeëvenaarde ervaring, die gamers en avonturiers zeker zal aanspreken, denken de ondernemers. Almere Underground is eveneens de enige plek in Nederland waar de Valo Arena permanent is opgesteld. Deze interactieve arena biedt diverse spellen die garant staan voor vermaak voor jong en oud. Een mixed reality game, met een oppervlakte van 64 vierkante meter, maakt gebruik van de nieuwste cameratechnologieën, waardoor headsets en controllers overbodig zijn. Spelers kunnen zelf een spel, niveau en modus selecteren en genieten van een unieke speelervaring. Glow in the dark minigolf, F1 simracen en bijlwerpen zijn enkele andere onderdelen die binnen het concept gerealiseerd zijn. Bij het laser gamen is er een pre-show die de spelers meeneemt naar het jaar 2070 met een spannend verhaal over wat hen daar te wachten staat. Zodra de deuren opengaan kunnen de spelers losgaan en achter elkaar aan jagen in het
passende decor.
Ontdek zelf het brede scala aan faciliteiten en geniet van de spannende activiteiten:
• 12 banen Hyper Bowlen
• 1 Lasergame
• 1 Valo Arena
• 1 Zero Latency VR
• 6 Bijlgooien
• 1 Karaoke
• 4 Jeu de Boules
• 3 Darten
• 9 holes Glow in the Dark Minigolf
• 8 Poolen
• 18 F1 Sim Racen
• 2 Shuffleboard
• Horecaplein met een uitgebreide menukaart voor lunch, diner, drankjes en bites
‘Er is gekozen voor een breed pallet aan spelen en activiteiten, voornamelijk gericht op de leeftijdsgroep van 25 tot 35 jaar’, aldus Sieb Guldemond. ‘Deze jongere doelgroep heeft een brede interesse in vooral de nieuwere activiteiten met AR en VR. Wij zijn dan ook trots de eerste Valo Arena en Zero Latency VR in Nederland’. Het assortiment is ook samengesteld op het bestedingspatroon van deze jongeren. Het moet vooral betaalbaar zijn en aansluiten op hun verwachtingspatroon. Vandaar dat we ook gekozen hebben voor bijlwerpen als thrill-activiteiten naast het jeu de boules of de 9 holes glow in the dark minigolf. Voor deze activiteit is de betaalbaarheid als uitgangspunt genomen, daarom maar 9 holes. Voor slechts € 8 kan men al een activiteit boeken, waarmee een groep zeker 45 minuten onder de pannen is en wie klaar is krijgt een voucher met 50% korting op het 1e drankje.
Alle activiteiten worden begeleid door zes activiteitenbegeleiders die rondlopen en de gasten helpen bij hun spelbelevenissen. Alles is online en men dient zich te registeren bij de activiteiten. Gemiddeld genomen boekt men vooraf een van de grotere activiteiten en de ervaring leert dat wanneer men eenmaal binnen is er nog extra bijgeboekt wordt. Dat kan heel gemakkelijk via de activiteitenbalie of zelfs direct online. Daarom zijn er ook veel kleinere spellen in het aanbod opgenomen, zoals poolen, darts en shuffleboard. Dat zorgt voor een langer verblijf en daarmee automatisch voor extra inkomsten. Er zijn daarom nu al plannen voor het uitbreiden van het aantal pooltafels (huuropbrengst € 15 per uur), een escaperoom en wellicht ook nog een karaoke-unit. Bekende leveranciers die worden ingezet zijn onder andere LaserMax – Moos Studioos, SUNVIG en Bowltech.
Cocktailbar, Speciaal Bieren en uitgebreide Fun (Fast) Food kaart
De capaciteit van de horeca bedraagt zo’n 800 tot 1000 gasten. Onder de 18 jaar is er geen toegang zonder begeleiding van volwassenen. Centraal in het pand staat de bar, een eyecatcher met een brede range aan speciaal bieren en een aparte cocktailbar, die vast bemand is met twee horecamedewerkers. Vanaf € 8 heb je al een smakelijke cocktail, ook hier weer een zeer aantrekkelijke prijsstelling. Er is een uitgebreide kaart met onder andere bites to share en met diverse aangeklede hamburger menu’s voor slechts € 17.50. Eten bestellen kan tot ‘s avonds negen uur. Als de keuken gesloten is, begint de gezellige avond met meer ruimte voor muziek en dans, waarvoor een heuse dansvloer met speciale verlichting is aangelegd.
De Sligro is voor 95% huisleverancier met daarnaast Inbey als drankenleverancier, zodat de inkoop ook gestroomlijnd en overzichtelijk wordt voor het management. Alle betalingen zijn cashless en men werkt zonder printbonnetjes in de bar en de aparte keuken. Dat scheelt een hoop papier en fouten, aldus Sieb Guldemond. Bestellen en afrekenen doet men per tafel via een QR-code, waarna het bestelde aan tafel wordt uitgeserveerd. Het meubilair is geleverd door Satelliet Meubelen en is zo samengesteld dat alle meubels gestapeld en naar de opslagruimte verplaatst kan worden, zodat de gehele oppervlakte voor speciale evenementen kan worden ingezet. Veel grotere groepstafels staan daarom ook op wieltjes. Veel aandacht is er besteed aan de verlichting, die tegen een zwart plafond goed tot zijn recht komt. Ook aan de akoestiek is aandacht besteed, zodat de muziek voor alle gasten hoorbaar is zonder dat het stoort in de gesprekken.
Waar liggen nog kansen voor Almere Underground
Indoorentertainment centers bieden nu steeds meer activiteiten aan met aanvullende horecadiensten. Niet onbelangrijk is dat men oog moet hebben voor de gedragingen van de gast en de daarbij behorende details. Dat betekent eenvoudigweg dat lockers niet mogen ontbreken en er de mogelijkheid moet zijn om mobieltjes op te laden. Ook multifunctionele zaalruimten, geschikt voor meerdere, verschillende doeleinden zijn een must. Daarmee kan de inrichting van de totale ruimte meer mogelijkheden bieden om diverse evenementen te organiseren. Naast een marketeer zijn er daarom ook kansen voor een eventmanager.
Klein minpuntje aan het eind: jammer is dat Almere Underground geen aandacht heeft voor de toegankelijkheid. Wat mij betreft een gemiste kans, dit hoort vanuit maatschappelijk ondernemen te allen tijde onderdeel te zijn van het totale plaatje. De potentie van Almere Undergroud is echter toch heel groot vanwege het doordachte concept in activiteiten, de ruime opzet met mogelijkheden voor inbreiding en vernieuwingen en als feest- of evenementenlocatie met een zeer aantrekkelijke tariefstelling, inclusief trendy food & beverage. We komen daarom beslist nog een keer terug met onze organisatie ‘FamilyEntertainmentCenters.nl’.
Auteur: Hans van Leeuwen – Leisure Expert & Recreatie Adviseur
Met dank aan floormanager Sieb Guldemond van Almere Underground, https://almereunderground.nl/