Europese Toegankelijkheidswet EAA dwingt bedrijven tot grote aanpassingen

Europese Toegankelijkheidswet EAA dwingt bedrijven tot grote aanpassingen. De implementatie van de European Accessibility Act (EAA) brengt grote veranderingen met zich mee voor bedrijven en organisaties in heel Europa, dus ook in Nederland. De wet, die als doel heeft producten en diensten toegankelijker te maken voor mensen met een beperking, treedt vanaf 28 juni 2025 in werking. Bedrijven worden vanaf dan verplicht om diverse producten en diensten aan te passen naar de toegankelijkheidseisen die de EAA voorschrijft.

Naleving EAA, informatie onder elkaar

Het programma MKB Toegankelijk van VNO-NCW en MKB-Nederland roept bedrijven op om niet te wachten tot de deadline nadert, maar om een plan van aanpak te maken en stappen te zetten richting naleving van de EAA. MKB Toegankelijk geeft uitleg aan de wetgeving (richtlijn) van verschillende categorieën van producten en diensten. Dit is te bekijken via www.mkbtoegankelijk.nl/producten-diensten.

Voorbeelden van aanpassingen

De EAA stelt duidelijke eisen aan onder andere e-commerce websites, ticketverkoopplatformen, geldautomaten en klantenservicepunten, maar bijvoorbeeld ook aan streamingsdiensten, televisies, zelfbedieningsterminals en bankdiensten. Aanpassingen waaraan kan worden gedacht zijn onder andere spraakcommando gestuurde apparaten, beeldschermvergrotingssoftware, het aanpassen van volume en snelheid van audio, het via hulpsoftware kunnen bedienen van apparaten, et cetera.

Gedeelde verantwoordelijkheid

De EAA biedt ruimte om dit proces stapsgewijs aan te pakken. Vanaf 28 juni voldoen aan de EAA. De wetgeving biedt overgangsmaatregelen en bevat ook uitzonderingen, neem dat goed door. Het is van belang dat bedrijven hun plek en verantwoordelijkheid in de keten kennen. Een fabrikant/producent van bijvoorbeeld een smartphone (product), heeft in dit verband een andere rol dan een retailer die het product of de dienst aan een consument verkoopt. De fabrikant/producent moet aanpassingen aan het product of de dienst doen, om de Europese markt goed te kunnen blijven bedienen. De verkopende ondernemer moet checken of dit specifieke product of dienst voldoet aan de EAA (toegankelijkheidseisen) voordat het aan consumenten wordt verkocht. Het is dus een gedeelde verantwoordelijkheid.

Fundamentele verandering in bedrijven

Mohamed Nabih, projectleider digitale toegankelijkheid bij VNO-NCW / MKB-Nederland, benadrukt de impact van de wet: “De European Accessibility Act is iets dat de gehele bedrijfsvoering aangaat. Het gaat om meer dan alleen technische aanpassingen, het is bovenal organisatorisch vraagstuk. Het gaat niet alleen om het hebben van een toegankelijke website of app, maar om een fundamentele verandering die vraagt om toegankelijkheid zoveel mogelijk te implementeren in alle bedrijfsprocessen. Van productontwikkeling tot klantenservice, alles dient onder de loep te worden genomen en voor iedereen zo toegankelijk mogelijk te zijn. Het zal voor nu ‘achteraf repareren’ zijn, maar op termijn zal toegankelijkheid gestandaardiseerd worden en heel normaal aanvoelen, zoals vele andere transformaties in het verleden. Elke stap richting meer toegankelijkheid betekent voor veel mensen met een beperking een grotere zelfstandigheid in functioneren en voor bedrijven het vertegenwoordigen van meer economische waarde.”

Nabih vervolgt: “Uit onderzoek blijkt dat webwinkels nu al jaarlijks 4,6 miljard euro laten liggen als gevolg van digitale drempels, waardoor ze klanten mislopen. Als toegankelijkheid steeds normaler wordt, dan groeit de deelname van miljoenen mensen die nu nog niet of niet volledig kunnen profiteren van de digitalisering. Deze beweging zal ook zorgen voor innovaties en nieuwe kansen voor bedrijven. Naast de positieve maatschappelijk impact en goede reputatie-kansen voor bedrijven, zal de afzetmarkt dus groter worden.”

————-

Voor meer informatie of interviews, neem contact op met:

VNO-NCW en MKB-Nederland

Mohamed Nabih – projectleider digitale toegankelijkheid programma MKB Toegankelijk

06-22865373, nabih@vnoncw-mkb.nl

www.mkbtoegankelijk.nl en www.ismijnsitetoegankelijk.nl

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.