Met meer dan dertig jaar internationale beurservaring kan ik een aardig beeld schetsen van de nieuwe ontwikkelingen of trends die ons te wachten staan! Ik was afgelopen week één van die 40.000 bezoekers van over de hele wereld die kilometers afgelegd hebben langs meer dan 1.100 standhouders. Nooit eerder waren er zoveel bezoekers en leveranciers in het walhalla van de vrijetijdsindustrie.
In tegenstelling tot veel landelijke beursorganisaties vind je hier producten van over de hele wereld en is er het breedste aanbod te zien van achtbaan tot en met een springkussen of zelfs een pluche beer. Tijdens deze grootse internationale vakbeurs van de IAAPA zijn er tal van interessante lezingen en netwerkbijeenkomsten. Titels van presentaties in het programma waren onder andere ‘Innovating the Waterpark’, ‘Building lasting memories by creating a guest experience council’ en ‘The making of the world’s largets indoor marina-life theme park’. Speciaal voor het netwerken kon men de internationale receptie, maar ook de Europese receptie bezoeken. Wie collega’s uit dezelfde sector wilde ontmoeten, kon vooraf de verschillende recepties boeken van FEC’s Family Entertainment Waterpark, maar ook de persconferenties van bijvoorbeeld VeKoMa, ‘s werelds beste achtbanenbouwer uit Nederland. Dit jaar was de openingsshow ‘amazing’ met een uitgebreid overzicht van de nieuwste attracties in 2024 van over de hele wereld, echt een klapper van jewelste. Wie volop inspiratie wil opdoen, collega’s ontmoeten of uitgebreid internationale kennis wil opdoen over het vakgebied ‘vrijetijd’, adviseren wij deze beurs komend jaar te bezoeken van 18 tot en met 20 november 2025. Meer informatie daarover is te vinden op www.iaapa.org
Dit waren onze meeste opvallende producten;
1. Nieuwe vendingmachines (popcorn – pizza – ijs – Smarties)
2. Interactive minigolf (social entertainment)
3. FEC’s – Family Entertaiment Centers (conceptontwikkeling & design)
4. Arcade games (Flipperkasten & sportgaming)
5. Waterparcs (volledig gethematiseerd)
6. POS – Point of sale systemen in Ticketing & Automation
Dit zijn de meest opvallende trends van
Orlando 2024
Dat er niet alleen maar trends zijn en autonome groei in nieuwe producten blijkt wel uit het aanbod van dit jaar. Echte kaskrakers hebben wij niet gezien en echte unieke ‘nieuwe’ attracties als primeur blijven al enkele jaren uit. Zo is de groei in het aanbod springkussenleveranciers al jaren gelijk. Er is weinig vernieuwing onder de zon met veel producten uit Azië met bijzonder aantrekkelijke prijzen en koopjes op de beursvloer. De kwaliteit is aanmerkelijk minder dan de bekende producenten uit ons eigen land. In Food & Beverage is er ook nog weinig anders dan de pizza, hamburger, pretzels, donuts en popcorn. Ook de slushdrankjes en ijsjes in vele soorten en gedaanten met als voorbeeld het schaafijs blijven hetzelfde. Wat wel een klapper is: de grote hoeveelheid nieuwe vendingmachines voor allerlei soorten snoep en snacks. Heuse snoepautomaten met volledige branding, waarmee je bijvoorbeeld alle kleuren Smarties zelf kunt samenstellen.
Van een andere orde zijn de talrijke interactieve minigolfbanen. Naast de talrijke, meer traditionele leveranciers van gewone minigolfbanen, is er een heuse opmars van minigolfbanen met interacties. Je blijft nog steeds een balletje slaan, maar nu met automatische telling, scoreborden en slimme hindernissen met speciale effecten. Een digitaal scorebord maakt het geheel sexy en het krijgt daarmee de kenmerken die we ook van een bowlingbaan kennen. En ook deze laatste zien wij samen met het FEC’s Family Entertainment Center Platform op de beursvloer steeds meer belangstelling krijgen. Niet eerder zagen wij daarbij zoveel specifieke designers en conceptontwikkelaars, een teken dat er interesse is vanuit de investeerderskant.
Nog een andere groeimarkt was duidelijk te zien in het aanbod van Arcade games. Niet zozeer in de types en soorten, want ook dat is al jaren een beetje hetzelfde. Het is vooral de opmars van de betaal- en pasjessystemen voor het opzetten van een totaalconcept, zoals CashlesPayment, waar op deze beurs veel belangstelling voor was. Een minder opvallende groei was te zien in de veranderende aanpak voor de ontwikkeling van een waterpark met glijbanen. De waterparken zijn meestal typisch van opzet een specifiek kleurenpallet, maar nu zien we als grootste verandering de volledige thematisering van de totale structuur van de glijbanen in één grote totaalbeleving. Wij zagen ook het aanbod van technologische bedrijven toenemen die zich bezighouden met ticketing & automation. We zien steeds vaker de koppeling van producten met tickets, een reserveringssysteem, profielen van gasten, financiële administratie en marketingtechnieken die informatie leveren over dat wat de exploitant wil weten, onder meer over de te verwachte opbrengsten van acties. Het is echt een puzzel om te ontdekken welk POS (Point of sale-) systeem voor jou het beste werkt en de meeste koppelingen biedt. Het opvallende van deze vakbeurs waren juist de kleine wijzigingen op productniveau, waarbij het steeds meer gaat om storytelling en het maximaliseren van de uitgaven van de gast. Wij maakten van de meest opvallende ‘producten’ voor de lezers van RecrealtiefTotaal een sfeerimpressie van deze jaarlijkse, internationale pretparkbeurs.
Auteur: Hans van Leeuwen – Leisure Expert & Recreatie Adviseur
Volgende IAAPA Pretparkbeurs Orlando wordt gehouden van 18 t/m 20 november 2025, meer informatie op www.iaapa.org