Presentatie internationale attractie Gemeentehuis Roermond

Wat kunnen wij nog meer met 12 miljoen funshoppers?

De regio Midden-Limburg verdiept zich al enkele jaren in de potentie van toeristische en recreatieve ontwikkelingen in dit gebied. De organisatie Samenwerking Midden-Limburg is nu concreet op zoek naar economische versterking van deze sector en nieuwe impulsen waarmee dit deel van de provincie jaarrond aantrekkelijker wordt. Doel van het project is om Midden-Limburg een ‘elk-weerbestemming’ te maken door één of twee beeldbepalende bovenregionale trekkers toe te voegen aan het bestaande aanbod. Hierbij wordt ook gekeken naar evenementen die jaarrond geprogrammeerd kunnen worden. Initiatieven die bovendien moeten aansluiten op de kwaliteiten en uitdagingen van de regio, om hiermee elkaar te versterken.

Maar hoe zorg je ervoor dat potentiële bedrijven de regio weten te vinden? Samenwerking Midden-Limburg heeft daarom Pleisureworld ingeschakeld voor het invullen van een acquisitietraject. Veel Limburgse bedrijven in dag- en verblijfrecreatie kennen mij nog van het bedrijf Mega Sport & Recreatie. Als Trendwatcher & Leisure Consultant kent Pleisureworld de provincie Limburg tot in de kleinste hoeken en gaten en is in de afgelopen dertig jaar een enorm relatienetwerk opgebouwd. Graag nemen wij u mee in onze zoektocht naar nieuwe toeristische impulsen voor Midden-Limburg. De samenwerking binnen dit project omvat op bestuurlijk niveau de gemeenten Weert, Nederweert, Maasgouw, Leudal, Roermond, Roerdalen, Echt-Susteren, Beesel en de VVV Midden-Limburg.

Klaar voor 12 miljoen bezoeken op jaarbasis

Klaar voor 12 miljoen bezoeken op jaarbasis

Dit is Midden-Limburg: bruikbare conclusies voor realisatie elk-weervoorzieningen & evenementen

De ontwikkeling van een elk-weervoorziening komt niet uit de lucht vallen. Minimaal drie adviesbureaus (Arcadis, ZKA en Projectbureau Vrolijks) hebben de laatste jaren reeds hun licht laten schijnen over de potentie van deze regio. De belangrijkste conclusies uit deze onderzoeken: Midden-Limburg trekt gezelligheidsbezoekers aan. Er liggen kansen voor groei onder zowel eigen inwoners als recreant uit Nederland, België en Duitsland. Sterke punten van de regio zijn de Maasplassen, cultuurbeleving (streekcultuur en -historie) en kooptoerisme (funshoppen). Karakteristieke waarden van het gebied: kleinschalig, gebiedseigen, bourgondisch, rust, toegankelijk, laagdrempelig.

Als kanshebbers voor mogelijke recreatieve ontwikkelingen kwam hieruit naar voren: funshoppen, watersport (groeiende markt in Nederland, maar ook zeker in Duitsland!), indoor sport & adventure, vernieuwend aanbod & trendsporten in watersport, innovatief indoor (wakeboarden/duiken), duiklocatie met onderwaterattractie, wellness, ambachtelijke food experience i.c.m. evenementen, Kerst/Winter(licht)evenement, entertainment (bioscoop/casino), evenementenhal, musea/cultuurhistorie.

Vijf pijlers / sterke punten van de regio Midden-Limburg:

  1. Waterrecreatie: Maasplassen
  2. Natuur: 2 nationale parken en vele natuurgebieden
  3. Cultuurbeleving, streekcultuur en streekhistorie: binnensteden Weert en Roermond maar ook op platteland
  4. Kooptoerisme: Designer Outlet Center en Retail Park Roermond
  5. Grensstreek: buitenland dichtbij

Uitdagingen en verbeterpunten liggen er allereerst op het gebied van verbinding: het verbinden van gebiedskwaliteiten, zoals bijvoorbeeld het verbinden van de Maasplassen met het achterland en buitenland. Verbinden van het cultuurhistorisch erfgoed. Een andere belangrijke uitdaging is het verlengen van het seizoen door elk-weervoorzieningen en evenementen, die er nu nog amper zijn. Er zijn grotere, (boven)regionale trekkers nodig. Verder is het aanbod voor de groeiende doelgroep van mensen met een beperking of zorgbehoefte nog beperkt.

Voor wie is Midden-Limburg aantrekkelijk?

De huidige toerist en recreant in Midden-Limburg geeft vooral geld uit aan winkelen, maar minder aan horeca, entree en overnachtingen. De belangrijkste leefstijltypen volgens het Leisure-Leefstijlmodel zijn geel & lime (houden van gezelligheid en bijvoorbeeld van activiteiten als funshoppen, zwemmen). Uit Duitsland is er interesse uit een opvallende groep blauw/paars, met name jonge recreanten, die aan watersport doen. Duitsers komen ook graag voor winkelen (binnenstad & Designer Outlet Center) en buitenrecreatie. De oosterburen hebben bovendien interesse in wellness en de Maasplassen. Belgen komen voornamelijk voor winkelen en uitgaan. De recreanten uit de rode leefstijl (creatief/trendsetters) komen minder vaak naar Midden-Limburg; zij gaan liever naar Zuid-Limburg of grote steden in de regio. Die steden, zoals Maastricht, trekken veel cultuurliefhebbers.

Is dit de toekomstige locatie voor het nieuwe Water Jump Attractiepark?

Is dit de toekomstige locatie voor het nieuwe Water Jump Attractiepark?

Water als onderscheidend kenmerk

De bekendheid van Limburg als aantrekkelijk waterrecreatiegebied is er nog onvoldoende. Naast marketing op dit vlak bestaat er ook behoefte aan iets spraakmakends, bijvoorbeeld een waterattractie die tot de verbeelding spreekt en die Limburg positioneert als waterrijke bestemming, met de Maas als bindend element. De koppeling met trendsporten is daarbij een optie, waarbij niet alleen deelnemers, maar ook toeschouwers naar de waterkant worden getrokken. Het is zaak om de waterrecreatie door de ‘droge’ recreatiesector te versterken, bijvoorbeeld door attracties aan land ook vanaf het water bereikbaar te maken. Het water moet een natuurlijk onderdeel worden van de recreatieve infrastructuur.

Ziet de lokale politiek de recreatieondernemer wel staan?

Het afgelopen jaar heb ik mij verdiept in welke concrete mogelijkheden er zijn voor ontwikkelingen in deze regio. In het acquisitietraject kwam de afstand tussen ondernemers en politiek naar voren, die vooruitgang in de weg zou staan. De meest gehoorde klacht is die van de toeristische ondernemers die zich niet gehoord voelen. Ik ben hierover zelf met recreatieondernemers in gesprek gegaan: Ton Derks (Drakenrijk), Jos Coumans, Jurgen van Cutsem (CEO Roompot Weerterbergen), Angelique Joosten (Recreatiepark De Leistert), Igor Stel (All-in Echt & Kasteel Limbricht), Luc van Engelen (Fun Beach & Beachclub Degreez), Rudolf van Gompel (Designer Outlet Roermond), Leo van Horen (Jazz City Leisure B.V.), Perry Houkes (Marina Beach) en vele anderen.

Tot verrassing van velen kan ik juist melden dat beide partijen eenzelfde ambitie nastreven. Er is echter wel sprake van enerzijds een aantal ondernemers die moeten professionaliseren, en anderzijds een politieke situatie waarin men onvoldoende kennis heeft van de sector. Ik noem bijvoorbeeld de interpretatie van een rapport waarin gerept wordt over de hotelsector in Limburg en daarop volgend het advies om een rem te zetten op nieuwe ontwikkelingen. Een typisch voorbeeld van politieke besluitvorming die op een verkeerde manier wordt beïnvloed door adviezen van buiten. Marktwerking die binnen bepaalde kaders wordt gefaciliteerd door de politiek biedt voor alle partijen voordeel. Echter dient diezelfde politiek dan wel een duidelijk referentiekader te hebben van wat er speelt in de markt, want anders wordt men op een verkeerd spoor gezet.

De politiek dient een duidelijk referentiekader te hebben van wat er speelt in de markt

'Reguleer hotelmarkt Limburg'

‘Reguleer hotelmarkt Limburg’

Voor de realisatie van nieuwe plannen zal de lokale overheid zelf het lef moeten tonen op de stoel van de ondernemer plaats te nemen, en zelfs overwegen actief te participeren met financiële ondersteuning, in de vorm van een PPS constructie.

Een andere veelgehoorde klacht is dat alles zoveel tijd in beslag neemt en de ondernemer te veel gemeentelijke loketten langs moet, waarbij hij ook nog aanloopt tegen tegenstrijdige belangen binnen gemeentelijk beleid. Recreatieondernemers zijn groot voorstander van een centraal loket met een speciale ambtenaar voor Toerisme en Recreatie. Iemand die bovendien niet reactief werkt, maar juist de markt tegemoet weet te treden en te ontzorgen.

Standpunten Ondernemersnetwerk Toeristisch Midden-Limburg

  1. Gemeente Midden-Limburg
  2. Geen lokale promotie
  3. Investeer in onderscheidende concepten
  4. Vitale verblijfsrecreatie
  5. Eén zakelijk loket
  6. Toeristisch-recreatief terugvorderfonds
  7. Ontsluit subsidies eenvoudiger
  8. Eén doel

Meer op www.toeristischlimburg.nl.

En de nieuwe attractie wordt…?

Na een grondige inventarisatie kan ik alvast loslaten dat het de regio in en rondom Midden-Limburg bruist van de nieuwe plannen. Diverse ondernemers zullen de komende jaren, al dan niet met behulp van de overheid, grote stappen maken. Er liggen plannen voor een nieuwe dagrecreatieve voorziening met een grote indoor attractie. Ook zal binnen afzienbare tijd het eerste Water Jump themapark in Nederland van start gaan. Er wordt veel gesproken over het project Vitale Vakantieparken, ook in Provincie Limburg, maar met veel praten kom je er niet. Bedrijven als Roompot Vakanties en Recreatiepark De Leistert nemen zelf het initiatief. Ook in het kader van dit project hebben de eerste buitenlandse (voor Nederland nieuwe) attracties zich al gemeld op het gemeentehuis van Roermond. De politiek is nu aan zet om doortastend op te treden.

Waarom geen internationale muziektempel in Midden Limburg voor deze icoon?

Waarom geen internationale muziektempel in Midden Limburg voor deze icoon?

Innovatievoucher financiert het Verbeterplan voor ondernemingen

Wij gaan ons hard maken voor het inzetten van subsidiemogelijkheden voor de recreatieondernemers. Binnenkort is het mogelijk om in te schrijven voor de Innovatievoucher, waarmee het traject van het Tien Punten Verbeterplan voor de onderneming kan worden gefinancierd. Te veel bedrijven in deze regio lopen nog achter de feiten aan. En wanneer de doelen van Midden-Limburg slagen, en er binnen enkele jaren vier miljoen toeristen extra naar Midden-Limburg afreizen, moet er nog wel wat gebeuren in het optimaliseren van de gastvrijheid en het versterken van de reeds aanwezige dag- en verblijfrecreatie.

Open Uitnodiging recreatieondernemers

Onderdeel hiervan is Open Uitnodiging aan alle ondernemers in toerisme en recreatie in Limburg voor een bijeenkomst op maandag 7 mei aanstaande bij Roompot Weerterbergen. Hier kan men meepraten met de politiek over de toekomstige ontwikkelingen in deze belangrijke regio en aanhaken bij de toekomstige ontwikkelingen. Een aantal succesvolle collega’s delen hun ervaringen, en wellicht dat dan tevens een eerste tipje van de sluier opgelicht kan worden over de nieuwe attractie!

Het programma op 7 mei 2018:

13.30 uur Inloop te Roompot Weerterbergen

14.00 uur Welkomstwoord door trendwatcher & leisure consultant Hans van Leeuwen, Pleisureworld

14.10 uur Gedeputeerde Mobiliteit, Stedelijke Ontwikkeling en Toerisme, de heer E. Geurts (o.v.)

14.15 uur Klaar voor de toekomst: Roompot Weerterbergen, parkmanager Jos Coumans

14.30 uur Hoe word je Het Leukste Dagje Uit van Nederland: Rob Huppertz, directeur GaiaZoo

15.00 uur Concept Limburg Leisure Academy: Ondernemersnetwerk Toeristisch Midden-
Limburg

15.30 uur Hoe belangrijk is innovatie: Igor Stel, Kasteel Limbricht & Angelique Joosten, De Leistert

15.45 uur Actieplan Versterking Ondernemerschap, toelichting subsidieregeling PMPC: Randy Habets & toelichting subsidieregeling Innovatievoucher 10 Punten Verbeterplan: Hans van Leeuwen, Pleisureworld

16.15 uur 111 Wereldtrends: Hans van Leeuwen, Pleisureworld

17.00 uur Afsluitende netwerkborrel

Hans van Leeuwen; trendwatcher & leisure consultant

P.S. Aanmelden voor de informatieve bijeenkomst op 7 mei aanstaande ‘Wat kunnen wij nog meer met 12 miljoen funshoppers?’ kan op www.pleisureworld.nl/events

CategoryBlog
© 2017 Pleisureworld-Connect | Trendsetting in Leisure.
Top
Follow us:          
Pleisureworld

Pleisureworld