Onlangs is een rapport verschenen over de toekomst van de vaste vakantiegast. Wist u dat 20% van alle vakantieovernachtingen bestaat uit vaste gasten? Het zijn veelal eigenaren van een jaarplaats, chalet, bungalow of boot. Veel campingeigenaren hebben in de achterliggende jaren hun bakens verzet en overaanbod dreigt in hetzelfde segment.
Zou dit de opkomst verklaren van verhuurorganisaties als Top Parken, Succes Parken, Droomparken of EuroParcs? Zij zijn het die menig bestaand campingbedrijf hebben omgeturnd tot chaletpark, waarvan enkele ook zich kunnen meten met een vakantiepark. Het beste voorbeeld op de Veluwe is DroomPark De Zanding: een complete vakantiebelevenis. Niet alleen boekbaar via Droomparken maar ook via de verhuurorganisatie van Roompot. De komende jaren zullen door toename van de welgestelde senioren luxe vakantiewoning projecten de markt gaan veroveren.
De vraag blijft of ook de kampeermarkt het allemaal zal overleven? Ook binnen brancheorganisatie Recron is het sinds kort bespreekbaar dat er meer aandacht dient te zijn voor het basic kamperen. Te vaak ontbreekt het aan recreatieve voorzieningen op niveau, om nog maar niet te spreken over de gastronomische prestaties. De meeste campings die problemen ondervinden, zijn op het productniveau blijven hangen of zijn in omvang te beperkt.
Meer dan een camping
Een uitzondering is Recreatiepark Ter Spegelt, ooit gestart als een “normale” camping. Nu op veel gebieden trendsetter als het gaat om het vakantiepark van de toekomst. Ze hebben zelfs een uitstekend regionaal restaurant: de Keizer Eten & Drinken in Eersel.
Bij de chaletparken schort er veel aan het kampeergevoel met als gevolg lagere bezettingsgraden en rendementen die onder druk komen te staan. Het is dan ook niet verwonderlijk dat in den lande vele Verenigingen van Eigenaren en beheerdersorganisaties op gespannen voet met elkaar leven.
Stoffig kampeerimago verdwijnt
Toch ziet het er naar uit dat het beeld van een echte camping uit vroegere jaren zo langzamerhand zijn stoffige imago van zich af weet te schudden. Er is meer oog voor kwaliteit en steeds vaker gaat dit gepaard met uitbreiding in recreatieve voorzieningen en substantiële investeringen. De grotere campings en vakantieparken sturen aan op een jaarrond exploitatie en komen zo dicht in de buurt van de bestaande bungalow- en chaletparken.
De vakantieparken uit ons land behoren inmiddels tot de top van Europa en bieden zowaar eenzelfde kwalitatief programma als veel bungalowparkorganisaties. Het voordeel is dat je er als gast gratis het kampeergevoel bij krijgt. Recreatieondernemers in bepaalde gebieden hebben meer ruimte gecreëerd voor het toeristisch kamperen met luxe en met een opbrengst per plaats die vele malen hoger ligt dan een gemiddelde jaarplaats vergoeding.
Kamperen is een lifestyle belevenis
Het echte kamperen is verworden tot een lifestyle belevenis, basic bij de boer of als natuurkampeerders om dichter bij de natuur te komen. Er zijn in ons land 137 kampeerterreinen midden in de natuur terwijl er wel meer dan tweeduizend kampeerplaatsen zijn aangesloten bij de VeKaBO Nederland of Stichting Vrije Recreatie SVR.
Het lijkt erop dat het kamperen bezig met een revival en er is zelfs sprake van een tegentrend. Toch zal aan de onderkant van de markt het gevecht losbarsten door de hogere eisen van de consument. Er zal dus ook hier eerder sprake zijn van een afname dan groei.
We gaan naar een pretparkbeleving
Wij kennen allemaal het succes van CenterParcs Pierre en Vacances. Ook Roompot, Landal Greenparks en Hogenboom Vakantieparken begeven zich op dezelfde vakantiemarkt. Een tandje lager komen wij organisaties tegen zoals de RCN en Molecaten die zich ook op dezelfde vakantiemarkt begeven. Het verschil met de camping is dat zij het echte kamperen in de ban hebben gedaan en vervangen hebben door stenen huisjes, chalets of luxe glamping accommodaties met een knipoog naar het kampeergevoel.
Zie daar de gestage opkomst van glamping als unieke vakantiebelevenis en waar de gast bereid is extra voor in de buidel te tasten. De voorsprong van de traditionele bungalowverhuurorganisaties lijkt te worden verloren aan andere concurrenten. Naast de vele bijzondere luxe glamping accommodaties heeft ieder zichzelf respecterend vakantiepark een indoor zwembad, slechtweer voorzienig en diverse horeca mogelijkheden. Bij de Beerze Bulten en ook het Eiland van Maurik zijn grote plannen voor uitbreiding en komt men dicht in de buurt van een volwassen Family Entertainment Center.
Professioneel entertainment en evenementen
Andere partijen voeren daarnaast ook nog eens hun eigen entertainment en organiseren speciale evenementen zoals Halloween en Sinterklaas. Niet alleen voor de gasten maar ook de zakelijke markt in de eigen regio. Zo’n voorbeeld is Campingpark De Bongerd in Tuitjenhorn. We zien ook de opkomst van complete theaterproducties zoals Thomas de Trein door Van Hoorne Entertainment, specialist voor familievoorstellingen, minishows, meet & greets, parkentertainment en TV producties. Het knip- en knutselwerk van animatieprogramma’s zijn passé.
Het hotelconcept bij vakantieparken
En wat te denken van de opkomst van het hotelconcept bij de grotere vakantieparken? Op dit moment kent Nederland Strandpark de Zeeuwse kust en ook in Groenlo Havezate van Marveld Recreatie met een waardering van 9,4. De gemiddelde 3 sterren hotels van landelijk bekende ketens kunnen hier niet aan tippen.
Daarentegen zien wij ook andere nieuwkomers op de markt van vakantieparken. Zo gaat de Efteling haar aanbod uitbreiden met de komst van een thema hotel en een bungalowpark. Ook Attractiepark Slagharen kent haar eigen vakantiepark, dat afgelopen jaar grondig gerenoveerd en vernieuwd is. Ook hier raakt de bungalow haar unieke positie kwijt als het gaat om een shortbreak met bijzondere belevenissen.
De traditionele camping is verworden tot een vakantiepark met veel activiteiten, volop keuze in restaurantformules en steeds vaker jaarrond geopend. Bedrijven die vernieuwend blijven en durven te investeren trekken het campinggevoel naar zich toe. Kijk maar eens naar Landal Land van Bartje of Hof van Saksen. Mijn advies aan laatstgenoemde is om nu een hoteloptie toe te voegen en een unieke dagattractie, om een blijvend voorsprong te kunnen bieden. Alleen daarom al is een vakantiepark veel leuker.
Hans van Leeuwen, trendwatcher en adviseur in leisure
PS: De groepsaccommodaties lijken de dans te ontspringen maar niets is minder waar!
Uit de serie: verover de recreatiemarkt 2016
Dit is deel 2 uit de serie blogs Verover de Recreatiemarkt. Eerder verschenen en binnenkort verschijnen:
Deel 1: Het strand als de nieuwe speelplaats (7 april 2016)
Deel 2: De ballenbak gaat verdwijnen (14 april 2016)
Deel 3: Een vakantiepark is veel leuker
Deel 4: Pretpark wordt een groot theater
Deel 5: Platteland een groot openlucht museum
Deel 6: Overheid het grootste obstakel in recreatie
Foto: eigendom Farmcamps