fietsverhuur-mogelijkheden

Eigentijdse marketingorganisatie met ambitieuze plannen

Vlak voor de zomer was Pleisureworld op bezoek bij VVV Zeeland in Domburg. Patrick Polie, directeur van VVV Zeeland, nodigde ons uit om een kijkje te nemen bij de verbouwing van de ouderwetse VVV-winkel naar VVV-inspiratiepunt.

Patrick vertelt hierover: “Wij zijn een marketingbureau en de inspiratiepunten zijn onze voelsprieten in de markt. Zij zijn een deel van de customer journey en inspireren de gast over de toeristische mogelijkheden in de regio. Je vindt bij ons veel minder souvenirs, maar we willen vooral beleving en inspiratie bieden. Ondanks dat we veel minder artikelen aanbieden, halen we nog steeds dezelfde omzet. We financieren deze inspiratiepunten uit de bijdrage van de gemeenten, ondernemers en partners.

Wij willen vooral beleving en inspiratie bieden

De toerist kijkt naar Zeeland als één bestemming. Hij verwacht nog steeds een traditionele VVV. Dat is niet alleen wennen voor toeristen die ons inspiratiepunt binnenlopen, maar ook voor onze medewerkers. Het grootste verschil is dat de medewerkers nu vóór de balie actief zijn. Zij zoeken persoonlijk contact met de toeristen.

De toerist verwacht nog een traditionele VVV

Gastvrijheid komt zo volledig tot zijn recht; we helpen toeristen daadwerkelijk op weg naar bijzondere belevenissen tijdens hun verblijf in de provincie Zeeland. De winkel in Domburg is als eerste omgebouwd. Momenteel worden de volgende vijf inspiratiepunten ontwikkeld. Het is onze ambitie om in 2020 alle 17 oude VVV-winkels omgedoopt te hebben naar een VVV-inspiratiepunt.”

Bekijk hier een filmpje over het nieuwe inspiratiepunt:

patrick-polie-directeur-vvv-zeeland

Patrick Polie directeur – VVV Zeeland

entree-vvv-domburg

Entree VVV Domburg

beleef-domburg-en-omgeving

Beleef Domburg en omgeving

midden-in-de-beleving

Midden in de beleving

Hoe gaat het met de Muschelwoche campagne?

“De Muschelwoche campagne is nou zo’n mooi voorbeeld uit het bedrijfsleven, waarbij het ondanks de verschillende belangen toch is gelukt om de boer op te gaan met een gemeenschappelijk doel. VVV Zeeland is een van de partners in dit project, samen met initiatiefnemer Het Nederlands Mosselbureau, provincie Zeeland, TUI Ferienhaus en NBTC Holland Marketing.

Met de campagne hebben we al meer dan 1,9 miljoen inwoners van de belangrijkste deelstaten bereikt

Het doel van de Muschelwoche campagne is om de consumptie van de Zeeuwse mosselen in Duitsland (voornamelijk de deelstaat Noordrijn-Westfalen) te vergroten. Tegelijkertijd willen we meer Duitse gasten verleiden tot een bezoek aan de Zeeuwse kust, met name in het voor- en naseizoen. De campagne loopt alweer voor het derde jaar. Heel veel consumenten leggen al de relatie tussen de mossel en Zeeland en gezamenlijk kunnen wij meer bereiken op de Duitse markt.

Deze campagne is alleen mogelijk door nauwe samenwerking met partners

Onderzoeksresultaten na de eerste editie wezen uit dat de campagne-uitingen door 17% van de beoogde doelgroepen zijn gezien. Dit zijn ruim 1,9 miljoen inwoners van Noordrijn-Westfalen, Rijnland-Palts en Hessen. Het bezettingspercentage in de verblijfsrecreatie is in de looptijd van de campagne al met meerdere procentpunten gestegen. Het totale budget voor deze campagne bedraagt € 200.000; een bedrag dat alleen door samenwerking met belanghebbende partijen is op te hoesten.”

domburg-grandeur-en-beau-monde

Domburg: Grandeur en beau monde

fietsverhuur-mogelijkheden

Fietsverhuur mogelijkheden

the-green-room

The green room

Waarom nog steeds de VVV? Er zijn toch Booking.com, Groupon, Airbnb, VakantieVeilingen, Hotelspecials en WeekendjeWeg?

“De VVV is essentieel! Er zijn duizenden toeristische bestemmingen in Nederland en dat worden er steeds meer. Onze inspiratiepunten helpen de toerist bij de zoektocht naar het beste uitje of vakantieadres. Wanneer wij hadden vastgehouden aan de oude situatie met vijf verschillende VVV organisaties in Zeeland, dan hadden we inderdaad geen bestaansrecht meer gehad.

Onze grootste uitdaging is om relevant te blijven voor de lokale ondernemer.

Onze grootste uitdaging is om relevant te blijven voor de lokale ondernemer. We zijn een Zeeuwse organisatie en daardoor kunnen we flink investeren, maar de ondernemer wil graag de revenuen en zichtbaarheid op lokaal niveau terugzien. Leg de kleine zelfstandige mkb’er maar eens uit wat de effecten zijn van een tv- of radiocommercial. Laat staan voor de kleine kampeerboer of streekwinkel.

We hebben als grotere organisatie een schaaldilemma waar we op diverse manieren nu een oplossing voor proberen te bieden. Ik vind drie punten van wezenlijk belang waarop wij als VVV Zeeland het verschil kunnen maken:

  • Toeristische inspiratie waarbij we gasten persoonlijk en op maat inspireren in onze nieuwe VVV-inspiratiepunten. Online zien gasten door de bomen het bos niet meer. Wij weten bijvoorbeeld waar en wanneer je met de hond op het strand kunt wandelen. Die informatie biedt Booking.com niet!
  • Collectieve en onderscheidende marketing van de regio. Gasten kiezen eerst voor Holland, dan voor Zeeland en daarna vaak pas voor een eiland of plaats binnen Zeeland (een enkele badplaats uitgezonderd).
  • Sturen op samenwerking tussen ondernemers en het verzamelen van data. Er is steeds meer behoefte aan inzicht in het snel veranderende gedrag van de hedendaagse consument. Wij bieden samen met de HZ (Hogeschool Zeeland red.) op basis van de ZeelandPas bijvoorbeeld dashboards waarmee ondernemers kunnen zien wat gasten ondernemen bij goed weer of slecht weer, waar kansen liggen voor samenwerkingen etc.”

fankleding-te-koop

Fankleding te koop

impressie-vvv-zeeland

Impressie VVV Domburg

zo-zie-je-zeeland-pas

Zo zie je zeeland-pas!

interactieve-schermen

Interactieve schermen

Hebben (recreatie)ondernemers de VVV nog wel nodig?

De vrijetijdsmarkt heeft onder invloed van internet een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt. Allerlei nieuwe initiatieven weten telkens slimmer en sneller in te spelen op de behoefte van de consument en zijn meetbaar voor de ondernemer. Ook VVV Zeeland ziet deze ontwikkelingen.

Toch ziet Patrick Polie een centrale rol weggelegd voor een professionele organisatie: “Het belangrijkste is dat Zeeland als collectief zichtbaar moet blijven. Hierdoor bieden we ondersteuning aan bedrijven, die vooral met zichzelf bezig zijn en vaak beperkter met hun omgeving. Terwijl juist dat laatste van belang is bij de overweging van de consument om voor Zeeland te kiezen.

De ZeelandPas biedt ons mogelijkheden voor Big Data

Wij zijn ons ervan bewust dat wij meer kunnen doen met nieuwe technieken in onze ondersteunende diensten. Het begin van Big Data. Een voorbeeld hiervan is de ZeelandPas. Dit jaar zijn we gestart om profielen vast te leggen en informatie te verzamelen over persoonlijke interesses. In april 2017 komt er een compleet nieuwe digitale portal vvvzeeland.nl en een nieuwe Zeeland App. Daarin investeren we dit jaar al meer dan een half miljoen euro.

De ZeelandPas is straks multi-inzetbaar

We houden ons bezig met ticketing van vervoer & vermaak. Online boeken van hotels en vakantiewoningen via onze portal is al mogelijk en vanaf 2017 gaan we ook restaurants hierin meenemen. In de nabije toekomst willen we dat je met de ZeelandPas de slagboom bedient van de camping, een kaartje koopt voor bus of attractie met extra korting en je informatie en aanbiedingen krijgt die alleen voor jou van toepassing zijn.”

De waarde van de ZeelandPas vergroten

Kenniscentrum Kusttoerisme bracht afgelopen zomer een themapublicatie uit over de ZeelandPas: “De ZeelandPas is dé belevingspas voor bezoekers en inwoners die Zeeland willen ontdekken. In deze nieuwe themapublicatie wordt een beeld geschetst van het gebruik van de ZeelandPas aan de hand van de customer journey.

Hoe maken gasten en inwoners kennis met de ZeelandPas? Hoe wordt de pas gebruikt tijdens het bezoek en hoe wordt de pas geëvalueerd? Per fase vindt u tips voor ondernemers over hoe zij de waarde van de ZeelandPas voor hun gasten en bedrijf verder kunnen vergroten!

vvv-blijft-een-centrale-rol-vervullen

VVV blijft een centrale rol vervullen

interactieve-schermen

Interactieve schermen

impressie-zeelandpas-ontdek-bespaar-en-beleef

Impressie Zeelandpas: ontdek, bespaar en beleef

Wat is jouw persoonlijke ambitie?

“Mijn doel is om leiding te geven aan een professionele organisatie en deze uit te laten groeien naar een toeristische autoriteit in Nederland. Ik wil de dienstverlening ombouwen van informatie naar inspiratie. Werken aan een krachtige digitale en online strategie, die bedrijven en andere partijen weet te verbinden en voorziet in bruikbare statistieken en Big Data.

De eerste ervaringen van de VVV-inspiratiepunten lijken een schot in de roos

Ik vind het belangrijk om te focussen op enkele duidelijke ambities in plaats van heel veel dingen een beetje te doen. De eerste ervaringen van de VVV-inspiratiepunten lijken een schot in de roos. Een ander speerpunt is de ontwikkeling van de Digitale Zeeland Experience. Het Zeeuws Informatie Distributie Systeem (afgekort: ZIDS) biedt een verzameling van applicaties en informatiekanalen waarmee de recreatieondernemer informatie uit de database van VVV Zeeland effectief kan inzetten.

Slechts 25% van onze totale financiering komt nog van lokale en provinciale overheid

Doordat we zijn afgestapt van het contributiemodel is het veel duidelijker voor veel partijen wat de betaling aan de VVV hen precies oplevert. Andere inkomstenbronnen zijn de reserveringen van vakantiewoningen, groepsactiviteiten en het uitgeven van eigen producten zoals routes.

Daarnaast werken we op projectbasis voor ondernemers, maatschappelijke organisaties of gemeenten. Slechts 25% van onze totale financiering komt nog van lokale en provinciale overheid. Vroeger was dat soms wel meer dan de helft!”

Wij danken Patrick Polie van VVV Zeeland voor zijn gastvrijheid.

Hans van Leeuwen, Trendwatcher & Adviseur

PS: Uit de pers:
Europees geld voor innovatieproject toerisme PROFIT

VVV-Zeeland: Digitale Zeeland Experience

© 2017 Pleisureworld-Connect | Trendsetting in Leisure.
Top
Follow us:          
Pleisureworld

Pleisureworld