De herten lopen tussen de bungalows
Het is voor mij sinds de opening in 2015 alweer de derde keer dat ik te gast ben bij het laatste nieuw gebouwde Center Parcs bungalowpark in Frankrijk, Les Bois Aux Daims (“het hertenpark”). Dit totaal vernieuwend bungalowparkconcept is onderdeel van de Groupe Pierre et Vacances Center Parcs. Zij hebben met dit park de basis gelegd voor de huidige renovatie van het bestaande aanbod in ons land. En die van toekomstige nieuwe parken, waaronder het later dit jaar te openen Villages Nature bij Disneyland Resort Parijs. Ons bezoek in Frankrijk was uitstekend voorbereid door de marketingafdeling van Center Parcs, compleet met een ongekend openhartig ontvangst door General Manager Bruno Guth. Passend bij een winnende coach! Na een aantal jaren als manager op een ander Frans park van het concern, Les Trois Forêts. was Bruno Guth vanaf de tekentafel betrokken bij de realisatie van dit nieuwe resort. Uiteraard zijn wij benieuwd naar zijn verhaal.
Parkdirecteur Bruno Guth vertelt
“Dit park is in een recordtijd tot stand gekomen: binnen zeven jaar van concept tot realisatie. Dit dankzij de rol van de “region” (vergelijkbaar met bij ons in Nederland de provincie); wat dankzij de werkgelegenheid voor het totale project een bijdrage betekende van zo’n veertig miljoen euro op een totale investering van circa 350 miljoen. Zonder deze constructie, een soort van PPS (Publieke Private Samenwerking), was het nooit zo snel van de grond gekomen. Er zijn op het park in totaal 800 villa’s, verdeeld over vier soorten luxeniveau’s, en 9 exclusieve boomhuizen. Net zoals op de andere parken is het vastgoed verkocht. Op de boomhuizen na, die met een investering van bijna vierhonderdduizend euro voor beleggers niet interessant waren. Door het hele park liggen wildroosters om de vele herten te huisvesten die vrij rondlopen op het bungalowpark. Geregeld staan ze ineens voor je bungalow. Of je staat tijdens het wandelen ineens oog in oog met een hele roedel herten, wilde zwijnen of vossen.”
Receptieloze aankomst
De 77.000 aankomsten op jaarbasis verlopen receptieloos dankzij het Nederlandse bedrijf Simac. Tijdens onze inspiratiereis heeft Patrick Manders van Simac een introductieworkshop verzorgd over de mogelijkheden van een innovatief polsbandje. Bij aankomst krijgen gasten hier een pakketje met alle relevante informatie, een polsbandje voor het zwembad en de voucher voor alle persoonlijke reserveringen (zoals huurfietsen, events en diner).
Het park realiseert binnen twee jaar een bezetting van 82% en heeft dus gemiddeld zo’n 4.500 gasten per dag op het park. Afhankelijk van de bezetting zijn er dagkaarten in de verkoop voor AquaMundo.100 tot 300 beschikbare dagkaarten, €25.- per ticket: goed voor 1 miljoen omzet! Les Bois aux Daims is het eerste bungalowpark van Center Parcs dat werk heeft gemaakt van het buitenzwembad, met echte waterglijbanen en een luxe outdoor spa.
Sinds anderhalf jaar biedt Center Parcs dagelijks aankomsten (met verblijf van minimaal 2 dagen). Toch blijven de traditionele aankomst- en vertrekdagen populair. 50% van de gasten boekt hier voor een week of langer. Door de ligging ver van de grote steden en andere landen, kennen ze hier niet het vakantievoordeel van Belgen, Duitsers of Nederlanders. Ondanks 1.400 plaatsen in de horeca is er een enorme uitdaging, mede door de Franse cultuur van heel laat eten, waardoor een tweede shift ontbreekt. Ook bij dit park is de horeca overigens uitbesteed.
Housekeeping in eigen beheer
De spreiding in aankomsten zorgt ervoor dat de druk op de schoonmaak wordt verminderd. Dankzij een goed parkeermanagementsysteem staat gemiddeld bij slechts zo’n 10 bungalows de auto voor de deur. Het verschil met veel andere parken is de opzet van een soort “lussen” van bungalows met eigen parkeerterrein en housekeeping. Zo wordt de afstand voor de schoonmakers tot slechts12 minuten beperkt en is er enorm veel tijdwinst. Housekeeping gebeurt hier in eigen beheer. Van de totale 260 hectare park is maar 11% bebouwd. Het doel is om de komende jaren uit te breiden met extra bungalows. Les Bois aux Daims heeft het beste van het beste, en heeft veel kunnen leren van een park als Les Trois Forêts.
Outsourcing en Co-Branding
Bruno Guth vervolgt zijn verhaal: “Wij hebben geen sporthal of evenementenlocatie voor grotere activiteiten. Onze Spa & Wellness bieden we aan via outsourcing van het Deep Nature Spa 5-sterren hotelconcept. Diverse andere faciliteiten hebben we via een lokale eigenaar met contracten voor 20 jaar vastgelegd. In tegenstelling tot onze collegaparken zoeken wij meer de verbinding met de regio, omdat de gasten van grotere afstand komen en gemiddeld langer verblijven. Via onze Action Factory kun je zelfs Utra Light vliegen boeken naast al onze eigen activiteiten op het park. Ook is een bezoek te combineren met het bijzondere themapark Puy Du Fou.
Een bijzondere ervaring is de fietsverhuur. De 100 golfkarretjes zijn dagelijks allemaal bezet (minimaal €75.- per dag!). Wie vooraf via internet heeft gereserveerd loopt met zijn voucher de drive-in fietsverhuur binnen, zoekt zijn fiets uit en rijdt weg. Als het allemaal verloopt zoals het hoort, verkort dit de wachttijden en verhoogt de kwaliteit van persoonlijke aandacht. Het geeft de gast ook een gevoel dat het allemaal niet zo lang duurt, omdat hij zelf de lead heeft.”
Wild observatie – Natuurlijk Center Parcs
Bijzonder in het aanbod is de 250 meter lange ‘wild experience’ hoog door de bomen. Via touwbruggen loopt men hoog boven de dieren in het wild. Een mini dierenpark met allerlei excursiemogelijkheden brengt je dicht bij de natuur en de dieren, die zoveel mogelijk in een natuurlijke habitat op het bungalowpark verblijven. De indoorspeeltuin is hier waarschijnlijk de meest gethematiseerde van alle Center Parcs parken. De speelstructuur is geleverd door Proludic.
Wij verbleven voor enkele dagen in een boomhuis en voor mij was het werkelijk de eerste keer dat het verblijf zo sfeervol en comfortabel aanvoelde, dat een verblijf van week of langer geen straf zou zijn. Vooral het uitzicht van hoog tussen de boomtoppen met vogelzang en kikkers op de achtergrond zorgde voor een vakantiegevoel zo als het hoort. Ook de inzet van een originele boerderij van Poitou als activiteit is een topper op dit park.
Als we toch nog ietwat kritisch mogen zijn, dan vinden wij (ook hier) de kwaliteit van de horeca voor verbetering vatbaar, met uitzondering van Il Giardino Pizza & Pasta. De supermarkt is van alle gemakken voorzien en de naastgelegen streekwinkel geeft toch nog iets van dat vakantiegevoel in Frankrijk. Een extra compliment voor de ambiance en sfeervolle aankleding van alle openbare ruimtes. Er is ons verteld dat ook hier storytelling onderdeel uitmaakt van het concept, alleen het precieze verhaal hebben wij niet kunnen ontdekken. Opvallend is de rol van de medewerkers die de gasten zonder uitzondering een thuisgevoel geven door hun optimale gastgerichtheid. Het is alleen jammer dat de meeste medewerkers niet in staat zijn meerdere talen te spreken.
Les Bois Aux Daim, al bij al een trendsetter en schoolvoorbeeld voor de collega’s werkzaam in de bungalowsector en vakantieparken. Een vakantiepark om écht op vakantie te gaan!
[column parallax_bg=”disabled” parallax_bg_inertia=”-0.2″ extended=”false” extended_padding=”true” background_color=”#efefef” background_image=”” background_repeat=”” background_position=”” background_size=”auto” background_attachment=”” background_video=”” vertical_padding_top=”0″ vertical_padding_bottom=”0″ more_link=”” more_text=”” left_border=”transparent” class=”” id=”” title=”” title_type=”single” animation=”none” width=”1/1″ last=”true”]
Onze beoordeling:
- Hospitality, ontvangst en receptieloze aankomst 9.5
- Totaalbeeld kwaliteitsplan 9.8
- Aanbod activiteiten, veiligheid, diversiteit 9.5
- AquaMundo 9.5
- Aquadome 9.5
- Boomhuis (schoonmaak) 10
- Catering en restaurants 6.5
[/column]
Hans van Leeuwen, Trendwatcher en adviseur in leisure
[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/3″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/3″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/3″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]