De Duitse toerist nader in beeld – deel I

Dit najaar start de Masterclass Innovatie in Marketing waarbij een belangrijk onderdeel is het aanspreken van de Duitse en Vlaamse toerist. Daarom nu alvast een korte preview: wie is die Duitse gast en hoe gedraagt hij zich? Een bijdrage door Duitsland kenner Ruud Steenhuisen.

De Duitse toeristische markt is een grote en belangrijke exportmarkt

Men geeft in totaal €70 miljard per jaar uit aan toerisme in het buitenland en €33 miljard aan vakanties in eigen land. De top 5 favoriete vakantiebestemmingen van de Duitsers zijn Spanje (13,5%), Italië (7,8%), Turkije (7,0%), Oostenrijk (4,9%) en Frankrijk (3,4%). Nederland staat op de 8ste plaats met 2,3% van alle buitenlandse vakanties. Als het om korte vakanties (5 dagen of minder) gaat stijgt Nederland naar een 3e plaats, na Oostenrijk en Frankrijk. Amsterdam staat op een 3e plaats als favoriete Stedentrip na London en Parijs.

Toeristengebied verblijfsgasten uit DuitslandDe Duitse toerist is de belangrijkste groep voor Nederland

Van de 12,2 miljoen bezoekers komen er 3,7 miljoen uit Duitsland (volgens NTBC in 2015 meer dan 4 miljoen) die in totaal 12,7 miljoen overnachtingen boeken in Nederland. Hotels hadden 1,8 miljoen Duitse gasten in 2013, en nog eens 1,8 miljoen verbleven in andere accommodaties.

De Duitse toerist bezoekt in Nederland vooral onze kustgebieden (1,2 miljoen gasten/jr)

Daarna komen de steden (986.000) en bos en heide (922.000). De verdeling naar gasten toont dat ze vooral hotel accommodaties boeken (1.78 miljoen gasten met 3.49 miljoen overnachtingen). Het langst verblijft men in de bungalowparken (1.1 miljoen gasten met 5,96 miljoen overnachtingen). Campings staan op een derde plaats  met 565.000 gasten en 2,82 miljoen overnachtingen. (Bron: NTBC MarketScan 2014).

Verdeling gasten naar accommodatieHet meest geliefde type vakantie van de Duitsers is een strandvakantie (53%)

Gevolgd door rondreisjes, bos en natuur/wandeltochten, wellness en spa´s en stedentrips. Ze geven voor hun grote vakantie (2-4 weken en meestal in de zomer) in Europa gemiddeld €2049 uit. De autovakantieganger geeft gemiddeld €1729 uit gedurende zijn/haar grote vakantie (bron: ADAC Reisemonitor 2015).

Maar Nederland vertegenwoordigt nog steeds niet meer dan 2,3% van de totale Duitse buitenlandse reizen

En is blijkbaar ook minder aantrekkelijk dan een strandvakantie in eigen land. Dit terwijl voor 37% van de totale Duitse bevolking de Nederlandse bestemming binnen 3 uur per auto te bereiken is. Duitsers bezoeken het vaakst hun eigen noordelijke kust (Ostsee 42% van de potentiele Kustbezoekers en Nordsee 39%) en de Nederlandse kust met 19% staat op de 3e plaats. Als men NRW en Nedersaksen vergelijkt met de rest van Duitsland, dan scoort de Nederlandse kust beduidend beter. Het wordt als eerste voorkeur door 21% van de Duitse vakantiegangers uit NRW/NS gekozen.

Modes of transport 2015 DuitserDe Duitser hecht veel waarde aan zijn/haar grote vakantie (Haupturlaub), en is niet van plan daarop te besparen (Bron: DRV Fakten und Zahlen 2014). Het gemiddelde aantal dagen dat men op grote vakantie gaat is 14 dagen. Het totale gemiddeld aantal vakantiedagen is gedaald tot 10,8 nachten, en dit komt met name doordat het aantal kortere vakanties (minder dan 5 dagen) aan het stijgen is. In het algemeen gebruikt de Duitser voor een korte vakantie vooral de auto (51,2% vs. 32,7% vliegtuig, 5,9% Bus, en 7,5 Trein). Voor de grote vakantie pakt men voornamelijk het vliegtuig (47%).

Voor een bezoek aan Nederland gebruiken de meeste Duitse toeristen een auto of camper (80%) terwijl maar 7% een vliegtuig neemt en 6% de trein. Nederland wordt vooral voor kortere vakanties en dag uitjes bezocht.

Er liggen veel kansen voor de Nederlandse stranden en bos en natuurgebieden

Om de Duitse toerist – vooral die uit NRW en Nedersaksen – te lokken. De rit is vaak korter dan naar de noordelijke Duitse strandgebieden en Nederland scoort hoog op belangrijke punten bij de Duitsers. Het feit dat Egypte, Tunesië en andere verre oorden meer met terrorisme te kampen hebben zorgt ervoor dat Duitsers kiezen voor kortere vakanties dichter bij huis.

Meer over de Duitse gast en hoe hem te bereiken? Meld u dan aan voor de Masterclass Innovatie in Marketing waar Ruud als een van de gastdocenten optreedt. Ook is hij spreker tijdens de Nationale Netwerk Lunch 2016.

Over twee weken volgt deel II van dit artikel over het online gedrag van de Duitse toerist, inclusief tips om de Duitser naar je bedrijf te lokken!

Door: Ruud Steenhuisen, Duitsland Expert

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.