Toeristische uitbreiding nodig om meer Duitsers en Belgen naar de regio te trekken
De oud burgemeester van Maastricht, Gert Leers, noemde regio Zuid-Limburg al gekscherend ‘het centrum van Europa’. Achteraf gezien toch niet zo’n rare gedachte. Volgens Anya Niewierra, algemeen directeur van VVV Zuid-Limburg, is dit zelfs volkomen terecht. “Iedereen kent het Drielandenpunt als toeristische trekker, maar in totaal kennen wij een afstand van 200 kilometer grens met het buitenland. Alleen al de Duitse regio Noordrijn-Westfalen biedt ons al meer potentiële bezoekers dan uit heel Nederland. Met als voordeel dat Zuid-Limburg voor hen om de hoek ligt. Net als voor België. Een attractie van wereldformaat in Parkstad Limburg zet de hele regio internationaal op de kaart. De gehele toeristische infrastructuur zal ervan profiteren.”
[column parallax_bg=”disabled” parallax_bg_inertia=”-0.2″ extended=”false” extended_padding=”true” background_color=”#efefef” background_image=”” background_repeat=”” background_position=”” background_size=”auto” background_attachment=”” background_video=”” vertical_padding_top=”0″ vertical_padding_bottom=”0″ more_link=”” more_text=”” left_border=”transparent” class=”” id=”” title=”” title_type=”single” animation=”none” width=”1/1″ last=”true”]
Parkstad Limburg heeft onlangs een ‘Tourism for Tomorrrow Award’ gewonnen tijdens de internationale WTTC conferentie in Dallas. De regio won de ‘Destination Award’. Lees het nieuwsbericht op Pretwerk.
[/column]
Opscheppen met #braggie plekken
Om de destinatie Zuid-Limburg verder op de kaart te zetten, gaat VVV Zuid-Limburg haar bezoekers met mobiele landmarks uitdagen om het bezoek aan de regio zo veel mogelijk via sociale media te delen. Daarnaast krijgen bekende Nederlanders die geboren en getogen zijn in deze streek het ambassadeurschap van Parkstad Limburg. Deze bekendheden dragen dit ook weer uit op hun eigen sociale kanalen. Zo ontstaan mooie beeldverhalen in diverse media zoals lifestyle magazines, radio en televisie. En dat allemaal met weinig budget.
[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/3″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
Bevorderen van het vreemdelingenverkeer naar het Geuldal sinds 1885
Ik ken Anya Niewierra al vele jaren en het is telkens weer een feest om haar te ontmoeten. Mede dankzij haar tomeloze enthousiasme en voortdurende drang om het moois uit te dragen dat Zuid-Limburg te bieden heeft. Naast haar functie als algemeen directeur van VVV Zuid-Limburg, runt zij ook nog eens samen met haar man een kleinschalig hotel annex B&B. Zij ervaart dus dagelijks aan den lijve hoe het is om je hoofd boven water te moeten houden in het toerisme. “De landelijke VVV kent zijn oorsprong in het Limburgse. Vandaar dat wij hier in het zuiden loyaal zijn aan het VVV-merk, dat staat voor optimale gastvrijheid”, vertelt Anya ons.
Maar zij vervolgt met de boodschap dat de VVV over enkele decennia in zijn huidige vorm niet meer bestaat. Waarom? “Door de voortdurend veranderde wereld waarin wij mee moeten gaan. Ook binnen onze organisatie moeten we bakens verzetten. Dat impliceert een nieuwe strategie, VVV 3.0, waarin onze kerntaak wordt verankerd: het bevorderen van het toerisme in en naar Zuid-Limburg. Onze hoofdtaken bestaan uit het verzamelen van toeristische informatie, productontwikkeling, marktbewerking, promotie & PR, ondersteunen bij regionale evenementen, begeleiden van projecten en helpen van gemeenten met het schrijven van hun toeristische visie of beleidsnotities. Zo zijn wij nu bijvoorbeeld voor de gemeente Brunssum aan de slag. We dragen ook nog de verantwoordelijkheid voor het onderhoud van de bewegwijzering van alle fiets- en wandelroutes. Wij toetsen onze inspanningen door elke vier jaar de bestedingen in het toerisme te laten meten.
Veel van de nieuwe uitgangspunten van deze VVV 3.0 komen voort uit de veranderende marktomstandigheden voor de ondernemers. Zo maken we geen fullcolour folders van onze verblijfsaccommodaties meer. En we gaan ook geen energie meer steken in de mogelijkheid om via de VVV een kamer of bungalow te boeken. Dat is echt een gepasseerd station. Mondiale spelers zoals Booking.com en Airbnb hebben dit van ons overgenomen.”
Online is een vak geworden
Mainstream bedrijven, die niets unieks te bieden hebben, maken momenteel 80% uit van de markt. Juist in deze regio, waar de kleinschaligheid de boventoon voert, is dit een groot gevaar dat op de loer ligt. Die kleinschaligheid biedt wel volop kansen voor unieke belevenissen. Ondernemers worden echter tureluurs van reviews; het lijkt wel of je het nooit meer goed kunt doen voor de gast. De consument laat zich steeds meer leiden door foto’s, video’s en sfeer, en als ze op hun hotelkamer komen sluit dit niet aan op de illusie in hun gedachten. Een ander gevaar is dat je er met enkel goede reviews of een hoge Zoover-ranking ook niet meer komt. Grote OTA’s (online travel agents) laten je steeds meer betalen om zo hoog mogelijk te staan in de zoekresultaten.
Het eigen Limburgse ticketplatform Tickli (Ticketshop Limburg) is anders. Een onderdeel van de Limburgse cultuur zijn de vele lokale evenementen en kleine attracties. Deze worden vaak gedragen door vrijwilligers maar zetten tegelijkertijd wel het gebied op de kaart. Het World Parade Festival in Brunssum heeft bijvoorbeeld een enorme impact. Deze kleine evenementen en attracties vind je niet bij de landelijke ticketbureaus. Laat staan dat je online kaarten kunt bestellen. Hier vult de dienstverlening van VVV Zuid-Limburg een belangrijk gat op: het platform is door hen zelf ontwikkeld en organisatoren kunnen tegen een lage provisie tickets voor deze evenementen eenvoudig online aanbieden.
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/4″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
Brochures verdwijnen jammer genoeg nog niet
Anya vertelt verder over de nieuwe strategie van de VVV: “Een foldertje op locatie doet het nog steeds goed. Ondanks dat wij stoppen met het maken van onze eigen accommodatiebrochures, willen we onze dienstverlening wel verbeteren. We hebben momenteel 30 VVV shop-in-shop servicepunten in ons gebied en vijf zelfstandige VVV-winkels in Gulpen, Vaals, Valkenburg, Sittard en Heerlen. Momenteel zijn wij ons aan het herbezinnen wat onze nieuwe look and feel moet worden. Bijvoorbeeld themawerelden en meer ruimte voor Virtual Reality, waarbij wij de bezoekers aan de hand kunnen nemen in de ‘echte’ wereld. Een deel van onze medewerkers hebben we de afgelopen maanden op pad gestuurd om inspiratie op te doen, die we kunnen gebruiken bij de ombouw van onze servicepunten en winkels. Zodat we nog beter de verbinding kunnen leggen met de toerist. We brengen bijvoorbeeld het nieuwe Maankwartier in Heerlen tot leven, en de vele bijzondere Valkenburgse burchten.
De informatiebehoefte van de consument gaat tegenwoordig vierentwintig uur per dag door. Dankzij ons draagvlak in 18 gemeenten en bij 900 contribuanten (bedrijven en organisaties met een jaarlijkse contributiebijdrage) biedt VVV Zuid-Limburg nog steeds het meest complete overzicht aan de consument. We werken daarnaast aan het versterken van het imago. De VVV heeft een voortrekkersrol in veel samenwerkingsverbanden op nationaal en internationaal niveau.”
Meer over de inspanningen van Anya en haar collega’s is uiteraard te vinden op de website van VVV Zuid-Limburg.
Wie neemt de touwtjes in handen?
Het wordt mij steeds duidelijker dat toeristische informatie een belangrijke voorwaarde is voor economisch draagvlak in de regio. Samenwerking is van groot belang: tussen alle sectoren en tussen alle lagen in de bevolking. Het is daarbij wel belangrijk wie de regie in handen heeft. Wat mij betreft zou alleen VVV Nederland hierin een grote rol van betekenis mogen spelen. Wellicht zouden zij die autoriteit meer moeten claimen. Wie anders zet zich in ons land in voor gastvrijheid? Brancheorganisaties hebben bewezen dat zij niet met elkaar door een deur kunnen. Vele initiatieven uit het verleden zijn gedoemd te mislukken doordat er niet voldoende onderling vertrouwen is. Het initiatief Gastvrij Nederland is te vrijblijvend omdat men ook hier weer alle partijen binnenboord moet houden. VVV Zuid-Limburg laat zien dat het wél kan en dat het met samenwerken tot veel in staat is. Ik vind dat de overheid in de toekomst de randvoorwaarden moet realiseren om dergelijke samenwerkingsverbanden in toerisme en recreatie te borgen. De toeristenbelasting is het eerste wat in zijn huidige vorm op de schop moet. Dat zou een mooie eerste aanzet zijn om te financieren wat de consument verwacht van de VVV.
Hans van Leeuwen, trendwatcher & adviseur