Attractieparken kijken vooral naar bezoekersaantallen terwijl campings en bungalowparken zich bezighouden met de bezettingsgraad. We lopen tegen het einde van het jaar en de balans wordt opgemaakt. Menig organisatie kijkt alweer naar het nieuwe jaar en mijmert over de nieuwe tarieven, wetende dat het plafond is bereikt. De kosten zullen blijven stijgen en de “kale prijzen” kunnen niet meer omhoog. Er is een fighting markt ontstaan en hoe kunnen we daar een antwoord op vinden?
Op diverse plaatsen in het land ben ik nu actief om ondernemers op een andere manier naar hun tarieven te leren kijken. Alles is nog te veel op traditionele leest geschoeid. Te veel aandacht gaat uit naar verbetering van het bestaande product en te weinig houdt men zich bezig met het centraal stellen van de “klant”. Men kijkt te weinig naar de “mix” waarin een nieuwe prijsstrategie tot een hogere opbrengst kan leiden. Wie in staat is zijn product te verbijzonderen en dat ook nog eens heel flexibel aan de juiste man weet te presenteren, kan daarmee inspelen op meer beleving en daarbij een hogere opbrengst.
Op basis van mijn ervaringen heb ik favoriete top vijf samengesteld. Ik hoop dat mijn blog zal inspireren om ook eens door een andere bril te leren kijken!
TIP 1. Start met het in kaart brengen van uw bezettingsgraad/bezoekersaantallen over de afgelopen vijf jaar zodat u een trend kan waarnemen.
TIP 2. Analyseer uw tarieven en kortingsstaffel, stel vast wat uw gemiddelde opbrengsten zijn en zorg voor differentiatie. Vergeet ook niet uw benchmark. Vergelijk uw opbrengsten door verschillende scenario’s naast elkaar te zetten.
TIP 3. Stel een jaarkalender vast van uw evenementen/arrangementen en koppel hier uw marketingactiviteiten aan. Vergeet ook niet uw doelstelling: wat u wilt bereiken? Verbijzonder uw “vaste” producten en vergelijk deze met uw “standaard product”. Zie uw eerste winst door er een ander prijskaartje aan te koppelen. Zorg voor aankomstmogelijkheden per dag. Ook attractieparken moeten de poorten kunnen openen in de winter als het mooi weer is.
TIP 4. Stel vast wie u “gasten” zijn in de afgelopen vijf jaar en geef ze een apart kenmerk voor de juiste selectie in uw datasysteem. Pas uw aanbieding aan met de juiste boodschap (verleiding). Zorg dat u zoveel mogelijk klantgegevens (emailadressen) verzameld zodat u vandaar uit een relatie kunt opbouwen met uw gast (retentiemarketing). Wilt u meer Belgische gasten? Waarom dan geen gerichte online campagne bij onze Zuiderburen? Het klinkt logisch maar ik zie bijna geen recreatieondernemers die dit op deze wijze oppakken. Kies niet te makkelijk voor een eenzijdige traditionele oplossing zoals ACSI, ANWB, Ardoer, Alan Rogers etc. Er is al veel meer te koop op de markt.
TIP 5. Bedrijfsblindheid is iets waar veel recreatieondernemers tegenaan lopen. Zorg voor beleving door oog voor kwaliteit op alle onderdelen van uw bedrijf. Wees kritisch op alle details en leg vast welke criteria van belang zijn voor een gezellige sfeervolle belevenis. Weet u al hoe een kopje koffie tegenwoordig gepresenteerd wordt of bent u ook slecht bereikbaar per e-mail? Een kijkje bij collega’s is geen overbodige luxe.
Het is wel eens prettig dat je de ogen geopend worden. In algemene zin hebben recreatieondernemers niet geleerd om proactief de consument te benaderen. Probeer oog te hebben voor wat er allemaal om u heen verandert. Moet u nog wel alles in eigen beheer uitvoeren of zal de aandacht voor uw bedrijf ook op een andere manier ingevuld moeten worden?
Wilt u ook een brainwash, inspiratie of een powerboost? Even sparren kan altijd dus een belletje en wij gaan u helpen. Het klinkt raar maar een adviesrapport zal in dit geval niet helpen. Het gaat om een praktische insteek met oog voor detail en een boodschap gericht op uw gasten.
Hans van Leeuwen, trendwatcher & expert in leisure