Onderzoeken geven aan dat het aantal vakanties zal stabiliseren en zelfs licht zal dalen. Externe kosten zoals toeristen- en forensenbelasting zullen blijven stijgen. De consument heeft de buik vol van de stijgende parkeertarieven. Een vakantie mag minder luxe en met een gemiddelde prijs. Van achter zijn mobiel of tablet zoekt meer dan 65% van de consumenten via Google actief naar voordeeltjes. De traditionele manier van reclame maken heeft geen effect en ondernemers moeten zelf meer verstand hebben van marketing. Het gaat allemaal om beleving en storytelling en de consument verwacht dat het allemaal in orde is.
Het aantal caravans zal afnemen door de hogere bijtelling voor leaseauto’s en het aantal wagens met trekhaak zal dalen. De totale bedrijfstak recreatie staat op zijn kop doordat de traditionele ondernemer de grip dreigt kwijt te raken op de consument die zelf bepaalt waar en wanneer hij zijn vakantie wil doorbrengen. Hoe kan de recreatieondernemer zijn bedrijf nog toekomstbestendig maken?
Glamping is een blijvertje! Recreatiepark TerSpegelt, winnaar van de ANWB Award beste jongeren camping heeft zijn nieuwe luxe tent in het hoogseizoen nu al volledig volgeboekt via Facebook. Bij kinderpretpark Het Land van Jan Klaassen in Braamt kan men slapen in een Russische reddingshelikopter. Sanering in de campingbranche is volop in gang. Diverse hotels in de regio Midden- en West-Brabant vragen gasten een hogere toeristenbelasting dan het bedrag dat gemeenten daadwerkelijk heffen. Ze bedotten daarmee niet alleen gasten, maar plegen ook oneerlijke concurrentie, vinden onder meer collega’s en afgevaardigden van Koninklijke Horeca Nederland.
Het bekende Lifestyle TV Programma CampingLife heeft er een concurrent bij: Kampeer TV. Kijkers zien er de laatste trends op kampeergebied, de nieuwste campers en het laatste beursnieuws. De presentatoren zijn Sanny en Loran en het programma wordt gesponsord door onder andere De Kleine Wolf, NKC, Adria Mobil, Obelink, De Achterhoek, Rent A Tent, De Beerze Bulten en Het Urkerbos. In de basis is het een prima initiatief voor meer aandacht voor de kampeer- en bungalowvakantie maar de budgetten komen onder druk te staan. Jammer is dat Nederland zelf te weinig aan bod komt in het programma. Ook op de vakantiebeurs waren weinig Hollandse recreatiebedrijven present met uitzondering van Gelderse Streken en Marketing Drenthe. Een gemiste kans van onze sector waar momenteel de VVV Nederland haar regierol kwijt is en het NBTC zich puur bezig houdt met promotiecampagnes buiten onze landsgrenzen.
De ANWB Kampeerdagen hebben ook een andere opzet. Met de slogan “Beleef het Buitenleven” zullen dit jaar de ANWB Lentedagen georganiseerd worden op de plassen bij Bussloo in het midden van het land. Ook hier is verbreding de norm geworden om meer bezoekers te trekken. Men garandeert minimaal twintigduizend bezoekers in het weekend van 18 en 19 april en de consument kan een weekendarrangement boeken bij Camping de Pampel, een onderdeel van de Veluwe Vakantieparken.
Nederlanders willen Wi-Fi tijdens de vakantie en het liefst gratis. Een vakantieganger die überhaupt niet online kan, is ook een ontevreden gast. Voor campings, bungalows en hotels is een goede Wi-Fi-verbinding een must geworden. Niet alleen in de receptie of de lobby, maar bij voorkeur in de tent, bungalow, op de kamer en het liefst ook bij het zwembad. Nederlanders willen zoveel mogelijk hun vakantieplezier delen met de thuisblijvers. Maak dan ook als recreatieondernemer gebruik van het gegeven dat de Nederlander actief is op de diverse sociale media!
Bijna vanzelfsprekend heeft de kwaliteit van de accommodatie invloed op de vakantiebelevenis. Gezinnen met jonge kinderen geven de voorkeur aan oorden met veel glijbanen en het liefst ook meerdere zwembaden. De klantvriendelijke hotels spelen steeds meer op deze wensen in. Koppels kiezen meer en meer voor locaties waar alleen volwassenen verblijven. Dit geldt zowel voor jonge stellen als voor paren die hun kinderen al hebben zien uitvliegen.
Vakantie wordt maatwerk. Duurdere arrangementen en totaalpakketten zijn uit de gratie; de consument wil zelf zijn vakantie samenstellen. In onze branche zal het dezelfde kant op gaan als de goedkope luchtvaartmaatschappijen die een goedkope stoel aanbieden, maar met de mogelijkheid om zelf allerlei extra’s er apart bij te bestellen. Het is zaak om nu in te spelen op meer keuzevrijheid bij het samenstellen van hun arrangement. Denk aan de package deals!
Hans van Leeuwen
Trendwatcher & expert in leisure
PS: De traditionele markt komt onder druk te staan en huidige boekingskanalen sluiten onvoldoende aan op nieuwe ontwikkelingen!