Een week uit de agenda van Hans van Leeuwen
Maandag – Analyticsdag
Al heel vroeg op de maandagmorgen hebben wij op kantoor uitvoerig de Google Analytics resultaten doorgesproken van de website Pleisureworld.nl. Hierin lopen wij een aantal vaste punten door in het resultatenoverzicht en discussiëren over mogelijke gevolgen en de te nemen acties. Wij zien dat onze prestatie van de bouncerate wekelijks beter wordt. De waardering van onze website neemt toe; bezoekers blijven steeds langer hangen. Daarnaast hebben wij de eerste reviews ontvangen dus dat gaat de goede kant op.
Niet veel later staat Anton Verpaalen, directeur van Bruynzeel Keukens, op de stoep. Bruynzeel Keukens heeft besloten om als Pleisureworld TOP Partner de recreatiemarkt te gaan bedienen. Ook zijn er serieuze gesprekken op gang gekomen met Whirlpool om te bekijken hoe men gezamenlijk de verblijfsrecreatie kan bedienen. Vooral de grote vervangingsmarkt biedt veel kansen. Ook ziet men dat de traditionele bungalows opschuiven naar het luxere segment. Voeg daarbij nog de verbreding van de totale vrijetijdsmarkt en zie daar: nieuwe kansen voor de marktleider in onze thuismarkt. Vooral het voorraad houden en de totale-service-gedachte van deze keukenleverancier moet de kansen in de markt vergroten.
Dinsdag – Studentendag
Op dinsdag ontvingen wij een dertien vierdejaars studenten van de NHTV voor een training in de praktijk om een aantal Pleisureworld Events voor te bereiden. Het moet een kwalitatief goede voorbereiding zijn zodat de evenementen straks een groot succes worden.
Wij beginnen in de middag met een kennismakingsprogramma op bungalowpark Orveltemarke dat sinds kort in het verhuurprogramma van Landal Greenparks is opgenomen. Het centrumgebouw heeft een gethematiseerde ontvangst, een zwembad en een speelvoorziening met een Fred Flinstone’s sausje. Niet iedereen is te spreken over deze uitvoering, die staat als een vlag op een modderschuit. Samen met de parkmanager discussiëren wij in een aantal kleine groepjes over enkele management problemen. Hoe krijg je de individuele eigenaar van een bungalow zover dat hij na enkele jaren weer gaat investeren?
Later die middag volgt een bezoek aan Plopsa Indoor Coevorden. Tezamen met ruim veertig parkmanagers van Landal Greenparks en enkele Pleisureworld TOP Partners geeft Danny de Troch, directeur sales & marketing, ons inzicht in de laatste ontwikkelingen bij de Plopsa Groep. Ondanks dat het indoorpaleis zo dicht tegen de grens aan ligt van onze oosterburen, zijn de Duitse gasten op één hand te tellen. Alleen via de arrangementen van het naastgelegen Huttenheugte van Centerparcs komen er sporadisch Duitse gasten naar het indoor speelpaleis. De verwachting is dat de grens van 400.000 bezoekers wordt gehaald, ondanks de sluiting op maandag en vrijdag vanwege de wisseldagen op het bungalowpark. Het raket ijsje van € 2,- zal van de kaart verdwijnen. Wat voor de Amerikanen de Big Mac index is betekent dat raketijsje voor de Nederlandse markt. Hieruit blijkt maar weer eens dat Nederlander en Belgen elkaar niet altijd helemaal begrijpen. De imago duur wordt door Danny bevestigd maar door de kwalitatieve totaalbelevenis kan men deze prijsstrategie handhaven. De avond wordt afgesloten met een diner met alle Parkmanagers op Bungalowpark Sandur.
Woensdag – Mee met van der Most dag
De woensdag stond in het teken van een bezoek aan Hennie van der Most in het FUNpark Meppen; vlak over de Duitse grens. Hennie heeft wel wat met die onmogelijke grote centrales. Ook hier staan weer enorme gebouwen op zo’n zestig hectare, midden in de natuur. Hennie vertelt zeer openhartig dat hij hoopt het park tegen het einde van dit jaar open gaat. De banken werken niet mee en er zijn op dit moment onvoldoende middelen om het verder af te bouwen. In een aantal echte Jeeps laat Hennie met trots zijn nieuwe aanwinst zien. Hij weet het gezelschap parkmanagers van Landal absoluut te boeien met zijn betoog: “Weet je dat de echte crisis nog moet beginnen? Zodra de nieuwe regering gaat bezuinigen staat het vooral bij de gewone consument het water al gauw aan de lippen. Dat zijn wel onze klanten als MKB ondernemer. De collectieve lasten zullen stijgen, dus er blijft maar een kleiner deel te besteden over. Daar zullen wij met onze bekende all-in formule mee kunnen scoren. Weet je, ik ben een echte vernieuwer. Ik zou nu ook wel kunnen kiezen om de succesvolle Piri Piri restaurants verder als een keten uit te bouwen, maar dat vindt ik niet leuk. Het is niet te geloven hoe lang het moet duren om een vergunning los te krijgen.”
Later die dag, tijdens de openingsreceptie van Vadesto te Hattem, hoor ik dat een normale vergunningsprocedure gemiddeld zo’n zeven jaar duurt. Bert van der Stoep spant de kroon met een traject van bijna vijftien jaar. Hoe kan hij, van achter het katheder, nog zo aardig kan blijven tegen de locale hoogwaardigheidsbekleders, die aanwezig zijn bij de opening.
Donderdag – (schip) Ahoy dag
Een dag later is er een overleg met Ahoy over een samenwerking met de Sport & Leisure beurs 2010. Uiteraard hebben wij zo onze eigen ideeën gegeven hoe deze beurs succesvol zou kunnen zijn. Bij ongewijzigd beleid zal ook deze vakbeurs verdwijnen, mede onder druk van het succes van de Recreatievakbeurzen van Hardenberg en Gorinchem.
Het netwerkdiner bij Euroresort met de Pleisureworld Businessclub was beslist de moeite waard. Jammer dat er dit keer maar weinig belangstelling was van ondernemers voor dit unieke concept van varende vakantie villa’s. Het hele gezelschap groot, dertig personen, maakte een nuttige en leerzame tocht op twee varende vakantievilla’s. Vanaf deze maand worden er elke maand nieuwe verhuurvilla’s geopend op de maasplassen van Wessem. Vanuit het hoofdkantoor van Euroresort heeft men een prima zicht op het Comfortdoc; het hoofdgebouw van dit drijvende villapark. Uiteraard gaven Henk Vossen en Marcel Sniekers een openhartige presentatie. Zij hebben het volste vertrouwen daty dit project beslist zal slagen. Na een gezellig netwerkdiner gingen de meeste deelnemers pas laat weer naar huis.
Vrijdag – Avonturendag
De laatste dag van de week betekende een verrassing waarbij Mike Olivier van de avontuurfabriek in Loosdrecht, trots zijn verbouwing liet zien; Een zwevende tennisvloer met daaronder de realisatie van een compleet nieuw familie funcenter. Waarschijnlijk wordt dit nog aangevuld met een Glowgolf in de Dark – Bowlingbanen en nog veel meer kleinere games. De fabriek begint zo langzamerhand een echte grootindustrieel in avontuur te worden.
Met de design afdeling van JoraVision is deze middag nog een aantal concepten doorgesproken waarvoor SLIMMadvies in de markt enkele opdrachten uitvoert. Helaas kan ik daar nog weinig over kwijt. De week eindigde met Rekre Sport, die als de tennisspecialist heeft besloten om ook Recreatief Totaal Partner te worden. Al met al geen week om je te vervelen, met veel bekende en nieuwe relaties.
Hans van Leeuwen, expert in leisure
Dir. SLIMM / Initiatiefnemer Pleisureworld
Dit zijn onze contacten van afgelopen week;
Rekre Sport www.rekresport.nl
Bruynzeel keukens www.bruynzeelkeukens.nl
Jora Vision www.joravision.nl