NEMO, een educatieve attractie

NEMO in Amsterdam, gebouwd op de fundamenten van de IJ-tunnel en gelegen aan het Oosterdok, opende in ’97 de poorten voor het publiek. Belangrijkste doel: het overbrengen van inhoudelijke boodschappen over wetenschap en technologie. In 2013 trok het museum meer dan 545.000 bezoekers. Wij zijn benieuwd naar het verhaal achter het succes van de toenemende belangstelling voor musea en science centers en laten ons daarom bijpraten door marketing manager Meike Moors.

Is NEMO een science center, een educatieve attractie, museum of amusementspark?
“NEMO is een science center en wetenschapsmuseum”. Het is er zeker de bedoeling om te ontdekken hoe leuk wetenschap en technologie zijn maar amusement is niet een doel op zich. NEMO komt voort uit het het Museum van den Arbeid dat in 1923 werd opgericht door schilder Herman Heijenbrock. De naam veranderde in 1954 in het Nederlands Instituut voor Nijverheid en techniek (NINT). Sinds 1997 is NEMO gevestigd op de huidige locatie. Het instituut heeft in de afgelopen 90 jaar veel veranderingen doorgemaakt.

Als science center laat NEMO wetenschap nu via een hands-on aanpak actief door de bezoekers zelf ontdekken. Als museum hebben we ook een eigen collectie met “technisch erfgoed”. Het gaat daarbij om het verhaal tussen mens en energie. Energie heeft onze wereld vormgegeven en beïnvloed; nieuwe uitvindingen en technologieën veranderden ons leven en ons gedrag, denk aan de komst van elektriciteit of telefonie. De NEMO erfgoedcollectie maakt deze ontwikkelingen concreet door objecten uit die verschillende periodes. De collectie komt grotendeels voort uit techniekmuseum Energetica.

NEMO doet zelf ook onderzoek in haar museum het leren over wetenschap en techniek onder meer met de Universiteit van Amsterdam. Door wetenschappelijk onderzoek uit te voeren in NEMO, door nieuwe activiteiten en tentoonstellingen tijdens het ontwerpproces al uit te proberen met bezoekers (prototypen), door theorie en praktijk actief met elkaar te verbinden, bouwen NEMO en UvA steeds meer kennis, inzicht en ervaring op over science leren. Deze kennis zetten we in om het aanbod van NEMO nog verrassender en leerzamer te maken en om de theorievorming over science leren in het algemeen verder te brengen. Hierbij is NEMO’s bijzonder hoogleraar prof. Dr. Maartje Raijmakers (UVA) nauw betrokken.

We zijn een stichting, deels gesteund door de overheid en samenwerkingspartners. We werken met veel verschillende partijen samen; bedrijven, instellingen, collega musea en met de wetenschap zelf! In tentoonstellingen, in programma’s voor talentontwikkeling op school, in evenementen, in de website Kennislink enzovoorts. Dat kan op verschillende manieren. Wij zijn bijvoorbeeld al jaren de partner van ESA (Europese ruimtevaartorganisatie) op het gebied van ruimtevaart in de klas. En Google heeft zich als hoofdpartner verbonden aan onze nieuwe tentoonstelling over Wiskunde.”

Wie zijn jullie bezoekers?
“Bij ons is het belangrijk dat bezoekers op een actieve manier kunnen ervaren hoe leuk, fascinerend en boeiend wetenschap en technologie zijn, in onze tentoonstellingen maar ook in alle extra activiteiten in bijvoorbeeld het laboratorium of de werkplaats. We laten jaarlijks een groei zien in onze bezoekersaantallen en ontvangen jaarlijks ruim 100.000 buitenlanders. Vandaar dat we tweetalig alles communiceren. Doordat het destinatie toerisme in en rondom Amsterdam de komende jaren zal stijgen, zullen ook wij daar de positieve gevolgen van ondervinden.

NEMO trekt een eigen groep van toeristen merken wij. Anders dan het Rijksmuseum, de Zaanse Schans, Anne Frank of een rondvaart tochtje door de grachten waar mensen speciaal voor naar Amsterdam reizen, besluiten onze bezoekers pas in Amsterdam om naar NEMO te gaan. Wij richten ons op een brede doelgroep van bezoekers, voor jong tot oud is er bij NEMO veel te ontdekken. Onze grootste groep bezoekers komt in familie- of schoolverband.

Daarbij biedt de locatie ruimte voor zakelijke events en bijeenkomsten. Bovendien heeft NEMO ook een tentoonstelling op Schiphol. Wist je dat je bij ons op het dak nu al kan spelen met water in de zomer, en vanaf het voorjaar van 2016 komt daar nog eens een heel nieuwe tentoonstelling in de buitenlicht bij. Dan kan de bezoekers op het stadsplein ontdekken wat de kracht is van wind, water en zon op het hoogste stadsplein van Amsterdam. Maar ook een kettingreactie op gang brengen is van alle tijden!”

Hoe denken jullie over hospitality en foodservices?
“Gastvrijheid, ook in de vorm van goede horecavoorzieningen is heel belangrijk voor een bezoeker en dus voor NEMO. De bezoeker blijft bij NEMO ruim 4 uur dus een prettig verblijf in de horeca is dan ook zeer gewenst. In de vernieuwingsplannen die NEMO voor de komende jaren heeft zal onder meer op het dak een nieuw restaurant worden gerealiseerd. Toegankelijk voor zowel de museumbezoeker als de bezoeker van ons dakplein.

Ook wij moeten mee met de eisen van deze tijdgeest en kijken ook wat er speelt over de grenzen van onze eigen sector. Wij doen beperkt mee aan kortingen, niet alleen omdat een bezoeker met een bezoek ook weer bijdraagt aan de verdere ontwikkeling van ons museum maar ook omdat het zonder deze kortingsinstrumenten ook goed gaat met het bezoek. Als we al meewerken aan kortingen dan doen we dat met partners, ook met mediapartners waarbij exposure voor NEMO in de barter is gegarandeerd.”

Dit redactionele artikel is tot stand gekomen met medewerking van Meike Moors – Manager Marketing & Communications NEMO – www.e-nemo.nl

PS: Wie nieuwsgierig is naar NEMO, gaat mee met de 1#Daagse Studiereis “Big City” georganiseerd door Pleisureworld van 27 januari 2015.

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.