Ooit al eens gehoord van het Ezelgasterij, Paardement, vogeltjesdorp of een heuse beverburcht? De verbreding van de agrarische sector wordt momenteel van alle kanten overspoeld met allerlei initiatieven en noviteiten. Er ontwikkelen zich twee stromingen binnen de agrarische sector als we Ruud van Heugten, gedeputeerde (CDA) ruimtelijke ontwikkeling en volkshuisvesting (reconstructie, land- en tuinbow, ontwikkelbedrijf en IPO) mogen geloven.
Enerzijds de groep die zich door schaalvergroting volledig kan richten op land en tuinbouw en anderzijds een groep die zich richt op verbreding door meerdere inkomstenbronnen aan te boren, waarvan een deel ook buiten de agrarische sector.
Men zoekt zijn heil in recreatie en toerisme, waarbij innovatie in bijzondere verblijfsrecreatie een trend is om te ontsnappen aan het kopieergedrag en waarbij de zoveelste boerencamping geboren is. Slaapdronken worden in een reuze wijnvat en vervolgens achter een ezeltje aanlopen is allang geen bijzonderheid meer. In Nederland kennen we al ruim driehonderd serieuze wijnboeren; nu is het de beurt aan de ‘boerenbierbrouwer’ die her en der in den lande letterlijk boven het maaiveld uitkomt.
Eén ding is zeker en dat maakt dat al deze kleine zelfstandige bedrijfjes in het buitengebied de regio kleuren en het karakter van de streek versterken: de regio zal de belangrijkste factor bij de vakantiekeuze vormen. Op de tweede plaats kiest men op basis van wat men allemaal kan doen en pas op de derde plaats kijkt men waar overnacht kan worden.
Het moet het wel echt bijzonder zijn! Daar ligt juist de kracht van de kleinschaligheid. De grootste uitdaging voor deze semiprofessionele recreatieondernemers met een hoog professioneel hobbygehalte is dat men vaak onvoldoende kennis en mogelijkheden ziet om gezamenlijk de krachten te bundelen en zodoende de consument te bereiken.
Wat wij kunnen leren is dat enthousiasme, passie en de bijzondere drive om er iets unieks van te maken, kan rekenen op klandizie. Het moet wel authentiek zijn en het verhaal moet kloppen. Het zijn niet alleen toeristen maar we horen ook verhalen dat werklui uit de regio ook al op zoek gaan naar goedkopere overnachtingsmogelijkheden. Voor € 27,50 slapen op een bijzondere plaats inclusief ontbijt!
Op het platteland is alles mogelijk. IJs en kas maken, retail in Landleven producten, (streek) bier of jenever brouwen, luchtballonvaren, schapen hoeden of je vermaken in een atelier voor keramiek. De verscheidenheid van activiteiten is enorm en we zien ook een ontwikkeling dat VeKoBa en SVR campingbedrijven kiezen voor een andere profilering. Meer dan kamperen bij de boer.
Op veel locaties zien wij aandacht voor streekgebonden producten al dan niet in “eigen” beheer gemaakt. Klanten zijn er uit alle geledingen en men bedient de individuele consument alsook de zakelijke markt met incentives. Men heeft een prijsvraag georganiseerd rondom het meest unieke verblijf van Brabant. Uit ruim dertig aanmeldingen heeft de jury negen bijzondere overnachtingen gekozen. Samen staan deze in een leuk boekje bij elkaar gebracht met de titel ‘Lekker slapen in Brabant’.
Het was Guido van Woerkom, directeur van de ANWB, die het belang van het buitengebied nog eens onderstreepte. Met dit initiatief hoopt men de innovatie kracht van het platteland te stimuleren. Er is een uitgebreid onderzoeksrapport naar het ontstaan van dit initiatief Spraak(s)makend overnachten op het platteland.
Kijk voor meer informatie eens op deze websites:
www.zlto.nl
www.vrijtijdshuis.nl
www.vnuland.nl
https://pleisureworld.nl//www.barendonk.nl/
https://pleisureworld.nl//www.ezelgasterij.nl/
https://pleisureworld.nl//www.groenecampingindepolder.nl/
https://pleisureworld.nl//www.biesboschhoeve.nl/
https://pleisureworld.nl//www.slapenopdemaas.nl/
www.groepsaccommodatiedenieuwenhof.nl/
https://pleisureworld.nl//www.vogelshof.nl/
https://pleisureworld.nl//www.slapenineenbunker.nl/
www.pergama.nl
www.brabantsmaaktnaarmeer.nl
Kennisdelen & samenwerking biedt kansen
In onze jaarkalender (https://pleisureworld.nl//pleisureworld.nl/events) krijgt u een overzicht van onze activiteiten voor komend jaar. Het doel van de evenementen van Pleisureworld is de recreatieondernemer zelf te laten ervaren, proeven en ruiken. Ook organiseren we contacten met specialisten die hun kennis met u willen delen. De bedoeling is om ervaringen uit te wisselen en met een schat aan kennis en inspiratie huiswaarts te keren.
Hans van Leeuwen, Expert in Leisure
Directeur SLIMMadvies / initiatiefnemer Pleisureworld
Volg Hans van Leeuwen nu op Twitter!
Voor recreatieondernemers die slimmer willen ondernemen (www.twitter.com/slimmadvies) en voor trends, innovaties en ontwikkelingen in de vrijetijd (www.twitter.com/pleisureworld)!