‘De keukenmarkt is in elkaar gedonderd’ stond onlangs te lezen in één van de grotere dagbladen van ons land. Het is al heel normaal dat de klant de winkel binnen stapt met de vraag hoeveel korting hij kan krijgen. Als je de advertenties mag geloven, zijn kortingen op een nieuwe keuken van 50% geen uitzondering. Goedkoop verkoopt. De prijs is de grote klantenlokker geworden.
Massacommunicatie
Op dit moment zien wij allerlei kortingacties de kop op steken. Wie heeft er niet gehoord van Groupon, Sweetdeal of Vakantieveiling? Het zijn zo maar enkele partijen op de markt die in staat zijn door massacommunicatie de consument te bereiken en hier succesvol entreekaartjes aan te verkopen. Mede hierdoor ontstaat er een afhankelijke situatie van de sector ten opzichte van deze aanbieders van kortingsinstrumenten. Het lijken wel de touroperators of ticketbureaus van dagrecreatie!
Bepaal je eigen prijs!?
Immers de marketeer geeft korting op zijn entreekaartje en krijgt hiervoor reclame terug. Of gaat het er om zoveel mogelijk bezoekers binnen de poorten te krijgen en doet het resultaat er niet toe? Bij de supermarkt bepaal je toch ook niet bij het afrekenen hoeveel korting je wilt hebben. Als het zo door gaat mag je bij de poort van een attractiepark, dierentuin of museum zelf je eigen prijs bepalen. Het blijkt echter lastig om deze kortingsproblematiek bespreekbaar te maken. Een te gevoelig onderwerp zo blijkt.
Wat is nog de waarde van een dagje uit?
Bij ToerNed (de grootste vereniging van dagattractieparken) komt de discussie langzaam op gang. Het besef ontstaat dat er iets moet gebeuren. Als het zo door blijft gaan dan voelt de consument zich beduveld en snijdt de branche zichzelf in de vingers. Weet de klant immers nog wel wat de werkelijke waarde is van zijn favoriete dagje uit? Bezoekers hebben recht op een eerlijke prijs. Alleen maar sturen op kortingen gaat op termijn echt de verkeerde kant op. In vergelijking met het buitenland is een uitje zeer voordelig door de moordende concurrentie in ons kleine dicht bevolkte landje.
Verzadiging aantal bezoekers
Het gevolg is nivellering van inkomsten, stijgende lasten en daardoor weinig tot geen investeringsmogelijkheden. Ook is de groei in de jaarlijkse toename van bezoekers tot stilstand gekomen. Er zijn gewoonweg geen bezoekers meer en wie de pretparken mag geloven, vooral de grotere, krijgen we er jaarlijks veel meer bij. Jammer, want niets is minder waar. De koek moet echt verdeeld worden met z’n allen en door de verbreding neemt de concurrentie alleen maar toe.
Benchmarking
Steeds vaker horen we dan ook signalen dat het belangrijk is om inzage te krijgen in cijfers zodat je de onderneming beter kunt aansturen. Hierin loopt de totale branche nog ver achter: veel recreatieondernemers durven bedrijfsresultaten niet met elkaar te delen. Het zijn vooral de jongeren die hier wel oren naar hebben en ook de noodzaak inzien van benchmarking. Wat is er te verbergen en waarover zou je geheimzinnig zou moeten doen? Wellicht is dit een generatiekwestie. Het zal nog wel een tijdje duren voordat benchmarking een normaal verschijnsel is in deze markt.
De vraag is welk attractiepark als eerste zal kiezen voor een eerlijke en ‘echte’ prijspolitiek. Bij attractieparken werkt het nou eenmaal zo dat wanneer het break-even point is bereikt (aantal bezoekers) het niet zo veel uitmaakt wat het toegangskaartje moet kosten. Alles daarboven is gewoon netto winst!
Hans van Leeuwen, trendwatcher & Expert in Leisure
Directeur SLIMMadvies / initiatiefnemer Pleisureworld
www.groupon.nl
www.sweetdeal.nl
www.vakantieveilingen.nl
PS: naast benchmarking ontstaat er ook een toenemende interesse voor yield marketing.