Kansen creëren en denken in oplossingen

Veel recreatieondernemers zijn zelf op hun bedrijf nog actief met de uitvoering van allerlei onderhoudswerkzaamheden. Het zijn vaak doeners of druktemakers die hun energie stoppen in verkeerde zaken. Door veel in eigen beheer uit te voeren denken men kosten te besparen. De technische dienst is op alles voorbereid en ook het magazijn kent zo zijn voorraad van de meest uiteenlopende materialen. Je kunt je afvragen wat uiteindelijk het meeste zal opleveren: zelf doen of uitbesteden?

Hoger rendement
Zou het rendement niet hoger kunnen uitvallen als bedrijven en hun medewerkers hun bestede tijd aan beheerstaken zou inzetten voor marketing en sales? Wie zijn tijd en energie steekt in snoeiwerkzaamheden en parkbeheer moet weten dat hij geen consumenten aan het verleiden is via het internet.

In beginsel marge verliezen
Investeren we in verbreding, uitbreiding van capaciteit of het verhogen van de kwaliteit met daarmee gepaard gaande opbrengsten of investeren we in middelen die gezien kunnen worden als servicediensten? Wanneer je bijvoorbeeld je horeca uitbesteedt aan een professionele cateraar, ben je in staat een vaste component qua inkomsten op je begroting op te nemen zonder risico’s en fluctuaties met o.a. de inslag, personele lasten en ga zo maar door. Het kan dus een keuze zijn om het in beginsel marge te verliezen door van bepaalde werkzaamheden afscheid te nemen.

Ondergeschoven diensten
Men kan zo ook een parallel trekken naar bepaalde investeringen die niet altijd als een hoofdzaak gezien worden. Neem nou eens de ontwikkelingen onder de loep bij professionele was apparatuur. Bij heel veel hotels, bungalowparken, campings, groepsaccommodaties en ook (zorg)instellingen is het wassen en drogen van kleding te vergelijken met snoeien van bomen en struiken en groenbeheer. Geen hoofdzaak maar wel een noodzakelijk kwaad, dat in beide gevallen onderdeel uitmaakt van een optimale gastbelevenis met oog voor de juiste dienstverlening. Toch is dit bij mijn weten nog op te veel plaatsen een ondergeschoven kindje en meestal zien deze wasruimtes er troosteloos uit.

Wasexperience van de toekomst
Waarom een investering uit de cashflow terwijl er mogelijkheden zijn om deze servicediensten te optimaliseren zonder zelf al te veel te moeten investeren? Daarbij bestaat de mogelijkheid voor een 100% tevredenheidsgarantie en kan men al zes maanden lang inkomsten genereren voor gebruik. Ik ben al een tijdje bezig met de toilet experience maar ook de wasserette kan een boost gebruiken. De consument is gevoelig voor branding, maar ook u als ondernemer wil er geen hoofdpijndossier bij. Wij zijn een bijzondere actie op het spoor gekomen waarbij je ook voor het komend seizoen uw gasten kunt verrassen in de wasserette van de toekomst!

Weet u dat in de meeste huishoudens de vrouw de baas is en dat zij bepaalt waar de volgende vakantie wordt geboekt? Ik zou de belangrijkste “gast” maar eens goed verwennen! Kijk bijvoorbeeld op www.atagpro.nl.

Hans van Leeuwen, trendwatcher & expert in leisure

PS: innoveren zonder investeren!

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.