Van blije doos naar toegankelijk toerisme

Hans van Leeuwen, trendwatcher en ‘verbindelaar’

Als enthousiasme in kilo’s gewaardeerd zou worden, dan was Hans van Leeuwen steenrijk. Niet dat hij dik is, integendeel, de actieve trendwatcher van Pleisureworld is daarvoor veel te actief. Vanuit de Betuwe beschouwt hij de recreatieve sector, geeft waardevolle impulsen en heeft daarin Zet als partner ontdekt.

‘Mijn belangrijkste drive is om ondernemers buiten hun kaders te leren kijken. Dat is door schade en schande zo tot stand gekomen. Ik ben vanaf 1976 zelf ondernemer in de recreatieve sector. Ik was specialist in het leveren van speeltuinen en ballenbakken. Ik was, net als veel anderen, te veel intern gericht bezig en dat heb ik geweten. Na een burn-out ben ik vanaf 2000 veel meer sectoroverschrijdend gaan denken en werken. Ik noem mezelf nu met een nieuw woord ‘verbindelaar’ en werk met enthousiasme aan vernieuwende concepten. Ook het verbijzonderen van bestaande producten voor nieuwe doelgroepen is geweldig.’

Blije Doos
Enthousiast wordt hij als hij spreekt over wat in zijn ogen de beste tool ooit is. ‘Briljant, iedere aanstaande ouder weet waar je het over hebt, de Blije Doos. Je weet precies wie je doelgroep is, je geeft hen niet alleen de spullen die ze nu nodig hebben, maar je bindt je ook voor langere tijd aan deze mensen. Daarnaast is het net als met een kerstpakket altijd geweldig spannend om spullen letterlijk uit een doos te halen.

Het is een duidelijk concept, veel beter dan de vergaarbaktermen zoals Welness en Leisure.’ Helder is hij ook over de rol die ontstaan is vanuit de tijd dat zaken monofunctioneel werden weggezet. ‘Neem een sporthal, dat was vroeger een hal om te sporten. Later werd dit multifunctioneel, er kwam horeca, vergaderruimten en een fysiotherapeut bij. Nu wordt gesproken over deze accommodatie als destinatie.

Je kunt er sporten, vergaderen, winkelen of funshoppen en je ondergaat een gastbeleving. De verbindende eis hiervoor is de mobiliteit. Niet voor niets heeft de Efteling ingezet op verblijfsaccommodatie omdat ze door de rottige verkeersproblemen gasten gingen missen.’

Het Dorp
Als jong (sport-)mannetje fietste hij in zijn woonplaats Arnhem al door de straten van het beroemdste dorp van Nederland, Het Dorp. ‘Dat was mijn eerste contact met gehandicapten. Dat werd een paar jaar later sterk geïntensiveerd. Ik ben twee jaar vanuit mijn militaire dienst vrijgemaakt om te helpen met de Paralympics in Arnhem in 1980. Er was toen nog helemaal geen sprake van integraal denken, er waren zelfs acht sportbonden voor gehandicapte sporters.

Daar heb ik veel geleerd, ook over hoe het vooral niet moet. Vijf jaar geleden kwam ik via via weer op het spoor van toegankelijkheid. Mij sprak het direct aan, maar de ondernemers lieten het afweten. Ik heb zelfs een beurs moeten cancelen omdat er geen interesse voor het thema was. In de afgelopen twee jaar is daar gelukkig verandering in gekomen.

Nederland vergrijst, de druk op de zorg is enorm, maar het blijkt dat men absoluut de vakanties en uitstapjes niet wil opgeven. Dat houdt in dat er op vakantie gefaciliteerd dient te worden. Heel belangrijk is dan dat via websites hier goede betrouwbare informatie over wordt gegeven. Het gaat niet om een misselijk klein groepje, want over een aantal jaar moet een derde van de Nederlandse bevolking een beroep doen op voorzieningen.’

Slim(m)
Van Leeuwen, naast Pleisureworld ook eigenaar van SLIMMadvies, hoopt dat de ondernemers net zo slim gaan worden als hij. Hij schat in dat dit wel gaat gebeuren. ‘Steeds meer ondernemers komen er achter dat ze over vijf jaar droog komen te staan als ze blijven investeren in gezinsaanbiedingen. Er zijn dadelijk geen kids meer voor het speeltuintje, maar er is wel een enorme toeloop van senioren.

Wij helpen ze om integraal te leren denken. Hou nou eens op met het bouwen van aparte rolstoeltoiletten. Doe net als Van der Valk met zijn nieuwbouw, zet direct mooie toiletgroepen weg voor iedere bezoeker. Ondernemers die hier niet in meegaan missen op termijn 80% van deze klanten. Gezinnen, veelal drie generaties samen, zoeken nu al vaak op internet naar voorzieningen. Vinden zij niets van hun waarde, dan komen ze niet. In Amerika weten ze dit al langer en is het ondenkbaar dat voorzieningen niet goed vermeld worden op de sites van de ondernemer. Daar moeten wij ook naar toe.’

Trendgids met Zet
Samen met Zet is er begin 2012 een trendgids toegankelijkheid & zorg uitgebracht. Een product waar beide partijen erg ingenomen mee zijn. ‘Ik stuitte in mijn zoektocht naar toegankelijkheid al snel op Zet en daar trof ik de voor mij ideale partner. Ook zij staan voor een integrale aanpak en hebben daarnaast veel verstand van toegankelijkheid in de breedste zin van het woord. Ze zijn ook erg creatief.

Dat merkte ik eind november toen ik te gast was bij een ‘Toegankelijk Diner’. Geweldig, samen met Zet willen we nu verder werken aan bijvoorbeeld trainingen Welkome Gasten en kijken of we naar een gezamenlijk keurmerk kunnen komen. Op 10 mei staat dit thema centraal tijdens een landelijk congres in Sevenum. Samen gaan we voor het verder verspreiden van de belangrijkste thema’s voor ondernemers, gastvrijheid(hospitality) en toegankelijkheid.’

De trendgids Toegankelijkheid & Zorg in Recreatie en Toerisme (prijs €37,50) kan worden aangeschaft via de website van Pleisureworld.

Na de jarenlang succesvolle Toeristische Bedrijven Contactdagen organiseert Pleisureworld in het jaar 2012 over verschillende delen van het land de zogenaamde Landelijke Toeristische Innovatie Dagen. Op drie inspirerende locaties in Nederland worden praktijkgerichte kennisdagen georganiseerd waarin ondernemers in recreatie en toerisme nieuwe contacten opdoen en verbindingen met elkaar aangaan.

De tweede meeting in 2012 vindt plaats op 10 mei aanstaande bij Recreatiecentrum De Schatberg in Sevenum. Informatie via www.pleisureworld.nl

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.