Wat is er zo leuk aan een waterpretpark?

“ALOHA” Aqua Mantica show Italië en Waterspeelpark Splesj Molecaten

Een dagje uit naar een waterpretpark bestaat uit meer dan een aantal glijbanen bij elkaar met een grote zonneweide. Een bezoekje is meer verworden tot een lifestyle activiteit. Bezoekers flaneren in zwembroek of badpak en laten zich graag van hun beste kant laten zien. Het is soms net een levend schilderij met al die tattoos. Het traditionele zwembad maakt steeds meer plaats voor water met attracties erin- op of omheen. Het Tikibad van Attractiepark Duinrell is ooit een van de eerste ter wereld geweest met een dergelijke indoor variant. Hun oorkonde van de IAAPA als “beste nieuwe attractie” hangt nog steeds op het kantoor bij de gebroeders Van Zuylen.

Een waterpretpark hoeft per definitie niet indoor zoals de Aqua Mundo’s van CenterParcs of Tropical Islands in Berlijn. Naast de waterpretparken in populaire vakantielanden als Spanje, Italië en Griekenland zien we ook bij ons meer interesse voor water- slide en sprayparken, waterspeeltuinen of spetterplekken waar kinderen lekker met zand en modder kunnen spelen. Vorig jaar opende Attractiepark Hellendoorn het eerste waterslide park van ons land. Inmiddels is Bosbad Hoeven van Molecaten de tweede grote speler op de markt met het onlangs geopende waterspeelpark Spesj. Ook waterpretparken hebben de noodzaak om continue bezoekers te blijven verrassen met nieuwe attracties om aantrekkelijk te blijven. Zo heeft het Bosbad Hoeven nieuwe familie waterglijbanen en o.a. een groot spraypark aangelegd en kiest Aqua Village niet voor nóg een waterattractie maar de introductie van life entertainment in een nieuw te bouwen theater.

 Bij Bosbad Hoeven schijnt altijd de zon
Het weer wordt gezien als onmiskenbare schakel voor een gezonde exploitatie. Wij zien een toename in waterattracties als verbreding bij bestaande dag- en verblijfrecreatievormen zonder dat dit extra inkomsten oplevert voor de exploitant. Daar waar het waterpretpark een aanvulling is voor de verblijfrecreatie wordt het geheel meegewogen in de totaal resultaten. “Vandaar dat de huur van een kampeerplaats- of een chalet bij Bosbad Hoeven boven het prijsniveau ligt van collega’s vakantieparken”, aldus Peter van Ostaden. “De toegangsprijs hebben wij verdisconteerd in de verblijfsarrangementen en vandaar dat met dit mooie weer bijna alle vierduizend gasten te vinden zijn in het waterpretpark. Dit jaar hebben wij voor miljoenen geïnvesteerd en dat is voor ons de aanleiding geweest om de prijs voor een dagkaartje te verhogen van € 11,- naar € 15,-. Hierdoor krijgen we misschien wat minder bezoekers maar is er wel meer comfort voor de gasten uit het vakantiepark. De grotere stand alone waterpretparken hanteren bijna dezelfde tarieven als de ‘normale’ attractieparken. Daardoor komen zij ook in een investeringswedloop terecht. Elk jaar ben je wel verplicht om met een nieuwe waterattractie op de proppen te komen. Het moet iedere keer weer spectaculairder”. De kans op een succesvolle exploitatie van een stand alone waterpretpark is uiterst klein in ons land en het beperkt aantal zonuren weerhoudt veel ondernemers ervan te investeren in een waterattractie. Toch zien enkele bedrijven juist hier kansen liggen om zich te kunnen onderscheiden van de rest.

Grootste spraypark van West-Europa
Deze zomer zijn er drie nieuwe attracties bij waterspeelpark Splesj op Molecaten Park Bosbad Hoeven geïnstalleerd. Het spraypark (900 m2) is door de komst van de drie nieuwe attracties meteen een van de grootste van West–Europa. Hier spelen kinderen op een bijzonder veilige manier met o.a. waterspuiters en fonteinen. Het  interactieve spraypark is voorzien van beweging en geluid en volledig gethematiseerd met natuurlijke onderwerpen zoals grassprieten en bloemen. Spelende kinderen hebben het idee in een reuze woud te spelen. Uiteraard ontbreken de spectaculaire waterglijbanen niet. Peuters, kleuters, tieners en volwassenen… iedereen kan zich urenlang vermaken op het speelstrand Bosbad Beach.

Een nieuwe ontwikkeling bij waterpretparken is de opkomst van het spraypark met obstakels, toestellen en funshooters die water spuiten. Sensoren die water laten dansen. Het is een kruising tussen een gewone speeltuin en fonteinen waarbij het zwemwater ontbreekt. Voordeel is dat het geen zonnig weer heeft te zijn om toch voldoende uitdaging te bieden voor kleinere kinderen om in te spelen. De vloer is vlak en bestaat meestal uit beton of pebbleflex.

De waterspeeltuin, vaak geplaatst centraal in een soort kinderbadje met minimaal 20 cm water, heeft veel weg van de structuur van een indoor speeltuin. Hier is een zwembroek juist wel een noodzakelijk kwaad. Je kunt niet er even tussen door rennen zoals bij een spraypark. Het sprayparks is echt een nieuwe ontwikkeling dat nog veel navolging zal krijgen, ook als stand alone zonder een zwembad in de buurt. Voor traditionele zwembaden kan een spraypark een aanvulling zijn voor de ligweide om de attractiewaarde te verhogen.

Bij Bosbad Hoeven, dat meer water attracties binnen de poorten heeft w.o.de spectaculaire Anaconda, de loodrechte Kamikaze en de pijlsnelle Waverider, is waterpretpark Splesj beslist een innovatie van toegevoegde waarde. Voor de echte kick neem je de trechtervormige Super Crater, de 11 meter hoge halfpipe Side Winder of de kolkende Wildwater River Ride. Nieuw dit jaar is ook de super waterglijbaan Fast4Fun. Naast het nieuwe spray-park en alle spectaculaire glijbanen is er ook een zwem-/speelbad, een duikbassin met een hoge en lage duikplank, een vijver met roeiboten en water fietsen, het treintje ‘Splesj Express’, een grote speeltuin met airtrampoline, glijbanen, een midgetgolfbaan en een (pannenkoeken) restaurant.

Acqua Village Water Parks – Italië
In de streek Toscane liggen twee grote waterpretparken van het bedrijf Acqua Village Water Parks, namelijk in de plaatsen Cecina en Follonica. De kenmerken van een waterpretpark bestaan uit een mix van waterglijbanen, een golfslagbad en een waterspeeltuin (Tropical Islands) voor de kleuters gecombineerd met een aantal thema gebieden en diverse horeca uitgiftepunten. Een bandenbaan (Superscivolo) mag uiteraard niet ontbreken en andere waterattracties zijn o.a. de kamikaze, Twister, Surfing Hill (familieglijbaan) en de ringglijbaan de Anaconda. Overal in de wereld hebben zij hun eigen namen. De benodigde oppervlakte ligt tussen de drie en vijf hectare. Naast de waterattracties zijn er ook een aantal watergames waar je je kunt uitleven als je de glijbanen en het water een beetje zat bent. Voor de afwisseling wordt steeds vaker gekozen voor activiteiten die zowel in groepsverband als individueel gespeeld kunnen worden. Bij het Acqua Village WaterPark in Cecina is er een water voetbalveld, zijn er trampolinestations en wordt de laatste hand gelegd aan een nieuw decor waar men gedurende het hoofdseizoen dagelijks de show van Aqua Mantica kan opvoeren.

Het Italiaanse park dat al wat jaartjes in gebruik is, maakt momenteel een make over door. De horeca wordt op diverse fronten aangepast en men profileert de verschillende uitgiftepunten meer als merklocaties. Ook vers fruit heeft zijn intrede gemaakt door de komst van een juice bar. Nieuwe doelgroepen worden aangesproken door de organisatie van diverse evenementen buiten de reguliere openingstijden. Entertainment wordt gecreëerd door speciale discoavonden te organiseren.

Voor de beide parken in Toscane geldt een sponsorstrategie welke enerzijds de branding ten goede komt en anderzijds extra inkomsten genereert. Je moet dan denken aan McDonalds, Pepsi, Mars, M&M’s, Haribo, aangevuld met enkele lokale sponsors. Uiteraard vinden de producten ook hun weg binnen de horeca en de retail. Wie zich als bezoeker registreert, kan een foto laten maken op een speciaal entreekaartje voor gratis toegang de volgende dag. De tarieven per bezoeker bedragen gemiddeld € 22,- voor een dagje Acqua Village. Men kent ook een entreekaartje voor na de middag van € 16,- p.p. Kinderen tot drie jaar hebben gratis toegang.

De prijzen voor een dagje uit naar een waterpretpark komen dicht in de buurt van de grotere attractieparken. We staan nog pas aan het beging van de komst van meerdere bijzondere zwemwater attracties. Het Sterrenstrand bij Vakantiepark Ter Spegelt is voor veel collega’s een inspiratie bron geweest en zo zijn er tal van variaties te bedenken. Waterattracties gaan een voorname rol spelen in de toekomst.

Hans van Leeuwen, trendwatcher & expert in leisure

PS: Meer over trends en ontwikkelingen in waterspelen? Bezoek het Zwembad Congres op dinsdag 18 november of ga volgend jaar met ons mee op reis tijdens de #2daagse Waterfun Experience Tour!

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.