Vakantiefolder nog steeds populair

donderdag 12 juni 2014 – We worden allemaal voor gek uitgemaakt als we niet via Twitter de laatste bungalows in de aanbieding gooien of met een ‘like’-campagne op Facebook nog de laatste familieabonnementen voor dit jaar proberen te slijten. Ook op Marktplaats is menig advertentie of banner te vinden om het nog maar niet te hebben over alle online touroperators zoals Groupon, VakantieVeilingen, Hotelkamerveiling, Ticketveilingen, Weekendjeweg, Socialdeal, Travelbird, Cheap, Actie van de Dag en zo kan ik nog wel even doorgaan. Er is meer dan Google Adwords! Steeds meer marketingbudget schuift op naar online zichtbaarheid en sales.

Er is zelfs een groot attractiepark dat de folder helemaal in de ban heeft gedaan. Maar is dat nou wel zo verstandig? Ondanks het stickertje “gratis” verkrijgbaar bij de gemeente van “geen reclame” blijkt uit onderzoek dat maar liefst ruim 11.5 miljoen Nederlanders hun wekelijkse reclame foldertjes uit de brievenbus halen en nog eens 3.5 miljoen deze reclame ook online doorspitten. Ruim tachtig procent van de Nederlanders ontvangt nog graag een reclame foldertje in de bus. Maar betekent dit nou ook voor de attractieparken, musea en camping en bungalowparken dat een reclamefoldertje nog helpt in het oriëntatie of sales proces om de consument over de streep te trekken? Ik dacht het niet!

Of is het juist zo dat een mooie, sfeervolle en kleurrijke folder het hart sneller doet kloppen en de consument vol schiet van emotie? Zou hierdoor eerder overgegaan worden tot een boeking dan bij een digitale folder? Het is denk ik een beetje van allebei. Veel ouderen hechten nog waarde aan de traditionele reisfolder als onderdeel van hun keuzetraject. Jongeren kunnen ook handig uit de voeten met een digitale folder. Ze groeien er mee op. Door de opkomst van internet en social media is het logisch dat de aandacht meer verschoven is van traditionele print naar het online gebeuren.

Waar kun je nog een echte ansichtkaart kopen? Juist ja….in de graaibakken van het Kruidvat, Action of de Zeeman en bij de receptie op de camping! Het is niet meer van deze tijd, want we nemen immers ook niet meer de tijd om een ansichtkaart te schrijven. Een app-je is zo gepiept. De ansichtkaart verdwijnt als generiek product en schuift op naar premium, al was het alleen al om die dure postzegel. Weet je dat vorig jaar een vierdejaars stagiaire niet wist wat een postzegel was?

Wanneer ik het even op mijzelf betrek, valt het op dat ik pas interesse toon in een mooie kleurrijke folder of een compacte reisgids als de reis al is geboekt of wanneer ik al op de locatie ben. Een dagje uit kan wat mij betreft “folderloos” maar zou ik het top vinden wanneer ik wel thuis de beschikking zou hebben over een mooie plattegrond zodat ik weet wat mij te wachten staat en wat ik allemaal denk te gaan beleven. Of hoe laat zijn de shows? Handig op een zo’n overzichtskaart met alle noodzakelijke consumenteninformatie. Het foldertje gaat zo langzamerhand zijn positie heroveren!

Hoe belangrijk vinden marketeers dat het dagje uit of de vakantie al thuis begint? De voorpret en dat is iets waar we nog te weinig mee doen. Hebben we niet de mond vol van storytelling en een emotionele betekenisvolle beleving in ons geheugen? Ja…zo’n duffe standaard enquête van Ardoer, Booking.Com, Fletcher Hotels om er maar een paar te noemen, daar worden we echt niet meer warm van. Zou het niet mooi zijn dat je thuis op de bank al in extase wordt gebracht en in hogere sferen door toedoen van zo’n kleurrijke folder? Of wordt het toch maar zo’n virtuele bril opzetten? Wie zal het zeggen!

Hans van Leeuwen, trendwatcher & expert in leisure
Dir. SLIMMadvies, uw bedrijfsadviseur

PS: een kleurrijke folder draagt bij aan een emotionele betekenisvolle ervaring die je graag met anderen wilt delen. Het verrijkt de belevenis van de consument, verlengt zijn ervaring en versterkt het imago van de bestemming. Het kan juist onderdeel uitmaken van de totale beleving en daardoor consumenten loyalability versterken en binding en bonding creëren.

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.