donderdag 30 april 2014 – Al ruim twee jaar terug ben ik gaan roepen dat de receptie gaat verdwijnen. De reacties waren daarbij niet van de lucht! Nou weet ik dat in mijn beginjaren van SLIMMadvies / Pleisureworld zulke zaken met opgetrokken wenkbrauwen werd aangehoord. Men dacht er wel het zijne van. Ook volgde menig discussie doordat ik nogal eens persoonlijk aangesproken werd op mijn opmerkingen. Regelmatig heeft men geprobeerd (soms met enig aandringen) mijn visie te herzien danwel rekening te houden met betreffende partij.
Het is voor de gevestigde orde w.o. Recron, KHN, Club van Elf en partijen als VVV Nederland, ANWB, NBTC en ook bedrijven als Efteling, Landal, CenterParcs om er een paar te noemen best wel eens lastig dat er een spiegel voorgehouden wordt. Niet onbelangrijk is dat ook ik niet zomaar wat loop te roepen. Het idee van een andere invulling van de receptie staat natuurlijk niet op zichzelf. Wie nu langs de snelweg gaat tanken komt toch ook in een heel andere setting dan voor jaren terug? Men speelt in op de behoefte van de consument en ziet kansen om in te spelen op nieuwe verdienmodellen. De gedachtegang is om de klanten meer comfort, kwaliteit en service te bieden maar ook een beter product dan de concurrent.
Ook kan het betekenen dat er ingespeeld wordt op de loyaliteit. Eén van de grootste ergernissen in de supermarkt is de wachtrij aan de kassa. Dat zal dan voor de receptie tijdens aankomstdagen niet anders zijn. Waarom de kassamedewerker alleen maar de benzine laten afrekenen en de rest van de tijd duimen te laten draaien? Er kan best wel wat extra’s verkocht worden. Dat geldt ook voor de traditionele receptie op vakantieparken en in hotels. Wat ruikt er nou lekkerder dan de geur van vers gebakken brood wanneer we ‘s ochtends de bakkerij in wandelen? Vandaar de bake-off zodra de klanten de receptie binnen wandelen en de mogelijkheid om een bakkie koffie te kopen.
Wie de traditionele receptie een kritisch bekijkt, ziet dat het vaak gaat om een saaie, ongezellige ruimte die voor het merendeel van de tijd niet optimaal benut is. Terwijl het de eerste gelegenheid is om een relatie aan te gaan met de gast. Hoe vaak zie je niet dat het op wisseldagen overbevolkt is, terwijl alle voorzieningen er de rest van week troosteloos bij liggen? Natuurlijk wordt mij wel eens gevraagd of de receptie dan ook gaat verdwijnen. Mijn reactie is dat er altijd een bepaalde receptierol vervuld zal worden – vanwege de onderliggende reden waarvoor de receptie ooit was bedoeld – maar de lokale inbedding (integraal) van de receptie zelf zal echt veranderen.
Leuk dat ik onlangs een column las waarin Marco Budding verhaalde hoe de nieuwe receptie er bij Droompark de Zanding in Otterlo uit komt te zien na de verbouwing. Ook bij De Schatberg in Sevenum zijn vergevorderde plannen voor een volledige andere aanpak. Consumenten willen op alle dagen van de week kunnen inchecken en dat hoeft perse niet in een saai hok of voor een duffe balie. Receptie medewerkers zullen transformeren naar verkopers en sales agents!
Hans van Leeuwen, trendwatcher & expert in leisure
Dir. SLIMMadvies/uw bedrijfsadviseur