donderdag 24 april – Ooit is een ondernemer begonnen met het aanbieden van gratis WiFi. Daarna volgden er meer schapen over de dam. Mijn grootste ergernis van de afgelopen weken was tijdens mijn verblijf in het 4sterrenhotel Kasteel Vaalsbroek waar ik gedwongen werd te betalen voor WiFi.
Zelf heb ik een 4G abonnement op mijn iPad en iPhone omdat ik overal bereikbaar wil zijn, onafhankelijk van beschikbaarheid. Toch kent Nederland te veel recreatiebedrijven die je verplichten te betalen voor WiFi.
De grotere bungalowparkketens houden in dit geval te lang vast aan een modus om eerder gedane investeringen terug te willen verdienen, terwijl ontwikkelingen m.b.t. het inclusief aanbieden van WiFi aan de consument al min of meer als normaal ervaren worden. Zo zie je maar; ongeacht welke investeringen men placht te doen binnen de vrijetijdseconomie, men moet sneller afschrijven. Mijn advies is het uitgangspunt te nemen om elke investering binnen vijf jaar af te schrijven.
Vergeet niet dat met het flexwerken, de 24 uur bereikbaarheid en het werken in de “cloud” veel werknemers ook op vakantie of tijdens een shortbreak bereikbaar willen zijn om tussendoor te kunnen werken. De grenzen tussen werk- en vrije tijd vervagen. Net zoals een camping over een overdekt zwembad moet beschikken en een bungalowpark over indoor speeltuin, wil de consument overal onbeperkt internet. Ervoor betalen is er niet meer bij. Voor mij geldt nu al dat ik tijdens het boekingsproces voor een alternatief kies als een accommodatie geen gratis WiFi beschikbaar stelt.
Een andere ontwikkeling zijn de ontbijtjes die in den lande voor de meest aantrekkelijke aanbiedingen de deur uit gaan van € 0,99 tot maximaal € 1,99. Dus sla je slag! Hier zijn het niet de bedrijven uit de vrije tijd die een voortrekkersrol vervullen maar de retail- en foodketens die elkaar om de gunst van de consument de tent uit knokken. Toch zal het niet lang duren voordat deze ontwikkeling zich ook op een breed front zal uitrollen in de volledige vrijetijdsmarkt.
Ik weet nog goed dat ik voor enkele jaren terug als gastspreker voor medewerkers van de Kennemer Duingroep – o.a. eigenaar van het jubilerende Camping Bakkum, Geversduin en De Lakens met Willemieke de Waal aan het hoofd – al opperde om het “gratis” ontbijt te introduceren. De kok wees op dat moment met zijn wijsvinger naar zijn voorhoofd en zei dat dit onmogelijk was om te financieren, gezien de personele kosten en de inslag.
Nu – enkele jaren later – geeft de hotelsector al aan dat uit gastenenquêtes blijkt dat een continental breakfast gewoon “gratis” moet zijn. Personeel loopt er toch, de horeca wordt vaak al opgestart en wat kosten nou enkele sneetjes brood, een eitje en een kopje koffie? Ook voor het ontbijt zal een situatie ontstaan waarbij men gaat voor kwaliteit met een beleving zoals met frontcooking of selfservice: je eigen omeletten bakken! Voor een karig ontbijtje is men niet meer bereid te betalen. De eerste ondernemers die fris, koffie en thee in sportaccommodaties “gratis” aanbieden zijn er al. Volgens Piet Homminga van Recreatiepark Bloemketerp wegen de kosten niet op tegen de loyaliteit van vaste leden.
Wat helemaal fout is, zal je ervaren wanneer je via een voordeelactie van de Fletcher Hotel groep (“massa is kassa”) een coupon bemachtigd voor een hotelovernachting. Afgelopen weekend kon je bij Fletcher Hotel De Kempen in Reusel voor maar €17,50 p.p. overnachten en werd een ontbijt aangeprezen voor €19.50 p.p. wat ook nog eens in geen velden of wegen te vergelijken is met een ontbijt zoals ik eerder genoten heb bij Bilderberg Kasteel Vaalsbroek. Hier geldt echt de omgekeerd e wereld. Inspelen op trends en ontwikkelingen in de markt is hiervan een gevolg.
Net zoals we allemaal om vier uur aan de cup-a-soup zitten, beïnvloed door de slimmere marketeers en multinationals, zo is de ontbijtcultuur van de afgelopen jaren verplaatst van de ontbijttafel en het aanrecht via de auto naar het pompstation, de Hema, IKEA en als we directeur Jo Sempels van McDonalds mogen geloven nu zelfs naar de drive. Met gratis WiFi en de ochtendkrant natuurlijk.
Je kunt als ondernemer je ogen niet sluiten voor al deze ontwikkelingen om je heen. Maak er juist gebruik van en kijk kritisch naar jezelf. Kies vooral voor kwaliteit en luister naar je klanten. Massa is kassa – groot heeft brood – klein is fijn.
Hans van Leeuwen, trendwatcher & expert in leisure
Dir. SLIMMadvies, uw bedrijfsadviseur
PS: Meer trends en ontwikkelingen in de attractiewereld? Luister naar het interview met Hans op radio2 via https://pleisureworld.nl//t.co/WU4xZa10Cm