Goede voorbereiding essentieel voor succesvol ondernemen in China

donderdag 13 februari – Afgelopen dinsdag vond in Burgers’ Zoo de China Inspiratiedag plaats, waar diverse China experts en ervaringsdeskundigen aan het woord kwamen. Aanleiding is de enorme groei in leisure attracties en activiteiten, aangewakkerd door de toegenomen welvaart en vrijetijd. Zo’n veertig recreatieondernemers verzamelden zich om zich te informeren over de kansen en mogelijkheden. Want kansen zijn er volop, maar een goede voorbereiding blijkt essentieel voor succes.

Ondernemen in China is echt anders
Vincent Frequin (Buvias) benadrukt het belang van de culturele aspecten. Vanuit zijn jarenlange werkervaring in China geeft hij aan dat het essentieel is om je te verdiepen in de persoon en het bedrijf waarmee je zaken doet en te beseffen dat men er andere gewoontes op na houdt. Enkele belangrijke verschillen hebben te maken met;

– Face; in Nederland zijn we gewend aan directe communicatie. In China is dit niet de gewoonte. Expressieve gezichtsuitdrukkingen zijn uit den boze.
– Relations; alvorens je zaken gaat doet is het van belang en goede relatie op te bouwen met je netwerk. Soms is een lange adem nodig.
– Boss; in China zijn de werkverhoudingen anders dan de ‘westerse’. Men kent een duidelijke rangorde in standen en houdt zich daar strikt aan.
– Balance of elements; het is belangrijk dat de mens in harmonie leeft met de natuurlijke elementen hout, vuur, metaal, aarde en water. Veel kantoren en nieuwe appartementen in China worden dan ook niet in gebruik genomen voordat het meubilair goed is gerangschikt.

Meer informatie: www.buvias.com of direct aanmelden nieuwsbrief: https://pleisureworld.nl//eepurl.com/LZ7rz

Volgens Van Bilsen liggen er toekomstgericht zeker nog kansen, mede door de groeiende welvaart van de middenklasse en de groeiende economische vrijheid. Belangrijke afzetmarkten zullen de indoor themaparken, shopping malls, FEC’s, dierentuinen en musea zijn.

China als afzetmarkt
Peter van Bilsen (Vekoma) reist zelf regelmatig naar China om zaken te doen. Vanaf 2002 is de achtbaanspecialist actief in China en inmiddels heeft het bedrijf 10% van haar wereldwijde achtbanen in China staan. Sinds 2004 heeft men er een fabriek gevestigd en worden marketing en sales activiteiten ondersteund vanuit Singapore.

Ook Van Bilsen benadrukt het belang van cultuurverschillen. Zo dien je altijd rekening te houden met een ‘onderhandelingsescape’ op het laatste moment. “Wanneer een Chinese ondernemer in gezelschap van zijn werknemers vraagt of er nog onderhandelingsruimte is, dien je daaraan tegemoet te komen. Anders gaat de werkgever af voor zijn personeel, wat voor u als ondernemer vrijwel zeker zal betekenen dat de deal niet door gaat.”

Meer informatie: www.vekoma.com

Import- én exportkansen
Ans Luyckx benadrukte vanuit haar rol bij Asia Europe Business Council de enorme groei en het ontwikkelingspotentieel van China. Naast China als ‘goedkoop’ importland voor producten in Europa wordt de export naar China steeds belangrijker. Een aantal cijfers op rij;

• Groei economie in China 7 à 8 %
• Groei reizigers van 175 mln naar 500 mln in 2025
• Groei inkomsten uit toerisme in China 18,7 % (2012)
• Groei binnenlands toerisme in China 11% pax
• 75% van de Chinezen min 1 x per jaar in eigen land

Europees, maar zeker ook op Nederlands niveau zijn de kansen groot. Enkele voorbeelden van bedrijven die inmiddels succesvol opereren middels hulp van het businesscouncil
zijn o.a.: Hollander Techniek, VMI Holland, Avantes, KPMG, ATAG verwarmingen en De Heus.

Meer informatie: www.asiaeuropebusinesscouncil.com en www.skalnl.org

Go big or go home!
Met de opkomst van de vele leisure attracties zoals thema- en attractieparken in China is een grote rol weggelegd voor thematiseringsbedrijven. Het Nederlandse bedrijf Jora Vision is momenteel bezig met de realisatie van een aantal (nog geheime) grootschalige projecten. Barbara Spronk (front office manager) geeft aan alles draait om groot, groter, grootst! Wie denkt dat de Nederlandse maatstaven van projecten als in de Efteling en Toverland voldoen, komt bedrogen uit.

Prestige en imago is erg belangrijk bij de ontwikkeling en vormt vaak een belangrijke reden om een ‘buitenlands’ bedrijf erbij te betrekken. Immers als buitenlandse expertise wordt ingehuurd, dan moet het wel om een echt serieus project gaan! Enkele grootschalige attracties zijn OCT, Hua Qiang, Wanda, Hai Chang, Chimlong en Fanta World. De grootste kansen liggen volgens Spronk aan de Oost-kust.

Meer informatie: www.joravision.nl

Familiebanden centraal
My Ngoc Lam, werkzaam voor EuSino en business matchmaker, heeft samen met Tao Wang een intensieve samenwerking met China. Wang is zelf van Chinese afkomst en kent de gevoeligheden m.b.t. de cultuurverschillen. My Ngoc Lam gaf aan dat het opbouwen van een band zelfs verder gaat dan een goede relatie opbouwen. Zij spreekt over een ware familieband die er ontstaat alvorens er überhaupt zaken kunnen worden gedaan.

In de afgelopen 20 jaar heeft EuSino meer dan 50 China delegaties ontvangen in Nederland ter bevordering van de handelsbetrekkingen. Dit jaar organiseren zij in samenwerking met Pleisureworld een reis voor Nederlandse ondernemers door China.

Meer informatie: www.eusino.nl

Beschermen of delen?
Hoewel er een hoop kansen liggen, zijn er wel een aantal zaken om rekening mee te houden wanneer men in China wil gaan ondernemen. De rol van de overheid is nog erg groot en het blijft lastig om geld dat verdiend is in China terug naar Europa te krijgen. Als ondernemer heb je te maken met strenge wetgeving, eisen en reglementen. Ook de grote mate van kopieergedrag is een probleem.

Toch zijn al deze zaken niet onoverkomelijk als men echt de ambities heeft om China te veroveren. Enkele tips;

• Wees slim door lokaal verdiend geld weer lokaal te investeren
• Registreer je bedrijf in China (ter bescherming tegen ‘copy cat’ gedrag)
• Bezoek de China IPR SME Helpdesk www.china-iprhelpdesk.eu

Over de China Inspiratiedag
Deze dag was een initiatief van Pleisureworld en werd georganiseerd in samenwerking met diverse China Experts, waaronder EuSino, Buvias, Asia Europe Business Council en Skal International. Ondernemers die geïnspireerd zijn geraakt, kunnen zich aanmelden voor de studietrip naar China van 10 t/m 19 juni a.s. waarbij alle highlights worden aangedaan. Alle informatie is te vinden via de website van Pleisureworld.

Meer informatie: www.pleisureworld.nl

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.