Succes Family Entertainment Centers bedreiging voor pretparken

donderdag 16 april – Deze week was er weer één om in te lijsten. Met bijna veertig top ondernemers gingen we een dag op pad naar zes unieke Family Entertainment Centers (F.E.C.’s). Het waren locaties die misschien niet zo opvallend zijn als de bekende pretparken maar bij elkaar genomen zijn het wel degelijk serieuze concurrenten van een dagje uit. Tellen wij alle bezoekers die achteloos hun weg hebben gevonden naar deze opkomende F.E.C.’s dan hebben wij het ook hier over miljoenen bezoekers op jaarbasis.

Creativiteit voert de boventoon
Er zijn geen onderzoeken of statistieken met betrekking tot deze nieuwe sector en er is nog maar weinig benchmarkinformatie beschikbaar. Traditionele adviesbureaus hebben al er helemaal geen weet van, laat staan dat banken happig zijn om bedrijven in deze branche te financieren. Daarom voert bij veel ondernemers creativiteit de toon en crowdfunding binnen de familie was voor één van de locaties de oplossing voor financiering van nieuwe uitbreidingsplannen.

Hoog besteedbaar bedrag
Wie denkt dat een pretpark duurder is dan een uitje naar een F.E.C. komt bedrogen uit. Door het aanbod van allerlei leuke en attractieve spelvormen is er voor iedereen wat te doen. Je gaat bowlen, karten, lasergamen, paintballen, sumoworstelen of je laat je opsluiten in een escape room. Natuurlijk kan je ook een rondje glowgolf meepakken of verdwalen in een (mais)doolhof. Iedere activiteit kost weer even een paar duiten extra. Zo zit je heel snel aan een gemiddelde besteding tussen € 50,- en €80,- per persoon. Wil je nog iets bijzonders eten? Dan loopt dit bedrag nog wat verder op. Een F.E.C. is echter niet alleen een bij elkaar geraapt aantal activiteiten en/of attracties. Het is de ziel van de ondernemer die je meeneemt in zijn verhaal en dat bepaalt de attractiewaarde waarvoor de mensen bereid zijn te betalen.

Geduchte spelers
Als we zien dat er zo’n tien jaar terug slechts een handjevol F.E.C.’s waren terwijl we nu de grens van tweehonderd zijn doorgebroken, dan kunnen we spreken van een explosieve groei met miljoenen bezoekers. Met een gemiddeld hogere besteding per bezoeker zijn F.E.C.’s verworden tot een geduchte speler in concurrentieslag om de consument. Zie daar ook het ‘all-in’ instrument waarbij de catering is inbegrepen en dat uitstekend past binnen dergelijke concepten. Je weet als consument vooraf precies wat je gaat uitgeven en all-in is daarmee een prima alternatief voor een dagje uit naar een pretpark. Een andere trend zijn de outdoor F.E.C.’s waarbij men inspeelt op het familiegevoel om samen buiten te recreëren terwijl de kinderen spelen. Hoe simpel kan het zijn?

Aanpassen aan veranderende behoefte
Problemen komen er voor de Ballorig en Monkey Town indoorspeeltuinen of vergelijkbare initiatieven die zich niet aanpassen aan de veranderende behoefte van de gasten. Die willen immers meer waarde voor hun geld. Wat te denken aan de grotere campingbedrijven en bungalowparken die door toepassing van het exploitatieconcept van een F.EC. een aantal problemen tackelen? Je kunt de attractiewaarde hiermee extra ten gelde maken. Enerzijds verhoogt men de beleveniswaarde van de kampeer- en bungalowgast en anderzijds kan men rekenen op extra omzet in combinatie met meer bestedingen in de horeca.

Wilt u echt weten wat er speelt in de opkomst van F.E.C.’s? Lees dan het uitgebreide reisverslag op Pretwerk dat Walter Jonker heeft gemaakt in opdracht van Pleisureworld.

Hans van Leeuwen, trendwatcher & expert in leisure

PS: Binnenkort publiceren wij ons Handboek Family Entertainment Centers (F.E.C’s)

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Hullie Speelboerderij
Hullie Speelboerderij

[/column]

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Hullie lasergame
Hullie lasergame

[/column]

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Brandevoortsehoeve
Brandevoortsehoeve

[/column]

[column width=”1/4″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Brandevoortsehoeve
Brandevoortsehoeve

[/column]

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Yumble
Yumble

[/column]

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Yumble darkride
Yumble darkride

[/column]

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

All-in Echt
All-in Echt

[/column]

[column width=”1/4″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Valdeludo
Valdeludo

[/column]

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

De Voltage lasergame
De Voltage lasergame

[/column]

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

De Voltage rodeo
De Voltage rodeo

[/column]

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Duinoord klimbos
Duinoord klimbos

[/column]

[column width=”1/4″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Duinoord all-in
Duinoord all-in

[/column]

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.