[column width=”1/1″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
Een levendige reis door de tijd!
Pipo! Koeien! Daar komt Zwiebertje…
Wie kent dat euforische gevoel niet: zodra je een plaatje op de radio hoort van bijvoorbeeld ‘The Beatles’ of ‘ABBA’ komen er allerlei herinneringen naar boven. De beroemde foto’s van het zebrapad van Abby Road en de overwinning met Waterloo op het Songfestival van 1974 liggen nog vers in het geheugen, ook al hebben we het hier over de ‘60s en ‘70s.
Welke rages hebben we allemaal niet gehad? Sleutelhangers, Troll Dolls, Koetjesrepen, sigarenbandjes, voetbalplaatjes, speldjes, buttons en niet te vergeten de Smurfenrage, met dank aan Vader Abraham. ’s Zaterdags voor de buis, zwart-wit televisie kijken bij vriendjes, want nog niet iedereen had een eigen TV. Kent u de series Ivanhoe, Floris, Peyton Place, Coronation Street, Thunderbirds, Dallas of Dynasty nog? En dat Nederland helemaal oranje gekleurd was tijdens de intocht over de grachten van Amsterdam bij het winnen van het EK van 1988 in Duitsland?
Het zijn herinneringen die je kunt verwachten in het thema- en belevingspark ‘Nostalandia’, bedacht door Marie-Louise Loomans. Een groots opgezet park waar bezoekers de nostalgische hoogtepunten uit de afgelopen decennia op eigentijdse wijze kunnen bekijken, beluisteren, ervaren en interactief beleven. Voor het eerst komen al deze aspecten bij elkaar op één locatie én kent het park een permanent karakter.
Loomans: ”De zwart-wit uitzending van 20 juli 1969 waar Amerikaanse astronaut Neil Armstrong als eerste mens een voet op de maan zette, heeft op mij de meeste indruk gemaakt. Die reis van de Apollo-11 naar de maan en de landing staat mij nog vers in het geheugen. Ik was toen pas elf jaar en toch wist ik toen al meteen dat ik bij de TV wilde gaan werken. Een kastje dat mij kon laten zien wat er zover weg op de maan gebeurde… wat een wonder vond ik dat. En eerlijk gezegd vind ik dat nog steeds!”.
Iedereen kent dergelijke ervaringen uit het verleden. Ze zweven niet direct aan de oppervlakte, maar zodra je iets ziet of hoort worden allerlei herinneringen opgeroepen en barsten de verhalen en bijbehorende emoties uit die tijd los. Zo was mijn eerste auto in ’76 de 2CV (Frans: Deux Chevaux), in Nederland liefkozend “de lelijke eend” genoemd. Desondanks konden er met veel kunst en vliegwerk twee surfplanken bovenop en enigszins toeterzat kropen we toch achter het stuur. Zo trokken wij dan van plas naar plas.
Leukste reis door de tijd
We zijn in gesprek met Marie-Louise Loomans ervaren TV producent en bedenker van bekende TV formats. Marie-Louise Loomans heeft mij gevraagd mee te denken over haar idee: een vernieuwend thema- en belevingspark voor 50-plussers. Zij liet haar fantasie de vrije loop en bedacht Nostalandia.
“Nostalgie komt van het Griekse nostos, dat thuiskomst betekent, en algia, een intens verlangen. Nostalgie moeten we ook niet verwarren met heimwee. Heimwee is een pijnlijk verlangen terwijl nostalgie alleen maar positieve gevoelens oproept. De Nederlandse professor Tim Wildschut is gespecialiseerd in onderzoek naar nostalgie. Hij heeft mij het verschil uitgelegd en geadviseerd”.
Bij onze eerste contacten heb ik wel meteen kunnen duiden dat het in de basis een bijzonder leuk en origineel idee is, maar dat het verstandig zou zijn het etiket van 50-plussers los te laten zodat het voor een grotere doelgroep aantrekkelijk zal zijn. Uiteindelijk wil niemand graag als 50-plusser bestempeld worden.
Origineel
Hoe dit originele thema- en belevingspark, dat nog nergens ter wereld bestaat, eruit zou kunnen zien, is uitgebreid te lezen in het concept en bijbehorend businessplan. Nu is zij op zoek naar investeerders om haar plan daadwerkelijk te realiseren. “Pretparken, dierentuinen en musea zijn er al meer dan genoeg. En wat mij betreft is alles wat er bijkomt te veel van hetzelfde. Pretparken zijn voornamelijk gericht op families met kinderen, maar nergens ter wereld bestaat een speciaal thema- en belevingspark gericht op de groeiende groep 50-plussers. Een gemiste kans!”, vindt Loomans. “En daarom heb ik het thema- en belevingspark Nostalandia bedacht. Hier worden de meest opmerkelijke trends, rages, mode, design, uitvindingen, ontdekkingen en allerlei maatschappelijke trends uit de voorbije decennia verwerkt tot een realistische en eigentijdse beleving. De memorabele herinneringen van vroeger zijn in tijdlijnen geplaats en voeren de bezoekers op een afwisselende reis mee naar het heden. Een mooi voorbeeld is het scenario van ‘Back to the Future’, een attractie in Orlando, met een terugblik naar het verleden in een moderne simulator met 3D technologie verwerkt”.
Randvoorwaarden voor succes aanwezig
Het is vermakelijk voor bezoekers van alle leeftijden, natuurlijk ook voor de grootste doelgroep van ouderen die er graag op uit trekken. De traditionele hoeksteen van de samenleving, het gezin, is getransformeerd in een cultuur, bestaande uit drie generaties waarin iedereen door en met elkaar de samenleving vormt. Herkent u zich ook in de kracht van vroeger? Je bezoekt de buurt waarin je als kind opgroeide en in een split second ben je weer dat kleine kind op het schoolplein. Je hoort op de achtergrond je favoriete liedjes op de radio en aan de andere kant van de weg rijdt de melkboer door de straat. Het gevoel van samen spelen en een beker warme chocolademelk bij de kachel brengt het beste naar boven. Dit soort details geven je het gevoel dat je een reis door het verleden maakt.
Uitvoering
Om die optimale nostalgische beleving gaat het in Nostalandia. Zowel inhoudelijk als qua uitvoering.
De 10 thema’s van de timeline-experience in Nostalandia zijn Muziek, Mode, Design, Film, Uitvindingen & Ontdekkingen, Historische Gebeurtenissen, Media, Techniek, Maatschappelijke Trends en Trivia. Per decennium is er zo’n straat en al deze onderwerpen vinden we hier steeds terug.
Deze straten zijn de memory lanes en tijdlijnen. De bezoekers wandelen door deze straten. Laten we de fifties als voorbeeld nemen. Ze kunnen de huizen en winkels bezoeken en daar ervaren hoe het leven er destijds uitzag en werd geleefd. In de winkels zijn spullen uit die tijd te koop en in de horecagelegenheden eten en drinken we zoals toen. Cola light is dus nog niet te koop in de diner waar uit de jukebox liedjes van Chuck Berry en Little Richard klinken. Je kan er ook niet pinnen. Alles moet contant af worden gerekend…in guldens!
Je moet hier ook weer gewoon naar de bank om contant geld op te nemen. Iedereen die bij deze zaken werkt is gekapt en gekleed volgens de fiftiesmode. Zelf kun je je ook zo laten stylen, de fifties modeshow bezoeken en gebruik maken van de modernste technieken om jezelf te vereeuwigen met een vetkuif of suikerspinkapsel. Wat er in deze straten nog allemaal mee te zien en te doen is kan iedereen lezen in het concept van Marie-Louise.
Meerwaarde
Een extra knipoog naar het verleden zijn de geleerde milieulessen die zijn verwerkt in Nostalandia. Het hele park is in alle opzichten duurzaam en milieuvriendelijk opgezet. Het park schept veel werkgelegenheid en brengt allerlei economische activiteiten op gang. Het park is geschikt als locatie voor film en tv opnames en door bedrijven af te huren voor bedrijfsfeesten. Er zijn verder ook nog een aparte concert- en bioscoopzaal.
Inspiratie
Een aantal onderzoekers van de Harvard University uit de Verenigde Staten, o.l.v. professor sociale psychologie Ellen Langer herkende de magie van dit gevoel al in de jaren zeventig. De potentiële voordelen werden toen onderzocht door dit gevoel op te wekken in een experiment. Ouderen van 75 jaar werden gedurende een langere periode 40 jaar terug geplaatst in de tijd. Alles in hun directe omgeving was precies, zoals in een Hollywood decor, zo geënsceneerd als veertig jaar geleden. Het meest bijzondere dat dit experiment opgeleverde was dat deze proefkonijnen, zich gedurende het experiment veel fitter, jonger, fysiek en mentaal levenslustiger gingen voelen en energiek als een jonge God het experiment verlieten.
Allerlei ouderdomskwalen verdwenen als sneeuw voor de zon en dit effect hield ook nog lang aan! Marie-Louise werd gegrepen door dit experiment dat bekend staat als het project „Counterclockwise‟. Zij nam contact op met professor Ellen Langer in Amerika en vertelde haar over het idee om een permanent thema- en belevingspark te bouwen waarin ouderen deze nostalgie kunnen ervaren.
Ellen Langer toonde zich buitengewoon enthousiast over dit initiatief en gaf aan graag op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen. Wie meer wilt weten over dit spraakmakende experiment bezoekt haar website.
Hoe mooi zou het zijn als Nostalandia, naast amusement en educatie (in vaktermen edutainment) ook dit beoogde effect voor elkaar zou krijgen na een leuk dagje uit!
Gouden jaren
Dichter bij huis is er het recente succes van het boek “Gouden Jaren” van journaliste/econome Annegreet van Bergen. Met dit boek bewijst zij dat nostalgie een trend is. Van haar bestseller “Gouden Jaren” gingen in vijf maanden tijd meer dan 100000 exemplaren over de toonbank en staat ze constant in de top 5 van meest verkochte boeken. Haar boek stelt de ongekende naoorlogse groei en de meest spectaculaire en onverwachte veranderingen aan de kaak!
Zoete lieve Gerritje… Dat gaat naar Den Bosch toe. Ook de tentoonstelling “Knus”, over de jaren vijftig, in het Noordbrabants Museum in 2005 overtrof alle verwachtingen. Gemiddeld wordt daar een tentoonstelling door 20000 bezoekers bekeken. Nu kwamen er acht keer zoveel! Met maar liefst 165000 bezoekers werd het de best bezochte tentoonstelling ooit voor dit museum.
Een goede reden voor directeur Charles de Mooij om in 2007 de tentoonstelling “Wauw” te organiseren over de jaren ‘70. Ook hier kon hij al na drie maanden de 70000e bezoeker met champagne en bloemen verwelkomen!
Internationale mogelijkheden
Het is een bijzonder thema- en belevingspark, met het verleden als de attractie, dat drie generaties met elkaar verbindt. De meest memorabele herinneringen kunnen we hier op een bijzondere wijze tot leven brengen. Het zijn de storytellers en themepark builders die er de mooiste attracties van kunnen maken.
Er zijn meerdere commerciële mogelijkheden. Voorbeelden zijn o.a. de inwendige mens Corpus, dat ook een uniek concept is waarvan er geen tweede op de wereld is en dat in alle opzichten bijzonder is. Je kunt ook denken aan het ontwikkelen van een franchiseketen die lijkt op het Amerikaanse concept ‘Ripley’s Believe It or Not!’ Vandaag de dag zijn er 32 Ripley’s Believe It or Not!’-musea in tien landen. Dit jaar is er zelfs een geopend in Nederland, midden op de Dam. Madame Tussauds en ook The Dungeon zijn voorbeelden van dergelijke thema- en belevingsparken: Siencecenter-achtige leisure concepten. Zo zou Nostalandia, nadat het succes ervan in Nederland bewezen is, internationaal geïntroduceerd kunnen worden.
Marie-Louise benadrukt dat ze in Nostalandia ook wil inspelen op actuele gebeurtenissen. “Ik heb destijds meegewerkt aan het populaire KRO TV programma “Het Gevoel van…”. Tijdens elke aflevering gingen we terug naar de hoogtepunten van een bepaald jaar. In Nostalandia zou ik graag steeds extra aandacht willen besteden aan een aantal bijzondere gebeurtenissen uit zo’n jaar. Dit jaar is het bijvoorbeeld vijftig jaar geleden dat de eerste radio uitzending van de top veertig plaats vond. Het piratenschip Veronica maakte bekend dat The Beatles met “I feel fine” op nummer één stonden. De prinsessen Beatrix en Margriet verloofden zich beiden dat jaar en de muziekwereld moest afscheid nemen van de beste mannelijke vocale jazz & ballad vertolker uit de jaren vijftig en zestig, Nat King Cole. In 2017 is het veertig jaar geleden dat Elvis Presley onverwacht stierf. In 1958 werd Lego in Nederland geïntroduceerd. In 2018 kan dat zestig jarige jubileum hopelijk gevierd worden in Nostalandia.
Door deze afwisselende aspecten toe te voegen aan de vaste tijdlijnen blijft het park ook attractief om meerdere malen te bezoeken. Ruilmarkten voor verzamelaars, optredens van artiesten en het vertonen van films rond bepaalde personen behoren allemaal tot de mogelijkheden. In 2018 is het bijvoorbeeld 25 jaar geleden dat Audrey Hepburn is overleden. Al haar beroemde films tonen we weer op een groot doek in Nostalandia met een begeleidende tentoonstelling over haar leven. Grote namen zullen ook buitenlandse gasten naar het park lokken.
Publiciteit
Marie-Louise heeft met haar plannen voor een belevingspark voor 50-plussers ook al de landelijke pers gehaald met een artikel in De Telegraaf. In datzelfde artikel laat de trendwatcher Ajied Bakas weten dat een thema- en belevingspark voor ouderen uitstekend zou passen in deze tijd.
Na onze gesprekken is ook Marie-Louise ervan overtuigd geraakt dat de stigmatisering door te focussen op één doelgroep niet de juiste weg is om dit unieke thema- en belevingspark Nostalandia tot een succes te maken. Mede door gesprekken met experts uit de branche bewandelt Marie-Louise nu nog een ander spoor dat leidt naar het exclusieve thema- en belevingspark voor álle leeftijden met de meest memorabele herinneringen in een modern jasje. Op dit moment wordt er driftig gewerkt aan het businessplan en zelfs modellen als een Nostalandia Cruiseship, dat een rol als rondreizende attractie kan vervullen, behoren tot de commerciële mogelijkheden. Ook een themahotel of -resort geheel in stijl van de fifties, sixties en seventies waarvan elke hotelkamer alle elementen uit vervlogen tijden bevat is in haar concept opgenomen. Vergelijkbaar met de bungalows zoals ze dat ook bij Bosrijck hebben of bij Phantasialand en Europapark.
Binnenkort opent Nostalandia haar poorten in…
Waarom geen Nostalandia in Roermond, in plaats van Yumble? Dat laatste miste in alle opzichten een concept. De attractiewaarde sloot in zijn geheel niet aan bij de doelgroep die een dagje ging shoppen. Ook de Floriade behoort tot een mogelijkheid wanneer je er het bidboek op naslaat. Duurzaamheid staat hoog in het vaandel en met dit nieuwe thema- en belevingspark Nostalandia wordt aan veel voorwaarden voldaan. Zelfs de uitwerking van dit concept binnen de poorten van De Efteling kan van grote betekenis zijn om generaties plezier en vermaak te bieden. Het is wel net even iets anders dan het Land van Laaf en eerder vergelijkbaar met het sprookjesbos, dat een groot onderdeel uitmaakt van de beleving. Een nostalgische equivalent van de droomvlucht, waar bezoekers in wagons langs herkenbare taferelen en personen reizen, hoort wat Loomans betreft ook beslist thuis in Nostalandia. Het park kan dus in vele gedaante gepositioneerd worden en vandaar dat Marie-Louise graag de uitdaging aan gaat om haar droom te verwezenlijken. Zij sprak al met meerdere gemeentes die interesse hebben om het park naar hun regio te halen.
Nostalandia zoekt investeerders
Bent u na het lezen ook getriggerd en nieuwsgierig naar het de mogelijkheden en succes van Nostalandia en ziet u kansen? Neem gerust contact op met Marie-Louise als u meer wilt weten over Nostalandia. Reacties kunnen naar creadagia@gmail.com. Binnenkort zal Marie-Louise tijdens de Leisure Business Days, woensdag 9 december om 16.00 uur in Venray, haar plannen presenteren in het Pleisureworld Netwerk Paviljoen. Vooraf aanmelden voor de inloopsessie is niet nodig; zorg wel dat u zich tijdig registreert voor een bezoek aan de Leisure Business Days.
Hans van Leeuwen, trendwatcher & adviseur
Kom ook naar de presentatie door Marie-Louise Loomans;
Titel : Inloopsessie nieuw themapark Nostalandia
Locatie : Leisure Business Days – Evenementenhal Venray
Datum : woensdag 9 december 2015
Tijd : 16.00 – 16.45 uur
Deelname : deze inloopsessie is voor alle beursbezoekers gratis toegankelijk. Let op beursregistratie is noodzakelijk!
[/column]