Recreatie kan nog heel veel leren van horeca

De Rabobank rekent de komende jaren op een groei voor de horeca van meer dan 2,5% en daarmee zijn we bijna terug op het niveau van voor de crisis. Hiermee kruipen wij langzaam uit een diep dal na de economische recessie van 2009 – 2013. Naast deze mooie vooruitzichten is er ook nog een andere trend die meer invloed zal hebben op de groeipotentie van de totale horecamarkt.

We gaan met z’n allen meer buitenhuis eten en hiermee groeit de buitenhuisconsumptie aanzienlijk.

Het buitenlands toerisme zal een positieve ontwikkeling te zien geven in glansrijke groeicijfers. Toch wil ik een waarschuwing afgeven aan onze sector van de camping- bungalow en pretparken.

Bij Pickles Burgers & Wines
Bij Pickles Burgers & Wines

Weet u wat er achter de schermen speelt?

Ondanks dat de consument weer geld durft uit te geven moet je nog maar afwachten of hij ook daadwerkelijk zijn centen bij jou zal besteden. Zelfs de zakelijke markt laat het niet meer afweten en er zijn volop perspectieven ondanks de fiscale maatregelen. Men organiseert er weer driftig op los met bedrijfsfeestjes en zakendiners. Maar de totale groei zal afvlakken door de grotere concurrentie in aanbod. Door foodretail (supermarkt) en blurring (Ikea – Intratuin etc.) is op elke hoek wel een lekkere snack, lunch of diner binnen handbereik. Branches vervagen, maar dat is al oud nieuws. Hoe krijg jij het grootste stuk van de koek te pakken?

Wie een dagje uit gaat, heeft meer te besteden en de vakantieganger zal wat vaker buiten de deur gaan eten als hij erop uit is.

Toch zal hij menig restaurant, snackbar of terras voorbij lopen en kiest hij steeds vaker voor betere alternatieven met meer beleving. Ook hier is er sprake van storytelling of de customer journey. Het is niet voor niets dat de betere festivals, food formules, sportsbars en thema restaurants het goed doen. De koffiebars zijn verworden tot een happy place to be!

Consument op zoek naar unieke food experience

Storytelling heeft ook haar weg gevonden in de horeca. Unieke concepten hebben voldoende potentie en meer kans op succes. Ik ben onlangs te gast geweest bij Jopen in Haarlem – een combinatie met beleving (eigen brouwerij in een verbouwde kerk). Of zie daar Happy Italy waar men op zondag tegen vier uur in de middag al in de rij staat voor een tafeltje. Top kwaliteit eten in Italiaanse sferen met een Hollandse prijs (voor minder dan € 10,- verse salade, pasta en pizza’s) en met echte pizzabakkers die werken met stenen ovens. Het themarestaurant speelt in op het vrijetijdsgedrag van de gast die er een avondje op uit trekt bij het Leisure Boulevard te Heerlen (Family Entertainment Center – F.E.C.). De unieke formule is de omloopsnelheid waardoor een tafeltje minimaal drie keer wordt verkocht op één avond. Binnenkort wordt al het achtste restaurant geopend in Arnhem.

O'Learys Sportsbar
O’Learys Sportsbar

Iets anders is de opmars van de hamburger restaurants. Ik heb er in de afgelopen maanden meer dan vijftien bezocht en overal het geheim van de kok geproefd. Nou ja, de kok… Niet in alle gevallen hebben we het hier om de ambachtelijke hamburger. Maar wie slim inspeelt op deze trend heeft een volle bak en een eenvoudige food formule dat een breed publiek aanspreekt. De gemiddelde hamburger van McDonald’s kost toch zo’n € 5,-. Bij Pickles Burgers & Wines te Utrecht kost een hamburger maar liefst € 17,50. Het is er gezellig en sfeervol en eten wordt meer een sociale happening.

Wanneer we over de grens kijken, ben ik onlangs op het pad gekomen van een nieuw Amerikaans sportsbar concept dat in Zweden ontwikkeld is.

O’Learys zal begin volgend jaar voor het eerst de deuren openen in de Benelux bij een nieuw te bouwen multi entertainment center (F.E.C.) in Gent waar Laurent Valcke (bekende bowling familie) met o.a. 24 bowlingbanen, mini golf, party room, lasergame en een totale investering van bijna drie miljoen euro. Ik heb onlangs drie avonden in Göteborg met Laurent en zijn business partners Steven en Florian tot in kleine uurtjes het unieke sportbar concept doorleeft. Elke avond een volle bak.

En wie zal de grootste doelgroep zijn tot veler verrassing? De single markt want wie deze nieuwe sportsbar formule bezoekt, ontmoet nieuwe vrienden bij het kijken naar een van de vele voetbal wedstrijden op de honderden televisies.

Het Jopenrestaurant in Alkmaar
Het Jopenrestaurant in Alkmaar

Blinde vink – Kijk over je eigen grenzen heen!

Dit spreekwoordelijk gezegde is (nog) voor veel recreatieondernemers van toepassing. Natuurlijk zijn er de goede voorbeelden zoals Polles Keuken, het pannenkoekenrestaurant van de Efteling. Andere voorbeelden zijn het restaurant De Keizer van Recreatiepark Ter Spegelt en bij De Bongerd in Tuitjenhorn. Alvast excuses voor als ik nog iemand vergeten mocht zijn.

Bij veel recreatiebedrijven heeft men in de smiezen dat het gaat om marketing en horeca. Het draait niet langer om de producten als speeltoestellen, schoonmaak of onderhoud. Dit zijn zaken die gewoon op orde moeten zijn en behoren geen discussies meer op te roepen.

Dat betekent dat er nog veel te behalen valt bij thema’s zoals het ontbijt, terras, shop en de horeca in het algemeen.

Wij van Pleisureworld zijn het afgelopen jaar op veel plaatsen actief in het land bij o.a. Camping Vreehorst, Beerze Bulten, Camping De Pampel, Camping Zonneweelde en diverse andere locaties w.o. MonkeyTown te Gouda en Julianatoren om onze expertise te delen. Binnenkort spreken wij enkele honderden Duitse recreatieondernemers toe voor een inspiratiesessie hoe ze die Hollanders kunnen veroveren.

Opvallend is dat wij zien dat er toch nog te weinig tijd vrij gemaakt wordt voor het opdoen van inspiratie buitenshuis. Te gemakkelijk neemt men een adviesrapport voor raadgeving of een adviseur van een van de brancheorganisaties. Wat mij betreft moeten de rollen omgekeerd worden door collega’s die bewezen hebben iets bijzonders te presenteren als voorbeeld te nemen en daarmee kennis op te doen. Pas dit toe op jouw “eigen” DNA en maak zelf een storyboard wat authentiek is en kies voor een duidelijke kwalitatieve invulling. Pas wanneer je het verhaal te pakken hebt zou je eens kunnen kijken naar de cijfermatige kant en je oor te luisteren leggen op andere plaatsen. Brancheorganisaties lopen (te) vaak achter de ontwikkelingen aan en het zijn de ondernemers die altijd bezig zijn met het verrassen van hun gasten en in staat zijn vernieuwende concepten te lanceren.

Bij Plopsaqua
Bij Plopsaqua

Er komt meer bij kijken bij het veroveren van je gast

Recreatieondernemers moeten oppassen dat ze niet worden ingehaald door de retail- en foodconcepten die steeds meer attractiewaarde toevoegen aan hun commerciële activiteiten om daarmee de consument over de streep te trekken. Vooral blurring, het vervagen van grenzen die ooit zijn ontstaan door ambacht, verdienmodellen en wetgeving, zorgt ervoor dat de kernkwaliteiten van retail, horeca en recreatie naar elkaar toegroeien. De consument kan zijn geld maar één keer uitgeven.

Het aantal korte vakanties groeit en daarmee ook de behoefte voor meer beleving waar ook de horeca onderdeel van uit zal maken. Ligt hier niet een grote kans om het verschil te maken? Wij adviseren om meer aandacht te besteden aan de juiste formule. De tijd van de standaard snackformules is voorbij en de tijd van vroeger waar de relatie met een pachter van de horeca onder druk stond, is voorbij. Het is óf in eigen beheer de zaken zelf in regie nemen, óf een professionele partij in de arm nemen zoals Albron die dit succesvol weet uit te voeren bij o.a. CenterParcs en Paleis het Loo.

Zelf zal de recreatieondernemer zich moeten omscholen tot horecaliefhebber en veel inspiratie op moeten doen buiten de deur.

Ons devies is dat je minimaal vijftien locaties moet hebben bezocht voor voldoende inspiratie om pas dan de gesprekspartner te kunnen zijn van je adviseur. De prijselasticiteit staat onder druk en men komt niet meer alleen voor het nachtje slapen of een dagje uit. Er moet meer te beleven zijn en daar hoort nu ook het ontbijt, de lunch of het diner bij dat onderdeel uit maakt van de totale beleving. Alles heeft met elkaar te maken en wie de gast/consument niet serieus neemt en de horeca ziet als het ondergeschoven kindje zal te maken krijgen met een dalende trend in bezetting en dagbezoeken.

Wilt u Laurent Valcke ontmoeten en meer weten over het sportsbar concept O’Learys? Meld u dan aan voor het Family Entertainment Center congres op dinsdag 8 december a.s.!

Hans van Leeuwen, trendwatcher in adviseur in leisure

www.dekeizereersel.nl De Keizer Eten & Drinken in Eersel
www.bongerd.nl Eten in het Klokhuis, gethematiseerd restaurant in Tuitjenhorn
www.olearys.se O’Learys the sports bars & Grill
www.jopenkerk.nl Een gezellige avond vol humor, eten en Jopen bier!
www.happyitaly.nl Waar heb je trek in? Happy Italy Menu.
www.firmapickles.nl Firma Pickles is een burgerrestaurant- en wijnbar in één

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Pickles Burgers & Wines
Sfeer Pickles Burgers & Wines

[/column]

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Pickles Burgers & Wines
Sfeer bij Pickles Burgers & Wines

[/column]

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Het Jopenrestaurant in Alkmaar
Het Jopenrestaurant in Alkmaar

[/column]

[column width=”1/4″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Het Jopenrestaurant in Alkmaar
Het Jopenrestaurant in Alkmaar

[/column]

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Plopsaqua
Plopsaqua

[/column]

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Plopsaqua
Plopsaqua

[/column]

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Plopsaqua
Plopsaqua

[/column]

[column width=”1/4″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Bij Plopsaqua
Bij Plopsaqua

[/column]

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.