Wat zijn de laatste trends in Family Entertainment Centers?

Onlangs was ik te gast bij het Family Entertainment Center (F.E.C.) congres van de EAS (IAAPA) in Gotheborg. Diverse sprekers en ervaringsdeskundigen uit alle hoeken van de wereld kwamen aan het woord. In deze blog zetten wij de wereldwijde trends in F.E.C.’s voor u op een rij. Weten hoe u ze kunt vertalen naar de Nederlandse markt en uw eigen bedrijf? Bezoek dan ons eigen Family Entertainment Center congres op dinsdag 8 december a.s. en ontvang de TrendSpecial Family Entertainment Centers in Nederland.

Grote wereldwijde verschillen

Opvallend is dat er wereldwijd behoorlijke verschillen zijn in het aanbod van Family Entertainment Centers. In de Scandinavische landen staat bijvoorbeeld met name beweging en fysieke activiteit door kinderen centraal, terwijl het bij ons veel meer om vermaak gaat. In Latijns-Amerika zijn de redemption games erg populair, in Duitsland zien we deze activiteit niet of nauwelijks. Dat er ook wereldwijd geen eenduidigheid is over de definitie van een F.E.C. blijkt alleen al uit de verschillende benamingen; in Frankrijk heeft men het over C.E.C.’s (Children Entertainment Centers) en in Duitsland spreekt men gewoon over indoor playgrounds. Naast deze verschillen, zijn er toch wel enkele algemene trends en ontwikkelingen te ontdekken.

Verjaardagsfeestjes en adult evenings in opkomst

Alle F.E.C.’s hebben te maken met piektijden en minder populaire tijdstippen. Eén van de manieren om hierop aan te sturen is het organiseren van kinderfeestjes; voor veel bedrijven een steeds belangrijker wordende bron van inkomsten. In Frankrijk heeft men discofeestjes voor kinderen geïntroduceerd en draait men tot wel 15 verjaardagsfeestjes op één avond. In Rusland zijn VIP feestjes voor kinderen enorm populair en is men bereid om tot wel € 600,- euro te betalen voor bijvoorbeeld een prinsessenworkshop. In Duitsland zijn de “adult evenings” in opkomst. Er wordt niks gewijzigd aan het concept, het zijn gewoon jongvolwassenen (20-30 jaar) die zich weer even kind willen voelen. Samen met vrienden vermaken zij zich een paar uurtjes in de indoor playground op tijdstippen waarop normaal gesproken het F.E.C. gesloten zou zijn. Een prima activiteit voor extra inkomsten dus.

Wat zijn de laatste trends in Family Entertainment CentersLasertag & escape rooms al langer populair

Hoewel lasergaming al langere tijd bekend is, ontstaan de laatste jaren allerlei nieuwe varianten van het spel en wint het nog altijd aan populariteit. Duitsland kent op dit moment maar liefst 110 stand alone lasertag arena’s en ook in Nederland zien we steeds meer indoor speeltuinen die deze activiteit aan het aanbod toevoegen. Nog populairder zijn de escape rooms, waarbij teams zich in een ruimte laten opsluiten en zich via een opdracht(en) binnen een bepaalde tijd moeten zien te ontsnappen. Vaak zijn de ruimtes helemaal in een bepaald horror of griezel thema. Gemiddeld betaalt men tussen de € 20 en € 35,- per persoon en bestaat een team uit gemiddeld zes personen. Tijdens ons Family Entertainment Center congres van dinsdag 8 december gaat Casper Dudok van De Voltage in op het succesverhaal van hun escape rooms.

Trampoline parken zijn booming

Trampoline springen is al jarenlang een activiteit waar veel recreatiebedrijven een extra zakcentje mee verdienen. Nieuw is de opkomst van stand alone trampoline parken. Aan elkaar gekoppelde trampolines, sommigen tot wel 3.000 m2 groot, waar je eindeloos kunt springen, salto’s maken en noem maar op. Dit jaar werd in Nieuwegein de grootste van Europa geopend, maar ook in Duitsland is het een populair fenomeen met vijf bestaande parken en nog tweeëntwintig te bouwen in de komende jaren. Het is een activiteit die juist gericht is op de oudere jeugd, vanaf ca. 10 jaar. Echter zien we al dat deze activiteit ook steeds vaker gekoppeld wordt met trampolines voor de jongere kinderen. Consumenten betalen gemiddeld € 12,- per uur en € 2,- voor bijbehorende sokken.

Wat zijn de laatste trends in Family Entertainment Centers-3Horeca voor extra inkomsten

Het belang van de horeca wordt volgens alle experts en specialisten steeds belangrijker. Gemiddeld haalt een Family Entertainment Center zo’n 20-25% van zijn omzet uit horecaverdiensten, maar er zijn ook voorbeelden die tot wel 50% weten te behalen. Laurent Valcke van Valcke Bowling Centers kiest ervoor om in zijn nieuwste F.E.C. in Gent een uniek sportsbar concept naar de Benelux te halen: O’Learys. Op 8 december vertelt hij alles over de mogelijkheden en verwachte inkomsten.

Verzadigde markt?

Net als in de wereld van vakantieparken, ligt voor F.E.C.’s het risico van overaanbod op de loer. Er zijn de afgelopen jaren steeds meer aanbieders bijgekomen; hetzij standalone, hetzij bij andere bestaande concepten in retail, horeca of verblijfsrecreatie. De uitdaging ligt volgens experts is het verlengen van de speeltijd en het verhogen van het retentiebezoek. Maar hoe doe je dat? Bedrijven zullen op zoek moeten naar het onderscheidend vermogen en naar een juiste combinatie aan activiteiten. Tijdens het Family Entertainment Center congres op dinsdag 8 december zal Robert van den Boom (Van den Boom Bouwadvies) ingaan op de vraag welke combinaties kunnen leiden tot succes.

Wij hopen ook u te mogen ontmoeten tijdens het Family Entertainment Center congres op dinsdag 8 december! Meer informatie via pleisureworld.nl/events.

Susanne Giesbers, recreatieadviseur

PS: Deelnemers aan het Family Entertainment Center congres ontvangen allemaal een exemplaar van de TrendSpecial Family Entertainment Centers in Nederland.

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.